دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
شناخت ظرفیت‌های فرهنگی زنان مسلمان مالزی و اندونزی

کتاب «ایران و ظرفیت‌های فرهنگی زنان مسلمان در مالزی و اندونزی» به قلم صغری صالحی، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی زنان در کشورهای مالزی و اندونزی،‌ به لحاظ بافت فرهنگی قوی و گوناگون، محل حضور و فعالیت ادیان و آیین‌های مختلف، توسعه اقتصادی این کشورها، به‌ویژه موقعیت اندونزی به‌عنوان چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، برای بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران از این فرصت‌ها در راستای دستیابی به اهداف و سیاست‌های فرهنگی و تامین منافع ملی و فراملی در سطح جهان اسلام اهمیت دارد.
 
کتاب حاضر در چهار فصل به «ظرفیت‌های فرهنگی زنان در مالزی و اندونزی»، «دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و ویژگی‌های آن»، «تاثیر ظرفیت‌های فرهنگی زنان در مالزی و اندونزی بر دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران» و «راهکارهای استفاده بهینه جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی زنان در مالزی و اندونزی» پرداخته است.

در صفحه 21 کتاب درباره باورهای دینی و اعتقادی زنان مسلمان کشور مالزی می‌خوانیم: «مذهب و دین‌باوری زنان مالزی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی این کشور است، زیرا بخشی از مراسم و آیین‌های دینی و مذهبی، آموزش کتاب‌های دینی، فعالیت در مساجد و تبلیغ اعتقادات دینی، همکاری در برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی، مراسم عزاداری و همچنین تلاش برای وحدت و همبستگی بین ادیان موجود در این کشور، توسط زنان انجام می‌شود. سیاست کلی دولت مالزی در زمینه مسائل فرهنگی از جمله باورهای دینی مسلمانان مبتنی بر این پیش‌فرض است که اسلام دینی اعتدال‌گرا و همساز با روح مردم‌سالاری است. زنان مسلمان مالایی نیز با برداشت‌های افراطی از اسلام مخالفند و شیوه‌های مبتنی بر تندروی برخی از جریان‌های اسلامی را با اصول دموکراتیک حاکم بر اسلام مغایر می‌دانند.»
 
همچنین در ادامه درباره باورهای دینی و اعتقادی زنان مسلمان کشور اندونزی نیز آمده است: «زنان مسلمان اندونزی نیز به‌طور تقریبی نیمی از جمعیت مسلمانان این کشور را شامل می‌شوند. اندونزی بزرگترین کشور اسلامی جهان اسا که حدود 95 درصد مردم آن مسلمان هستند... باورهای اعتقادی و اسلامی زنان اندونزی نیز مانند سایر مردم این کشور همراه با اعتدال و میانه‌روی، تسامح و تساهل، نوگرایی، دموکراسی و سازگار با سایر مسائل دنیای کنونی است (حسینی جبلی، 1389: 135). در واقع این تسامح و تساهل در نظام آموزش عالی اسلامی، آموزش داده می‌شود و زنان نیز از آن بهره‌مند می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از زنان در موسسات آموزش عالی اسلامی و کالج‌ها و موسسات دولتی در زمینه مطالعات اسلامی در ترویج این نوع اسلام نقش دارند (عذرا، 1388 : 99)»
 
کتاب «ایران و ظرفیت‌های فرهنگی زنان مسلمان در مالزی و اندونزی» در 205 صفحه با شمارگان 50 نسخه به بهای 21 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها