چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
چگونه با بحران‌های احتمالی کتابخانه‌ها مواجه شویم؟

کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» که به‌تازگی از سوی انتشارات دارالفکر منتشر شده است، راهکارهای پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران‌های احتمالی و پیش‌آ‌مده کتابخانه‌ها را دربردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» با هدف بررسی چرایی و چگونگی فراهم آوردن زمینه استفاده از مدیریت بحران، به مدیران و کارمندان کتابخانه‌ها کمک می‌کند تا به پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران‌های احتمالی و پیش‌آمده بپردازند.
 
پشت جلد این اثر می‌خوانیم: «استقرار سیستم مدیریت بحران، کتابخانه‌ها را جهت بهبود کارایی و اثربخشی عملکرد فرآیندها، میزان دستیابی به اهداف، الزامات قانونی، تعهدات ایمنی و سلامت شغلی، مدیریت انرژی و در فرآیندهای پیچیده نظیر امنیت اطلاعات یاری می‌‌کند. به‌‌کارگیری اصول کلان ارائه شده در مبانی دانش مدیریت بحران، نیازمند توجه ویژه به شرایط بومی استقرار این نظام است و با توجه به این‌که در حال حاضر و تاکنون الگویی بومی جهت اجرای مدیریت بحران در کتابخانه‌‌های ایران بررسی، طراحی و اجرا نشده است، لذا امکان ایجاد یکپارچگی در مواجهه با بحران‌های کتابخانه‌ای در ایران وجود ندارد و اساساً در این زمینه پژوهش، بررسی و اقدامی صورت نگرفته است.
 
بر این اساس در کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» با توجه به ویژگی‌ها و شرایط کتابخانه‌های ایران، برای نخستین‌بار مدلی بومی جهت پیاده‌سازی الگوهای مدیریت بحران ارائه شده است»
 
این اثر از پنج فصل «کلیات پژوهش»، «مبانی نظری و پیشینه پژوهش»، «روش‌شناسی پژوهش»، «تجزیه و تحلیل داده‌ها» و «بحث و نتیجه‌گیری» تشکیل شده است.
 
مخاطبان با مطالعه این نوشتار با اهمیت و ضرورت پژوهش، متغیرهای پژوهش، انواع مختلف بحران، نظام مدیریت بحران، عوامل مؤثر بر اثربخشی فرآیند مدیریت انواع مختلف بحران‌ها، فرایند مدیریت بحران در سازمان‌های فرهنگی، تحلیل راهبردی سامانه مدیریت بحران کتابخانه‌ها، قواعد و شاخص‌های ایزو 31000، رویکرد تحلیلی راهبردی به سامانه مدیریت بحران در ایران، ابزار گردآوری داده‌ها، روش‌های گردآوری داده‌ها، روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، ویژگی‌های جمعیت شناختی، الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانه‌های مورد پژوهش و مشخصات توصیفی جامعه پژوهش آشنا می‌شوند.
 
در بخش پیشگفتار اثر درباره اهمیت نگارش اثر می‌خوانیم: «موضوع مدیریت بحران در حوزه‌های مختلف مطرح است. سازمان‌ها به‌عنوان یکی از اجزای اصلی جامعه امروزی نیز از این امر مستثنی نیستند. سازمان‌های مختلف از جمله کتابخانه‌ها روزانه با رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی گوناگونی مواجه می‌شوند که اگر چنانچه چارچوب استاندارد مدیریت بحران در این سازمان‌ها تدوین شده باشد و از آن استفاده کنند، می‌توانند به‌راحتی به کنترل و حتی پیشگیری از بروز بحران‌ها بپردازند...»
 
همچنین در بخش چکیده این اثر درباره هدف اصلی نگارش چنین بیان شده است: «هدف اصلی از انجام پژوهشی که منجر به تألیف این اثر شده است، ارائه الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانه‌های ایران ا توجه به استاندارد 31000 است. به دلیل عدم وجود الگویی بومی جهت اجرای مدیریت بحران در کتابخانه‌های ایران، امکان ایجاد یکپارچگی در مواجهه با بحران‌های کتابخانه‌ای سلب می‌شود؛ لذا ارائه الگویی بومی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد...»

نخستین چاپ کتاب «مدیریت بحران در کتابخانه‌ها» اثر فائزه فرهودی، با شمارگان 500 نسخه، در 216 صفحه، به بهای 140 هزار ریال، از سوی انتشارات دارالفکر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها