یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
«دکان‌های کاغذی»؛ روایتی از مدعیان دروغین مهدویت در گذر زمان

کتاب «دکان‌های کاغذی» با موضوع جریان‌شناسی مدعیان دروغین مهدویت از سده نخست اسلام تا عصر حاضر، ضمن گونه‌شناسی ادعاها،‌ ایدئولوژی‌های این مدعیان را نقد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از دیرباز باورهای آخرالزمانی مورد سوء‌استفاده افراد منحرف بوده و برای رسیدن به اهداف و اغراض مسموم خود، احساسات دینی مردم را بازیچه خود قرار داده‌اند. بیشتر این افراد در شرایطی مثل سختی، فقر، جنگ و نبود عدالت اجتماعی در جامعه، ظهور می‌کنند تا از فرصت ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرند. هرکدام از این مدعیان در برهه‌ای از تاریخ ظهور و برای اثبات ادعاهای واهی خود به آیات و روایات متعددی استناد کرده‌اند و گروهی از مسلمانان را فریب داده‌اند.
 
یکی از این باورها، اعتقاد به مهدویت است که از صدر اسلام تاکنون، مدعیان بی‌شماری داشته و از این رهگذر، مسلمانان را فریب داده و به سوی خود دعوت کرده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی هوشیار در کتاب «دکان‌های کاغذی» با محوریت جریان‌شناسی مدعیان دروغین از سده نخست اسلام تا عصر حاضر، سعی کرده بتواند گامی در مسیر روشنگری و تحلیل لایه‌های پنهان سردمداران جریان‌های مدعی مهدویت بردارد.
 
نویسنده در این اثر در قالب سه فصل با عنوان‌های «مفاهیم و کلیات»، «گونه‌شناسی ادعای مدعیان دروغین» و «روش‌شناسی نقد ایدئولوژی مدعیان» با پیروی از جدیدترین و کاربردی‌ترین روش‌های علمی جریان‌شناسی، به تحلیل لایه‌ای علت‌ها در جریان‌های مدعی مهدویت پرداخته و نمونه متفاوت‌تری از کتاب‌های پیشین و مشابه را به بازار کتاب عرضه کرده است.
 
در این کتاب پس از طبقه‌بندی مدعیان دروغین مهدویت، از گونه‌شناسی ادعائی تبعیت شده و هر شاخه از مدعیان به‌طور مجزا ادعاشناسی و تبعات منفی هر گونه نسبت به زمان خود مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در صفحه 47 کتاب درباره زمینه‌های فرهنگی مساله مهدویت، می‌خوانیم: «مدعیان دروغین مهدویت با سوء‌استفاده از فرهنگ مهدی‌خواهی مسلمانان، سعی در ارائه نسخه جعلی از مهدویت داشته‌اند و از قضا در طول تاریخ، مشاهده شده است که به میزان ارتقای شوق مهدویت و انتظار در مردم، تعداد مدعیان دروغین نیز افزایش یافته است؛ البته باید توجه کرد، چنانچه شوق مهدی‌خواهی مردم ا زروی علم و آگاهی نبوده و فقط به دلیل تبلیغات احساسی مبلغان صورت گرفته باشد، درصد موفقیت و ماندگاری مدعیان دروغین تقویت خواهد شد؛ اما در صورتی که این اشتیاق از سر معرفت پدیدار شده باشد، بازار مدعیان بی‌رونق شده، پس از مدت کوتاهی رنگ خواهد باخت. تحلیل حاضر،‌ حاکی از ارتباط دقیق و عمیق مدعیان دروغین با فرهنگ مهدوی مسلمانان است که در همه ادوار تاریخی، آشکار شده است.»
 
همچنین در صفحه 75 این کتاب، درباره یکی از جریان‌های مدعی مهدویت با عنوان «قادیانیه» آمده است: «مبارزه انگلستان با رشد و گسترش اسلام، پیشینه‌ای قدیمی دارد. از این‌رو، در طول تاریخ این مبارزه و مقابله نمود خارجی داشته، برای سرکوبی اسلام و مسلمانان به هر اقدامی دست زده است. یکی از روش‌های مبارزاتی انگلستان بر ضد اسلام، مبارزه درون‌دینی است که همواره با ساخت مدعیان دروغین، سعی در ایجاد انحراف در اسلام داشته‌اند؛ اما با رشد سریع و بی‌رویه اسلام در هند و پاکستان که تهدیدی برای منافع استعماری انگلستان به حساب می‌آمد، باید از مدعی دروغینی پرده‌برداری می‌شد تا علاوه بر ایجاد انحراف در اسلام، می‌توانست جهاد و مبارزه در برابر انگلستان را خنثی کرده، حکومت آنان را رحمت و نعمتی برای مسلمانان معرفی کند. در این میان، غلام میرزا احمد قادیانی،‌ متولد سال (1255 ه.ق) از روستای قادیان پنجاب هند که با دولت مستعمره انگلستان ارتباط عاطفی داشت، بهترین گزینه برای جریان‌سازی و انحراف مسلمانان محسوب می‌شد... غلام احمد در چهل سالگی ادعای خود را با دریافت وحی در رویاهای صادقانه آغاز کرد و پس از آن خود را مریم مقدس،‌ عیسی مسیح، مجدد اسلام،‌ مهدی موعود، کریشنا و پیامبر خدا نیز نامید.»
 
کتاب «دکان‌های کاغذی» در ۱۴۶ صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه از سوی انتشارات کتاب جمکران راهی بازار نشر شده است.
 
درباره نویسنده کتاب
حجت‌الاسلام علی محمدی هوشیار، تاکنون بیش از 10 عنوان کتاب و چندین مقاله علمی را به رشته تحریر درآورده و در حال حاضر در کنار تحصیل علوم حوزوی در قم، به نقد و بررسی عرفان‌های کاذب و مدعیان دروغین مهدویت می‌پردازد. از جمله کتاب‌های وی می‌توان به «دکان‌های کاغذی»، «پرسش‌ها و پاسخ‌ها پیرامون شبهات احمد الحسن البصری»، «درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن البصری»، «یادنامه شهدای انقلاب اسلامی استان زنجان: نشانی از عرشیان» و «به همسرتان نگویید!: سبک گفتگوی اسلامی در زندگی زناشویی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها