دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
ریاضیدانی که نامش در نظریه اعداد جاودان شد

مریم میرزاخانی در کتاب «نظریه اعداد» در یادداشتی نوشته است: «راه حل مساله‌ای با ارزش در ریاضیات به ندرت آسان و بدون زحمت به دست می‌آید و حل بیشتر مسائل ریاضی حاصل ساعت‌ها تلاش فکری است.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زنده‌یاد مریم میرزاخانی بانوی ریاضیدان ایرانی و استاد برجسته دانشگاه استنفورد آمریکا کتابی با نام «نظریه اعداد» نوشته است. این کتاب در زمینه‌های هندسه، نظریه اعداد، آنالیز و جبر برای آمادگی المپیاد ریاضی دانش‌آموزان تالیف شده است.

در یادداشتی از این بانوی فقید کشورمان درباره المپیاد ریاضی آمده است: «در المپیاد ریاضی آنچه که اهمیت دارد توانایی مساله حل کردن است ولی باید توجه داشت که راه حل مساله‌ای با ارزش به ندرت آسان و بدون زحمت به دست می‌آید؛ بلکه حاصل ساعت‌ها تلاش فکری است. تلاشی که ذهن‌های شاداب و جوان برای انجام آن تمایل بسیاری دارند. بدیهی است اگر این تلاش‌ها با برنامه‌ای دقیق و منظم شکل گیرد، سریعتر و بهتر به شکوفایی استعداد‌های خلاق می‌انجامد.»

در قسمت پیشگفتار کتاب آمده است: «نظریه مقدماتی اعداد چه از نظر مطلب و چه از نظر تنوع مساله‌های مربوط به آن از زیباترین بخش‌های ریاضیات مقدماتی است و ویژگی بارز آن وجود مساله‌هایی است که گرچه بیانی ساده و مقدماتی دارند، اما یا حل نشده باقی مانده‌اند و یا حل آنها نیاز به استفاده از ریاضیات پیشرفته دارد. در این کتاب به آموزش این بخش جذاب از ریاضیات مقدماتی پرداخته‌ایم، به گونه‌ای که برای دانش‌آموزان علاقه‌مند دوره دبیرستان مفید و قابل استفاده باشد.»

کتاب «نظریه اعداد» شامل مباحث مهم نظریه مقدماتی اعداد است و دارای بیست و شش فصل که در انتهای کتاب راهنما و راه‌حل مسائل داخل کتاب آورده شده است. برای مطالعه این کتاب، پیش‌نیاز خاصی به جز آشنایی با ابزارهای اساسی ریاضیات مقدماتی مانند اصل استقرای ریاضی و اصل لانه‌کبوتری لازم نیست. تعداد زیادی مساله در این کتاب گنجانده شده است که برخی از آنها کاملا حل شده‌اند.

مریم میرزاخانی ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. وی ریاضی‌دان و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد،که بالاترین جایزه در ریاضیات است. او تنها زن و تنها ایرانی برنده این مدال در سطح دنیا است. این ریاضیدان ایرانی 24 تیر 1396 بر اثر بیماری سرطان بدرود حیات گفت.

نخستین چاپ کتاب «نظریه اعداد» در 299 صفحه به شمارگان سه‌هزار نسخه توسط موسسه فرهنگی فاطمی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها