شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
انتشار دو دایره‌المعارف برای بازی و دیکته‌نویسی کودکان

«دایره‌المعارف بازی‌های کودکان» و «دایره‌المعارف بازی‌های دیکته‌نویسی» عنوان دو اثر از اسماعیل جمالی برای کودکان، اولیا و مربیان آن‌ها است که توسط نشر ندای سینا راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دایره‌المعارف بازی‌های کودکان با عنوان «کودک، بازی، زندگی» و دایره‌المعارف بازی‌های دیکته‌نویسی با عنوان «آموزش، بازی، زندگی» دو مجلد جدید از آثار اسماعیل جمالی است که برای کمک بیشتر به والدین در تربیت و آموزش کودکان در دنیای امروز که نوع زندگی و مدرنیته کمی آن را سخت کرده، نوشته شده است.
 
اگر از کودک خواسته شود که زندگی را تعریف کند، او در مقام بیان مفهوم آن تنها به بازی اشاره خواهد کرد؛ زیرا او همه‌ی هستی و زندگی را در بازی خلاصه می‌داند. بدین لحاظ است که باید بازی، وجهه‌ همت و نظر همه‌ مسئولین تربیتی اعم از اولیاء و مربیان قرار گیرد و چنان در این امر مجهز باشند که همه‌ آموزش‌ها را از طریق باری منتقل کنند.
 
کودک زندگي پدر و مادر است و زندگي کودک، بازي است. کودک با آمدنش زندگي را براي والدين شيرين مي‌کند. اميد مي‌دهد. عشق مي‌آفريند و بودن را رنگ و هيجان و انگيزه مي‌دهد. مجموعه حاضر که مشتمل بر انواع بازي‌هاي شادي‌آفرين، فردي، گروهي و بازي‌هاي تکلم و گفتار و حاصل سال‌ها تحقيق، تلاش و تجربه است، پس از اجرا در چندين مهدکودک و حصول اطمينان از کارا بودن آن‌ها، به مشتاقان از جمله والدين و مربيان توصيه مي‌شود.

دایره‌المعارف بازی‌های کودکان: کودک، بازی، زندگی


 

مجموعه‌ «کودک، بازی، زندگی» سعی دارد بدون آنکه نگاه نظری و بررسی تئوری‌گونه به موضوعات تربیتی داشته باشد و بدون آنکه بخواهد خانواده‌های محترم را درگیر مسائل مختلف تربیتی نماید؛ با بهره‌گیری از مراحل رشد، انواع بازی‌های مناسب، سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی را ارائه دهد که اولیای محترم تربیتی به راحتی و در هر فضایی بتوانند از عهده‌ی انجام آن‌ها برآیند  و کودک خویش را به سلامت از حیاتی‌ترین مرحله‌ی حیات عبور دهند و به آینده رهسپار سازند.
 
این مجموعه، به ارائه‌ بازی‌ها و فعالیت در چهار سطح مختلف توجه کرده و با زبانی ساده و با کاربردی راحت  به عنوان همکاری کارآمد، خانواده را مساعدت و یاری کند.
 
مجموعه‌ «کودک، بازی، زندگی» در قالب 4 بخش مجزا در 4 زمینه، به ارائه‌ بازی‌های متنوع پرداخته و می‌کوشد تا اولیاء و مسئولین تربیتی را مجهز به انواع بازی‌ها کند که در موقعیت‌های مختلف با روش بازی و فعالیت سرگرم‌کننده مبادرت به امر مهم تربیت کنند.

بخش اول با عنوان «فضای منزل را صمیمی و شاد می‌خواهیم» است که فعالیت‌های معرفی شده در این بخش، برای اولیاء در نظر گرفته شده که بتواند با اجرای آن‌ها فضای مطلوب‌تری را در خانواده به وجود آورند. فعالیت‌های مخصوص خانواده و آنچه والدین در رابطه با فرزند می‌توانند اعمال کنند و آن را به اجرا گذارند.
 
«بازی‌های تک‌نفره و دونفره» عنوان بخش دوم است که این بخش، بازی‌های تک‌نفره و دونفره را معرفی می‌کند تا اولیاء بتوانند با بهره‌گیری از آن در فضای منزل نیز با کودکان خود به بازی مشغول شوند. همچنین بازی‌های انفرادی برای وقتی که کودک تنهاست و همبازی در کنار او نیست.
 
بخش سوم با عنوان «بازی‌های دسته‌جمعی و گروهی»، بخشی است که به معرفی بازی‌های دسته‌جمعی و گروهی می‌پردازد. بازی‌هایی جمعی و گروهی که قابلیت اجرا در مهدکودک‌ها، میهمانی‌ها، پیک‌نیک‌ها و سایر مجامع و محافل را دارند.
 
«بازی‌های تکلّم‌ و گفتار» عنوان بخش چهارم و پایانی این کتاب است که بازی‌های این بخش، بازی‌های کلامی است که به کودک کمک می‌کند تا روان‌تر و مسلط‌تر به تکلم و گفتار بپردازد. این بازی‌ها برای سرعت بخشیدن و رشد منطقی تکلّم و گفتار کودک مناسب است.

در تنظیم فعالیت‌ها و بازی‌های هر بخش ، دقت و حساسیت زیاد به کار رفته و به مواردی چون قابلیت اجرا در فضاهای بسته، آپارتمانی و...، قابلیت اجرا در فضاهای باز و بزرگ، رعایت کمبود وقت والدین و خستگی و بی‌حوصلگی اولیاء و تنهایی کودک توجه شده است.
 
همچنین در طراحی و معرفی این بازی‌ها  مراحل و خصوصیات رشد، آموزش حین بازی و آموزش آداب اجتماعی در نظر گرفته شده و به زیر ساخت‌ها و پیش‌‌نیازهای آموزشی، حرکت گام‌به‌گام برای توانمندسازی کودک در زمینه‌های مختلف مهارتی، هدف نویسی برای هر فعالیت، ذائقه و میل طبیعی کودک و به پویایی و خلّاقیت کودک توجه شده و از تک بعدی کردن کودک و هرگونه مدل و الگو که مانع بروز خلّلاقیت می‌شود، پرهیز شده است.
 
کتاب «دایره‌المعارف بازی‌های کودکان» در 456 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 30 هزار تومان توست نشر ندای سینا منتشر شده است.



دایره‌المعارف بازی‌های دیکته‌نویسی: آموزش، بازی، زندگی

زبان نوشتاری، بهترین خط ارتباطی گذشته با آیندگان است و حفظ زبان معیار با نوشتن انجام می‌گیرد. تا جایی که آموزش زبان از حیث گفتار و نوشتار در برنامه درسی مدارس گنجانده  و تمامی کوشش‌ها بر انتقال و تفهیم آن صرف می‌شود و در این‌جاست که دیکته‌نویسی و تسلط بر علم و هنر نوشتن، جایگاه ویژه‌ای برای خود می‌یابد. نوشتن، فعالیت ذهنی بسیار پیچیده‌ای است که به مراتب از خواندن فراتر و دشوارتر است. پس نه تنها نوشتن تابعی از خواندن نیست، بلکه باید گفت خواندن یکی از فواید دروس نوشتنی است که خود حاصل تفکر است.
 
عدم تسلط بر نحوه‌ درست خواندن و درست نوشتن به عنوان یک عامل بازدارنده‌ جدی و بزرگ، پیش روی شخص قرار می‌گیرد و شوق و اشتیاق او در زمینه‌های دیگر درس و تحقیق را خاموش می‌کند و استعداد و توانایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین والدین وقتی که مشاهده می‌کنند فرزندانشان در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند، با احساسی عمیق و دل‌آشوبه‌ای خاص به هر نحو ممکن تلاش می‌کنند تا نقیصه را برطرف کنند و بر حل آن فائق آیند. هرچند که در بیشتر زمان‌ها و در اکثر اقدامات ، اغلب راه به اشتباه می‌برند و تحت تاثیر  احساسات عاطفی شدید و عدم انطباق آرزوها و تخیلات با واقعیت‌های موجود، واکنش‌هایی هیجانی و فاقد اثر از خود بروز می‌دهند و همه‌ این‌ها بیانگر آن است که از عمق ماجرا مطلع و از این نارسایی در رنج‌ هستند.
 
این مجموعه سعی دارد روش‌هایی را پیش روی اولیا و مربیان قرار دهد تا با استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها بتوان دانش‌آموز را با آرامش و به تدریج، فارغ از هرگونه فشار روحی و روانی، با حداقل حساسیت ها، جدا از بحث درس و مدرسه و در قالب بازی و سرگرمی، به نگارش و درست نوشتن تشویق، ترغیب و وادار کند. موقعیت‌ها و فرصت‌های فراوانی که در زندگی وجود دارد و پیش روی ماست را به فرصت‌های آموزشی تبدیل کرده و با چاشنی بازی آموختن را دلپذیرتر و جذاب‌تر کرده است.
 
این کتاب نزدیک به هزار بازی آموزشی را در سیزده فصل ارائه داده است تا یاری‌گر معلم، خانواده و همه‌ دست‌اندرکاران تربیتی در امر مهم یادگیری باشد همه دست در دست هم، به سوی این هدف مقدس پیش روند. اين کتاب که اکثر روش‌هاي ارائه شده در آن، در ميدان عمل به تجربه و ارزيابي درآمده‌اند، محصل را در قالب بازي بر سختي‌هاي ديکته‌نويسي غالب مي‌گرداند، او را بر بال‌هاي انديشه مي‌نشاند، در فضاي بيکران نوشتار به پرواز مي‌آورد، به‌تدريج بر اوج و ارتفاع مي‌افزايد تا در نهايت در سرزمين آگاهي و تسلط به امر ديکته‌نويسي فرود آورد و او را بر بام موفقيت نشاند.
 
«سرگرمی‌های کلامی»، «بازی با حروف»، «کلمه‌های دو حرفی»، «کلمه‌های سه حرفی»، «کلمه‌های چهار حرفی»، «بازی با کلمات»، «جدول‌ها»، «شعرها»،‌ «اسم، فامیل»، ‌«کار در منزل»،‌ «نامه‌ها و یادداشت‌ها»، «دیکته می‌نویسیم» و «بازی‌ها» عنوان سیزده فصلی است که مهارت درست نوشتن و درست خواندن را در قالب بازی و سرگرمی به کودکان و دانش‌آموزان آموزش می‌دهد و یک منبع مهم و دقیق و علمی برای معلمان و اولیاء برای کمک به پیشبرد اهدافشان است.
 
کتاب «دایره‌المعارف بازی‌های دیکته نویسی» در 560 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 40 هزار تومان توست نشر ندای سینا منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین موحدی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    با سلام و با تشکر از زحمات شما ای کاش کتاب الکترونیکی آن هم عرضه می‌شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها