شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی

کتاب «مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی» به مطالعه و بررسی ضرورت مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی پرداخته است. مسئله مبارزه با خشونت آنگاه شکل جدی به خود می‌گیرد که بدانیم بیشترین قربانیان خشونت را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی» نوشته حسن رحمن‌پناه توسط نشر دارالتفسیر منتشر شده است.
 
در سال‌های اخیر توجه مسئولان به پدیده خشونت علیه زنان جلب شده است و سعی در کاهش آن و کمک‌رسانی و حمایت از افراد قربانی دارند. پرداختن به مساله خشونت زنان بحث تازه‌ای نیست و زنان از ادوار گذشته همواره در ابعاد مختلف مورد خشونت و آزار قرار می‌گرفته‌اند. خشونت رفتاری است که برای آسیب‌رساندن به دیگری از کسی سر می‌زند و دامنه آن از تحقیر، توهین، تجاوز و ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است. خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌امیز علیه زنان به کار می‌رود. همانند جنایت برپایه نفرت. این شکل از خشونت علیه گروه خاصی از مردم اِعمال می‌شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت است. سازمان‌ها و کشورهای جهان می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زن مبارزه کنند.

سازمان ملل متحد روز 25 نوامبر (چهارم یا پنجم آذر) را روز جهانی رفع خشونت علیه زنان اعلام کرده است. چرا که خشونت علیه زنان امری جهانی است و در پیشرفته کشورهای جهان، زنان و کودکان از تبعات و عوارض ناشی از خشونت به‌خصوص در زندگی خانوادگی رنج می‌برند و آزارهای جسمی، جنسی، روانی نه‌تنها تندرستی، سلامت عقل، تعادل عاطفی و روانی آنها را به خاطر می‌اندازد بلکه جامعه را نیز متضرر می‌سازد. هدف از مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی ایجاد یک الگوی مناسب در برخورد با زنان و کاهش صدمات ناشی از این روند نامناسب است که اثرات نامطلوبی را بر روان جامعه و روابط خانوادگی وارد می‌نماید. جامعه اسلامی زمانی می‌تواند به آرمان‌‌های واقعی خود دست پیدا کند که زنان آن از امنیت و آسایش برخوردار باشند. زیرا زنان در واقع نقش محوری را در ساخت جامعه ایده‌آل ایفا می‌کنند.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «خشونت رفتاری است که در همه کشورها مشاهده می‌شود بر قربانیان آن همه روزه افزوده و موجب اضطراب و احساس ناامنی آنها بویژه گروه‌های ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتری مانند زنان و کودکان و سالخوردگان و گروه‌های اقلیت که قربانیان ستم‌پذیر نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شوند.
 
خداوند به‌عنوان خالق هستی، جایگاه رفیعی برای انسان در نظر گرفته است، چنانکه اگر بگوییم قرآن کتاب انسان‌ساز است سخنی به گزاف نگفته‌ایم، زیرا در این کتاب آسمانی در تمام زمینه‌ها انسان را مورد خطاب قرار داده و با عباراتی مانند: یا ایها الناس یا بنی‌ادم یا ایها الانسان و... که همگی حکایت از این دارند که انسان مورد عنایت ویژه خداوند است. و هیچ موجود دیگری از مخلوقات عالم چنین جایگاهی را دارا نیستند.
 
وقتی که خداوند در توصیف لطف ویژه‌اش در حق الناس می‌فرماید: «لقد کرمنا بنی آدم»... ما به انسان کرامت بخشیده‌ایم، این تکریم و کرامت حکایت از ارزشی است که خداوند برای انسان قائل است. با این مقدمه می‌توان دریافت که خداوند تعالی حقوق مسلمی برای زندگی انسان توصیف فرموده است که در آیات متعدد قرآن به آن اشاره شده است مانند: حق حیات و زندگی شایسته، حق امنیت، ممنوعیت شکنجه، ممنوعیت مجازات و هرگوه رفتار ظالمانه و ...

ذکر این موارد در متن دین، بیان از حقوق انسان دارد و مشخص است هر امری که حقوق مسلمه زندگی انسان را در معرض تهدید و خطر قرار دهد اسلام آن را حرام می‌شمارد و به مقابله با آن می‌پردازد. چنانکه در عنوان پایان‌نامه نیز آمده است، موضوع خشونت از موارد نقض حقوق خدادادی انسان است و برای حذف این پدیده ناهنجار در زندگی انسان باید تلاش کرد که البته دین اسلام راهکارهای متعددی را در متن زندگی انسان مسلمان تعبیعه کرده است و با عمل به آن دستورالعمل‌ها، امید است که این رفتار ناشایست از محیط خانواده و اجتماع رخت بربندد.
 
مسئله مبارزه با خشونت آنگاه شکل جدی به خود می‌گیرد که بدانیم بیشترین قربانیان خشونت را زنان تشکیل می‌دهند، و از همه تاسف‌آورتر این است که بدانیم ساختار شخصیت زن ساختاری کاملا عاطفی و احساسی است و هیچ نسبتی با خشونت و برخوردهای خشن ندارد و چنانکه امیر‌المومنین علی (ع) در تبیین همین ویژگی روحی و روانی زن رمود: (المراه ریحانه ولیست بقهرمانانه) یعنی زن به مانند یک گل است و نباید توقع قهرمانی و پهلوانی از زن داشته باشید.

پژوهش حاضر به مطالعه و بررسی ضرورت مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی پرداخته است که شامل چهار فصل تنظیم شده است. 

کتاب «مبارزه با خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی» نوشته حسن رحمن‌پناه با شمارگان هزار نسخه در 154 صفحه به بهای 8 هزار تومان توسط نشر دارالتفسیر به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها