چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
روش تحقیق و مأخذشناسی تشریح شد

انتشارات فرانما کتاب «روش تحقیق و مأخذشناسی» را راهی بازار نشر کرده است. این اثر ضمن ارائه فرایند انجام تحقیق علمی، نگارش گزارش تحقیق را آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «روش تحقیق و مأخذشناسی» به قلم محمدعلی کریمی و سعید اسماعیلی به رشته تحریر درآمده است. دانشجویان رشته‌های حسابداری، مدیریت صنعتی، بازرگانی، دولتی، بیمه، بانکداری، اقتصاد و تمام رشته‌های مشابه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مخاطبان این اثر را تشکیل می‌دهند.
 
این اثر در سیزده فصل «مقدمه‌ای بر روش تحقیق»، «عناصر تحقیق علمی»، «فرایند انجام تحقیق علمی»، «موضوع تحقیق»، «روش تحقیق علمی»، «گردآوری اطلاعات»، «تحقیق کیفی»، «تحقیق آزمایشی»، «تحقیق پیمایشی»، «نمونه‌گیر»، «تحلیل‌های آماری»، «نگارش گزارش تحقیق» و «جمله‌بندی و نشانه‌گذاری» تنظیم شده است.
 
مخاطبان با مطالعه این اثر با پیش‌نیازهای تحقیق علمی، دیدگاه‌های مطرح درباره علم، ویژگی‌ها و قواعد تحقیق علمی، منابع گوناگون شناخت، نقش تحقیق در مدیریت اثربخش سازمان‌ها، ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم، انواع متغیر، نقش نظریه در پژوهش، فرایندهای نظریه‌پردازی و نظریه‌ آزمایی، فهرست نیازهای اطلاعاتی و تعیین راهبرد تحقیق و منابع و مراجع برای انتخاب موضوع تحقیق آشنا می‌شوند.
 
از دیگر مطالب ارائه شده در این اثر می‌توان به رویکردهای تحقیقی، ویژگی‌های مسأله پژوهش و چگونگی بیان آن، نقش فرضیه در پژوهش، هدف از بررسی متون یا پیشینه تحقیق، ماهیت روش‌های تحقیق کیفی، روش‌های مشاهده، راهبردهای مؤثر برای افزایش بازگشت پرسشنامه‌ها، مفاهیم و روش‌های نمونه‌گیری، نمونه‌های معرف جامعه، اشتباهات نمونه‌‌گیری، مراحل اصلی در یک بررسی نمونه‌ای، ملاحظات مربوط به برآورد حجم نمونه، مقیاس‌های اندازه‌‌گیری نگرش و نارسایی‌های گزارش‌نویسی اشاره کرد.
 
در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم: «بنا به موضوعی که می‌نویسید و معنایی که می‌خواهید انتقال دهید، جمله‌ها می‌توانند کوتاه یا بلند باشند. با این حال، تا حد امکان جملات کوتاه بنویسید، زیرا جمله‌های خیلی طولانی موجب حواس‌پرتی خواننده می‌شود.
 
بعد از جمله، واحد بزرگ‌تر معنی پاراگراف (بند) است. در بیان مطالب علمی، جمله‌هایی که یک پاراگراف را می‌سازند باید بر روی هم معنی واحدی را انتقال دهند. به عبارت دیگر، هر پاراگراف از لحاظ معنی باید از پاراگراف‌های قبل و بعد آن مستقل باشد. توجه داشته باشید که پاراگراف‌بندی نوشته‌ها برای زیبایی ظاهری نیست. پاراگراف‌های خیلی مفصل و خیلی مختصر ننوسید. پاراگراف‌های خیلی طولانی خسته‌کننده است. از نوشتن پاراگراف‌های یک جمله‌‌ای خودداری کنید.»
 
نخستین چاپ کتاب «روش تحقیق و مأخذشناسی» اثر مشترک محمدعلی کریمی و سعید اسماعیلی، با شمارگان 500 نسخه، در 226 صفحه، به بهای 170 هزار ریال از سوی انتشارات فرانما راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها