دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
نگاهی به جریان‌های فکری جهان از منظر قرآن کریم

نخستین چاپ کتاب «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» تالیف دکتر فاروق صفی‌زاده از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به بیان نویسنده کتاب «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» عرفان کاذب یعنی عرفانی که در روش‌هایش مسیر درستی را طی نمی‌کند تا به معرفت مورد نظر برسد. این اثر نقدی علمی بر عرفان‌های کاذب در جهان بوده و در ادامه مصداق‌هایی مرتبط با مباحث از آیات قرآن کریم آورده شده است.
 
«اهمیت معرفت و شناخت در زندگی انسان»، «چیستی عرفان کاذب»، «تناقض عرفان کیهانی با آیات قرآن»، «ویژگی‌های عرفان‌های کاذب و دروغین»، «اعجاز نجومی قرآن»، «تفکر الحادی و الهی»، «اسلام و نسبت آن با دنیا»، «راه میانه در نگرش به احکام اسلامی»، «عرفان وین دایر؛ عرفان آمریکایی»، «تاملی بر دستاوردهای قانون جذب»، «قوانین معنوی قرآن برای موفقیت»، «تنوع مکاتب و گرایش‌های عرفانی»، «آسیب‌شناسی عرفان‌واره‌های نوپدید و عرفان و شبه عرفان» از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.
 
در صفحه چهل‌ و نه کتاب در ذیل عنوان «عرفان دروغین» آمده است: «ایجاد دکان تصوف و درویشی از دیر زمان در جامعه ما رواج داشته و به موازات عرفان ناب جلو آمده است و فرقه‌های متعدد دراویش و صوفی در جای جای جامعه ما رونق داشته است و چون رسیدن به عرفان ناب سخت است و نیاز به تمرین، تلاش شبانه‌روزی و التزام کامل به شریعت داشته، تصوف حیله‌گرانه از رونق بیش‌تری برخوردار شده است؛ زیرا با تنبلی و بیکارگی نسبتی تام داشته و ساده‌انگاران را به خود جلب کرده است و به تعبیر صاحب کتاب «تبصره العوام فی معرفه مقالات الانام» که در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم نگارش یافته است: «همت ایشان جز شکم نبود ... از حرام احتراز نکنند و ایشان را نه علم باشد و نه دیانت... هیچ‌کس دون‌همت‌تر از ایشان نباشد.» خواجه شیراز، آن عارف دل‌سوخته، در برابر چنین دکان‌هایی نالیده و می‌گوید: نقد صوفی نه همین صافی بی‌غش باشد، ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.»
 

 
نخستین چاپ کتاب «قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان» در 504 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 39 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات نسل نواندیش راهی بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها