شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
چاپ کتاب «امام علی (ع) و خوارج»

کتاب «امام علی (ع) و خوارج» با نگاهی به دوران زندگی حضرت علی (ع)، عوامل ایجاد انحراف در حکومت امام از سوی خوارج و دیگر عوامل نفاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «امام علی (ع) و خوارج» با محوریت دوران پنج‌ساله حکومت آن حضرت و بدعهدی‌های نامردمان معاصرش، به‌ویژه واقعه برخورد خوارج با امام علی (ع) و نقش مخرب تفکر جمود و تحجر و نفاق در ایجاد موانع و انحراف در دوران حکومت عدالت‌گستر آن حضرت، در سه فصل و مجموعا هشت بخش با عنوان‌های «بررسی دوران زندگی آن حضرت»، «آغاز مشکلات‌ برای خلافت حضرت علی (ع)»، «بررسی جنگ‌های حضرت علی (ع)»، «علی و خوارج»، «زمینه پیدایش خوارج»، «ویژگی‌ها و ممیزات خوارج»، «اقدامات سیاسی و مخفی خوارج بر علیه امام» و «جنگ با معاویه یا خوارج؟» به قلم محمد پورمحمد، مدرس دانشگاه در حوزه معارف اسلامی تالیف شده است.
 
در بخشی از کتاب درباره اقدامات حضرت علی (ع) در دوران سکوت و کناره‌گیری از حکومت، آمده است: «اقدامات حضرت (ع) در دوران 25 سال سکوت و کناره‌گیری عبارتند از: الف) تثبیت موضع برحق وصایت و امامت مسلمین که مخصوص پیامبر اسلام (ص) بوده است. ب) جمع‌آوری قرآن کریم و احادیث نبوی. ج) تربیت کردن شاگردان ویژه در علوم اسلامی از جمله در تفسیر قرآن. د) عبادت و بندگی خداوند، آنطوری که در شأن شخصیتی مانند علی (ع) بود. ه) کار و کوشش برای تامین زندگی خود و شیعیان و از جمله حفر چاه و قنات و ایجاد نخلستان‌ها و وقف آن‌ها در راه خدا و امور مسلمین. و) پاسخ به پرسش‌‌های دانشمندان ملل جهان، به‌خصوص یهود و مسیحیان. ز) بیان احکام بسیاری از مسائل و رویدادهای نوظهور که در اسلام سابقه نداشت. ح) قضاوت‌های ویژه در معضلات حقوقی و قضائی. ط) تربیت و پرورش یاران مخلص و با وفا از جمله مقداد، عمار، سلمان، ابوذر، کمیل و حجر بن عدی. ی) مشاوره در مواقع مهم و راهنمائی‌های لازم به خلفاء برای حفظ کیان اسلام و مصلحت عامه مسلمین. ک) جلوگیری از بدعت‌ها و انحراف‌ها در امور اسلام و مسلمین. بنابراین از مجموع سخنان حضرت و اقدامات ایشان درمی‌یابیم که هدف ایشان در درجه اول در مدت سکوت و کناره‌گیری از حکومت ظاهری،‌ حفظ آئین کلی حق و اسلام ناب محمدی (ص) بود و در درجه دوم، اجراء صحیح مواد آن است.»
 
همچنین در ادامه مباحث درباره «عقیده خوارج در باب خلافت» می‌خوانیم: «خوارج در مسئله خلافت مانند بعضی از متجددان و روشن مآب‌ها، فکر دموکراسی داشتند و می‌گفتند: خلافت باید با انتخاب آزاد انجام گیرد و شایسته‌ترین افراد کسی است که از لحاظ ایمان و تقوی صلاحیت داشته باشد، خواه از قریش باشد یا از غیر قریش، از قبایل برجسته و نامی باشد باشد یا از قبائل گمنام و عقب‌افتاده عرب باشد و یا غیرعرب. آنگاه پس از انتخاب و اتمام بیعت اگر فردی که برای خلافت تعیین شده، برخلاف مصالح جامعه اسلامی گام برداشت از خلافت عزل می‌شود و اگر امتناع کرد، باید با او جنگید تا کشته شود. (جاذبه و دافعه علی (ع)، ص 127 – 128، به نقل از ضحی‌الاسلام، ج 3، ص 332) این‌ها در باب خلافت در مقابل شیعه قرار گرفته‌اند، زیرا شیعه می‌گوید: ولایت و خلافت امری است الهی و خلیفه باید تنها از جانب خدا تعیین گردد و همچنین خوارج در مقابل اهل سنت قرار دارند، چون اهل سنت می‌گویند: خلیفه باید حتما از قریش باشد و به جمله‌ای که به پیامبر (ص) نسبت می‌دهند: «اِنما الاَئمة من قریش» استناد می‌کنند.»
 
نخستین چاپ کتاب «امام علی (ع) و خوارج» در 185 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات مبعث راهی بازار نشر شده است.
 
کتاب «اصول و آموزش نماز به نوجوانان» و تالیف چندین مقاله پژوهشی همچون «شاخصه‌های خانواده متعالی در اسلام شاخصه‌های اخلاقی و اجتماعی» و «وظایف متقابل والدین و فرزندان در آیات و روایات ائمه معصومین» در کارنامه علمی محمد پورمحمد به چشم می‌خورد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    بسیارعالی باعث می شود باسیره مولای متقیان امام علی بیشتر اشناشویم وازایشان الگوبگیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها