دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
«عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» پژوهشی درباره کیارستمی

متیو ابوت در کتاب«عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» آثار سینماگر جهانی سینمای ایران را در پژوهشی فلسفی بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، متیو ابوت، استاد فلسفه دانشگاه فدراتیو استرالیا کتابی درباره عباس کیارستمی نوشته است که آثار این فیلمساز جهانی را از منظر فلسفه بررسی می‌کند. این کتاب را صالح نجفی ترجمه و نشر لِگا منتشر کرد است.

 این کتاب به یاری وارسی سینمای عباس کیارستمی فیلم ـ فلسفه نو و قدرتمند عرضه می‌کند. مَتیو ابوت نشان می‌دهد فیلم‌های کیارستمی تفکر سینمایی را به میدان عمل می‌آورند. فیلم‌های او صرفا گزارش مصور بعضی ایده‌های از پیش موجود فلسفی نیستند بلکه در عمل کار فلسفی می‌کنند، نوعی فعالیت واقعی فلسفی.

ابوت با عبور از مرزهایی که بین فلسفه تحلیلی «انگلوساکسن» و فلسفه اروپایی ترسیم شده است، از افکار و آرای لودویگ ویتگنشتاین، استنلی کاول، جان مک‌داول، آلیس کرری، نوئل کرول، جورجو آگامبن و مارتین هایدگر بهره می‌گیرد تا تفکر جاری در فیلم‌های متأخر کیارستمی را روشن گرداند؛ طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، ای‌بی‌سی آفریقا، ده، پنج، شیرین، کپی برابر اصل و مثل یک عاشق.

«عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» نشان می‌دهد معنای فلسفی فیلم‌ها بیش از آنکه ناشی از توانایی آن‌ها در برداشتن قدم‌های مثبت در مسیر نظریه‌پردازی باشد ناشی از آن است که فیلم‌ها می‌توانند نظریه‌پردازی را اغوا، تحریک و مؤاخذه کنند.

رابرت سینربرینگ، استاد دانشگاه مک‌کواری در معرفی این کتاب می‌نویسد: «عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» پژوهشی روشنگر و تأثیرگذار درباره یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای جهان است. ابوت نه‌تنها کارهای کیارستمی را با باریک بینی و موی‌شکافی می‌کاودبلکه گامی پرقدرت و بدیع در مسیر بحث‌های مربوط به اهمیت و معنای فلسفی سینما ـ یعنی، ایده «فیلم به مثابة فلسفه» ـ برمی‌دارد. خواندن این کتاب برای هرکس که دغدغة فیلم، فلسفه و سینماهای جهان دارد واجب است.»

صالح نجفی در مقدمه کتاب از علت ترجمه این کتاب می‌نویسد: درباره کیارستمی کم ننوشته‌اند اما این کتاب به یک لحاظ کم‌نظیر است. عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه درست به همان اندازه که درباره سینمای کیارستمی‌ست درباره فیلم به مثابه فلسفه هم هست. نویسنده نقطه عطف فلسفی سینمای کیارستمی را فصل پایانیِ حیرت‌آور طعم گیلاس می‌داند و از همین رو سینمای او را از باد ما را خواهد برد به بعد بازخوانی می‌کند. باد او را با خود برده است ولی سؤال‌هایی که در فیلم‌های او مطرح شده‌اند هنوز زنده‌اند. 

«عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» جدای از مقدمه، در 7 فصل به بررسی فلسفی عباس کیاررستمی می‌پردازد. این کتاب در 288 صفحه به قیمت 25000 تومان از سوی نشر لِگا منتشر شده است. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها