شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
دو دانشنامه تازه از بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران رسید

بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران ویراست دوم مجموعه دوجلدی «مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی» و سومین جلد مجموعه «دانشنامه ریاضی» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) مجموعه دو جلدی دانشنامه «مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی» با ویراستاری علمی جواد فرهودی از سوی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شد.

در مقدمه دبیر علمی این مجموعه می‌خوانیم: «دانشنامه «مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی» بیشتر بر محور فرآیند‌های مورد استفاده در فرآوری مواد خام کشاورزی و تبدیل مواد خام به فرآورده‌های قابل مصرف تدوین و نگارش یافته است.»
 
در ادامه همچنین آمده است: «مفاهیم و فرآیند‌‌های بیان شده در این دانشنامه در برگیرنده مولفه‌های جدی یک سامانه با ظرفیت‌ تولید غذا و سایر فرآورده‌های قابل استفاده در جهان با جمعیت فزآینده است. سلامت و ارزش غذایی منابع غذایی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و سایر فرآیند‌های قابل استفاده از نظر کیفی در حال بهبود‌بخشی است.»  
 
جواد فرهودی در ادامه با اشاره به انتشار دانشنامه مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی در سال 2010 از سوی انتشارات سی آر پی می‌نویسد: «محتوای بسیار ارزنده و مفید دانشنامه مهندسی، کشاورزی، غذا و زیستی که در سال 2010 از سوی انتشارات سی آر پی در دو جلد و حجم حدود یک‌هزار و 800 صفحه به چاپ رسیده است؛ بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران را برآن داشت تا با بهره‌گیری از تخصص تعدادی از استادان دانشگاه تهران نسبت به ترجمه و انتشار آن اقدام نماید تا گامی موثر در اطلاع‌رسانی در زمینه مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی به طالبان علم باشد.»
 
برای حفظ ارتباط موضوعی، مدخل‌های دانشنامه بر مبنای لاتین فهرست‌‌‌گذاری شده‌اند. برای سهولت دستیابی به فهرست عناوین فارسی،‌ علاوه ‌بر این فهرستگان فارسی نیز تدوین شده است.
 
درباره ویراست دوم این مجموعه دو جلدی در پیشگفتار می‌خوانیم:‌ «تمرکز ویراست دوم دانشنامه مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی بر فرآیند‌های مورد استفاده در تولید مواد خام کشاورزی و تبدیل آن‌ها به فرآورده‌های قابل مصرف جهت توزیع استوار است. در طول هفت سالی که از انتشار ویراست اول این دانشنامه می‌گذرد، فرآیند‌های مورد کاربرد در این تبدیل، مدام در حال پیشرفت بوده و ارزش برون‌داد‌های سامانه‌های کشاورزی و غذا افزوده‌اند. کل مخارج ایالات متحده برای غذا در سال 2009 برابر 1،1123 بیلیون دلار بود، که 5،563 میلیون دلار آن برای غذای مورد استفاده خانگی و 6،559 دیگرش برای غذای مورد استفاده در خارج از خانه هزینه شده است.»
 
سید‌محمد علی ابراهیم‌زاده موسوی، زهرا امام جمعه و سید هادی رضوی از استادان گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی، جواد فرهودی، استاد گروه مهندسی آبیاری و آبادانی، علی‌رضا کیهان و سید سعید محتسبی از استادان گروه مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی، محمد مرادی شهر‌بابک، استاد گروه علوم دامی و محمد‌رضا نقوی اردستانی، استاد گروه زراعت و اصلاح نباتات اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در ترجمه این مجموعه مشارکت داشته‌اند.

مجموعه دو جلدی دانشنامه «مهندسی کشاورزی، غذا و زیستی» با شمارگان یک‌‌‌‌هزار نسخه در یک‌هزار و 994 صفحه به‌بهای 200 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شده است.
 
انتشار «سومین جلد مجموعه دانشنامه ریاضی»   
سومین جلد از مجموعه دانشنامه ریاضی از سوی بنیاد  دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شد. سرویراستاری متن انگلیسی این مجموعه به همت اِم، هازوینکل و سرویراستاری فارسی نیز به قلم علیرضا مدقالچی انجام شده است.
 
در پیشگفتار این مجموعه که به‌صورت الفبایی تنظیم شده در نوشته مایکل هازوینکل می‌خوانیم: «هدف این دانشنامه ریاضی آن است که اثری مرجع در همه بخش‌های ریاضیات باشد، این دانشنامه ترجمه‌ای همراه با روزآمد‌ها و توضیح هیات ویراستاران از دانشنامه ریاضی شوروی سابق است که مرکز نشر دانشنامه شوروی، در سال‌های 1977 تا 1985 آن‌ را در پنج مجلد چاپ کرده است.»

در ادامه آمده است: «دانشنامه در برگیرنده سه نوع مقاله است. نخست مقاله‌هایی از نوع مروری که به سمت‌و‌سوهای عمده و گوناگون ریاضیات می‌پردازد و (تقسیم‌بندی بسیار ظریفی در آن به‌کار رفته است.) استلزام اصلی این مقاله‌ها ان بوده است که شرح روزآمد و به نسبت کاملی از وضعیت جاری در این زمینه‌ها عرضه کنند و قابل وصول برای بیشترین افراد باشند.»

در تشریح دو نوع  مقاله دیگر این دانشنامه آمده است: «دومین نوع مقاله‌ها با طولی متوسط، مسائل، نتایج و فنون را با جزئیات بیشتری در برمی‌‌گیرند. مقصد این مقاله‌ها گروه کوچک‌تری از مخاطبان هستند که نیاز به زمینه خصوصی‌تری دارند؛ این مقاله‌ها اغلب در بردارنده شرحی دقیق‌تر و پالوده‌تر از مباحث و نتایج در مقایسه با روش معمول در نوع اول مقاله‌ها هستند.»
 
درباره نوع سوم مقاله‌ها نیز می‌خوانیم: «سرانجام نوع سومی از مقاله‌ها را داریم یعنی تعریف‌های کوتاه (مرجع). در عمل همه مقاله‌ها (به استثنای چند مقاله از نوع سوم) فهرستی از مراجع را در بردارند که به کمک آن‌ها جزئیات بیشتر و مطالب بیشتری درباره مبحث مورد نظر را می‌توان یافت. اغلب مقاله‌ها به‌طور اختصاصی برای دانشنامه نوشته شده‌اند و در چنین مواردی نام‌های مولفان اصلی شوروی ذکر شده‌اند. برخی مقاله‌ها، منشاء دیگری از قبیل دائره‌المعارف بزرگ شوروی دارند.»
 
اعضای شورای علمی این مجموعه را دکتر اسماعیل بابلیان، دکتر طاهر قاسمی هنری، دکتر علیرضا مدقالچی و  دکتر علیرضا جمالی از دانشگاه خوارزمی، محمد سمقانی جلو‌‌داری از دانشگاه علامه طباطبایی، رحیم زارع تهندی از دانشگاه تهران، سید‌محمد باقر کاشانی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمد قاسم وحیدی اصل از دانشگاه شهید بهشتی تشکیل داده است.
 
سومین جلد از مجموعه دانشنامه ریاضی با شمارگان یک‌هزار نسخه در 830 صفحه، به ‌‌بهای 85 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها