جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
ترجمه‌‌ تازه‌ای از خشایار دیهیمی در نمایشگاه کتاب

«تاریخچه خوشبختی» تالیف«نیکلاس وایت»، از آن دسته آثاری است که ضمن برخورداری از رویکرد دقیق و موشکافانه فلسفی، با زبانی بی‌تکلف و عاری از مفهوم‌پردازی‌های پیچیده، گستره وسیع‌تری از مخاطبان را مورد خطاب قرار می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌ویکمین مجلد از سری کتاب‌های «تجربه و هنر زندگی» انتشارات گمان، با عنوان «تاریخچه خوشبختی» تالیف  «نیکلاس وایت» با ترجمه خشایار دیهیمی منتشر شد.
دیهیمی دبیر مجموعه «تجربه و هنر زندگی»، پیش‌تر ترجمه این کتاب را در نشر «مینوی خرد» منتشر کرده بود. اکنون در این مجموعه عرضه شده است. مجموعه «تجربه و هنر زندگی» امکان مطالعه کتاب‌هایی درباره  فلسفه و معنای زندگی را فراهم می‌آورد.
 
کتاب «تاریخچه خوشبختی» با زبانی ساده و عاری از تکلف به مفهوم و فلسفه خوشبختی می‌پردازد. این اثر با نگاهی موشکافانه به آراء متفکران مختلف درباره خوشبختی را بررسی می‌کند  و سعی می‌کند  به مخاطب نشان ‌دهد، اندیشمندان بزرگ تاریخ فلسفه چه رویکردی نسبت به مفهوم خوشبختی دارند.
 
ارسطو در رابطه با این مفهوم در «اخلاق نیکو ماخوسی» می‌نویسد: «هیچ‌کس را تا زمانی که در قید حیات است خوشبخت مخوان!» او با مبنا قرار دادن این جمله معروف «سولون» و بسط دادن آن بر اثرگذاری بخت و اقبال اعقاب انسان بر بخشی از سرنوشت خویش و میزان خوشبختی هر فرد تاکید می‌کند. در این میان نیکلاس وایت، با بررسی نوع رویکرد فلاسفه از ارسطو تا فروید، معتقد است که در فاصله زمانی بین این دو فیلسوف، در اصل این مفهوم تغییر خاصی به‌وجود نیامده است.
 
او در «تاریخچه خوشبختی» ضمن طرح پرسش‌هایی چون «خوشبختی چیست؟» و «آیا می‌توان به معیارهای روشنی برای سنجش میزان خوشبختی افراد دست یافت؟» و پرسش‌هایی از این دست، به دنبال یافتن پاسخی در میان آرای فلاسفه و متفکران برجسته تاریخ فلسفه، از یونان باستان تا امروز می‌رود و البته ویژگی برجسته کتاب وایت در این است که او ضمن جست‌وجوی پاسخ پرسش‌های فوق در بستر تاریخ فلسفه، پرسش از خوشبختی را به مسائلی چون اخلاق‌زیستن و فلسفه زندگی پیوند بزند.
 
از میان هفت فصل کتاب، فصل اول، با نگاهی جامع به مفهوم و ماهیت خوشبختی،  عنوان «آشنایی با مفهوم خوشبختی» دارد. در فصل بعدی تضادها، چشم‌اندازها و شناسایی خوشبختی مدنظر قرار‌گرفته است. لذت و لذت‌طلبی، اندازه‌گیری خوشبختی، ساختار و هماهنگی، اخلاقیات و خوشبختی و تضاد، خوشبختی امر‌واقع و ارزش و... محورها و مباحث اصلی فصول بعدی را شامل می‌شود. در فصل پایانی و ذیل عنوان «سرکردن بدون این مفهوم»، به تحلیل کیفیت و سویه‌های زیستن در فقدان مفهوم خوشبختی به تفصیل پرداخته شده است.
 
کتاب «تاریخچه خوشبختی» تالیف «نیکلاس وایت» با ترجمه خشایار دیهیمی، در 312 صفحه و با قیمت 21هزار تومان از سوی انتشارات «گمان» منتشر و راهی بازار نشر و سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها