شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
«برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت چاپ» منتشر شد

در کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت چاپ» ضمن آشنایی مخاطب با صنعت چاپ و چالش‌های آن، مباحثی درباره برنامه‌ریزی در این صنعت ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت چاپ» اثر مشترک الهه امیریان و سیدبدرالدین احمدی، با شمارگان 1000 نسخه، در 208 صفحه، بهای 20 هزارتومان  از سوی انتشارات مهر نوروز منتشر شده است.

 کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در صنعت چاپ» در هفت فصل «اصول و مبانی برنامه‌ریزی»، «اصول تفکر استراتژیک»، «آشنایی با صنعت چاپ»، «چالش‌های موجود در صنعت چاپ ایران»، «برنامه‌ریزی استراتژیک»، «مطالعه موردی (شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران)» و «آینده؛ توسعه برنامه‌ریزی بلندمدت» تنظیم شده است.
 
مخاطب با مطالعه این اثر با انواع فناوری چاپ، مسائل پیش‌روی صنعت چاپ، ظرفیت و نقاط قوت و ضعف صنعت چاپ ایران، عوامل مؤثر بر رکود صنعت چاپ ایران، وضعیت واحدهای چاپ و صنایع، فرصت‌ها و تهدید‌های پیش‌روی صنعت چاپ ایران، چاپ در ایران، چاپ در جهان، جایگاه صنعت چاپ و تاریخچه صنعت چاپ در ایران و جهان آشنا می‌شوند.
 
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «یکی از جنبه‌های پیشروی صنعت چاپ، ضرورت به‌روز شدن ماشین‌آلات  چاپ است. این ضرورت در حالی احساس می‌شود که بسیاری از چاپخانه‌داران امکان خرید این فناوری‌های جدید را ندارند. به همین خاطر از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که در صورت امکان، تسهیلات و وام‌های بانکی متناسب با نرخ کارمزد تشویقی جهت واردات ماشین‌آلات دست اول برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا آن‌ها قادر باشند تا حدودی ماشین‌آلات‌شان را به‌روز کنند تا کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها افزایش پیدا کند. ضمن آن‌که دولت بایستی بازنگری جدی و بنیادینی را در تعرفه‌های گمرکی داشته باشد تا چاپخانه‌داران توان وارد کردن دستگاه‌های جدید را داشته باشند.»


همچنین در بخش‌های دیگری از مقدمه این اثر آمده ست: «به طور قطع صنعت چاپ و جایگاه نشر به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع فنی ـ مهارتی و اثرگذار کشور محسوب می‌شود. متخصصان حوزه فرهنگ، رسانه و ارتباطات گفته‌اند که صنعت چاپ به عنوان یکی از محورهای اساسی در اقتصاد و پایه‌های فرهنگی در دنیا تلقی می‌شود؛ زیرا به لحاظ گستردگی و تقریب، همه صنایع و هنرها به نوعی به صنعت چاپ و نشر وابسته است. بررسی‌های انجام شده در صنعت چاپ و نشر، حکایت از کاهش روند تقاضا و به مراتب کاهش روند تولید و عرضه بازار در این حوزه دارد، بنابراین مستلزم تدوین برنامه استراتژیک برای بلندمدت است. به اعتقاد بیشتر کارشناسان، دلایل روند کاهش تقاضای مشتری را ابتدا باید در بالا بودن قیمت مواد اولیه و در مرحله بعد در عدم پویایی و مبهم‌ بودن برنامه آموزشی، صنف صنعت چاپ و عدم دعوت به همکاری از انجمن علمی فناوری چاپ ایران و حتی کارشناسان با تجربه جست‌وجو کرد. در عین حال، کارشناسان و خبرگان این حوزه از جمله دلایل دیگر عدم کارایی صنعت چاپ را سنتی بودن آن و عدم توجه به علم مدیریت، تبلیغات و تکنولوژی جدید می‌دانند یعنی با وجود کارآیی و درآمد کم، هزینه زیادی برای اداره چاپخانه‌ها صرف می‌شود. 
از سویی، عدم توجه به علوم اصول مدیریت علمی و اجرایی باعث شده که دست‌اندرکاران بدون توجه به شناسایی نیازها، ضروریات و الزامات واقعی چاپخانه‌ها اقدام به خرید ماشین‌آلاتی کنند که چندان ضروری به‌نظر نمی‌رسد، بلکه در عوض باعث می‌شود تا هزینه‌ها هر روز بیشتر و بیشتر و درآمدها کمتر شود. آن هم در شرایطی که بازده کار چندان رضایتبخش، علمی و مطلوب نیست.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم ملکی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    با سلام و با تشکر از زحمات مولفین کتاب مذکور ُ چگونگی تهیه یک جلد از این کتاب نفیس به اینجانب راهنمایی فرمایند. با تشکر و سپاس 961008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها