شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
انتشار سه کتاب در حوزه سلامت و راهنمای بالینی بیماران

کتاب‌های «سرطان معده»، «کاربرد انتقال خون» و «چاقی کودکان(بحران نوظهور)» از سوی انتشارات ارجمند ناشر تخصصی کتاب‌‌های پزشکی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) انتشارات «ارجمند» سه عنوان کتاب «سرطان معده(راهنمای بالینی بیماران و خانواده‌ها)»، «کاربرد انتقال خون» و «چاقی کودکان(بحران نو‌ظهور)» را منتشر کرد.
 
«سرطان معده»
این کتاب با هدف ارائه راهکار‌های تشخیصی،‌ درمانی و مراقبت‌های بعد از آن تدوین شده است؛ با وجود این نویسندگان کتاب دکتر علی یعقوبی، استاد‌یار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی،‌ و دکتر پیام آزاده‌، دانشیار علوم‌پزشکی شهید بهشتی تاکید دارند که «این کتاب نمی‌تواند جایگزین پزشک شود و بیماران بایستی در مورد هرگونه ابهام و تغییر وضعیت با پزشک خود مشورت نمایند.»
 
نویسندگان در پیشگفتار کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به نقش دریافت‌کنندگان انواع خدمات بهداشتی و درمانی معتقدند: «امروزه سیستم بهداشتی بایستی به گیرندگان خدمات به‌عنوان یکی از اجزای شرکت‌کننده در ارائه خدمات سلامت و مراقبت بنگرد؛ با این دیدگاه بهره‌گیران سیستم سلامت، باید درباره بیماری خود آنقدر اطلاعات داشته باشند که به‌عنوان یک همکارِ سیستم ارائه خدمات در تمامی مراحل درمان نگریسته شود.»

«سرطان معده» در 9 فصل تدوین شده است. نویسندگان در پنج فصل نخست کتاب به موضوعات «درباره سرطان»، «علائم سرطان معده و آزمایشات تشخیصی مورد نیاز»، «عفونت هلیکوباکترپیلوری»، «دیسفاژی و راهکار‌های برطرف کردن آن» و «مرحله‌بندی سرطان معده» پرداخته‌اند.
 
چهار فصل بعدی کتاب نیز شامل «درمان جراحی سرطان معده و توصیه‌های غذایی بعد از آن»، «درمان‌های غیر‌جراحی سرطان معده»، «درمان مرحله به مرحله سرطان معده» و «نکاتی خارج از درمان معمولی سرطان معده» است.
 
در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «سرطان معده در کشور عزیزمان یکی از شایع‌ترین بدخیمی‌هاست. از سالیان دراز جراحی تنها راهکار درمانی سرطان معده محسوب می‌شد اما با پیشرفت‌ اقدامات درمانی دیگر، نظیر شیمی‌درمانی و رادیو‌تراپی جایگاه بسیار قابل توجهی را در این بیماری پیدا کردند. نکته ارزشمند در مورد بدخیمی معده، کار‌های تشخیصی بسیار مهمی است که قبل از شروع برنامه درمانی برای بیمار درخواست می‌شود؛ باید توجه داشت که این تست‌های تشخیصی مسیر درمانی دقیق را به‌صورت صحیح مشخص خواهد کرد. در این کتاب در تمام جنبه‌های سرطان معده نظیر آناتومی، تست‌های تصویر‌برداری، آزمایشگاهی، جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بحث شده است.»
    
کتاب «سرطان معده (راهنمای بالینی بیماران و خانواده‌ها)» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 144 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.
 
«کاربرد انتقال خون»
این کتاب نیز با رویکرد راهنمای بالینی بیماران و خانواده‌ها از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است. دکتر علی یعقوبی جویباری،‌ استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به همراه دکتر پیام آزاده، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در تدوین این کتاب مشارکت داشته‌اند.

پیشگفتار کتاب به قلم مولف نخست، ارائه شده که در بخشی از آن می‌خوانیم: «در صورت مشارکت بیماران در امور درمانی خود، نتایج درمان به‌‌‌صورت شگفت‌انگیزی بهبود پیدا خواهد کرد؛ زیرا دریافت دغدغه و مسائل و مشکلات بیماران در ارتباط  با یک موضوع یکسان، برای مثال یک سرطان مشخص، باعث بهبود خدمات و ارائه راهکار‌هایی با اثربخشی بهتر می‌شود.»

نگارنده پیشگفتار ادامه می‌دهد که «مشارکت بیماران در امور درمان جز در صورت تهیه زیر‌ساخت‌های آموزشی بیماران (شامل کتابچه‌های آموزشی، سایت مخصوص بیماران و خانواده‌ها و ارتباط صمیمانه‌تر در درمان) امکان‌پذیر نیست.»

مولف نخست «کاربرد انتقال خون» با اشاره به نقش آموزش در بهبود جریان بیماری آورده است: «بررسی‌ها تا به امروز نشان می‌دهد که آموزش به بیمار موجب افزایش رضایت‌مندی بیمار، کاهش اضطراب و مشارکت بیشتر بیمار شده و نتایج درمان را بهبود می‌بخشد.»
 
اهداف تالیف این کتاب شامل ارائه اطلاعات درباره اجزاء خون، گروه‌های خونی، تغییر آزمایشی CBC با توجه به نگاه بیمار به بیماری ارائه شده است.

کتاب در هفت فصل به موضوعات «پلاسما و سلول‌های خونی»،‌ «آشنایی با گروه‌های خونی»، «تفسیر آزمایش، شمارش کامل سلول‌های خون CBC»، «جمع‌آوری خون، انجام آزمایشات، حمل و نگهداری خون»، «رضایت آگاهانه جهت انتقال خون»، «فرآورده‌های خونی» و «عوارض مرتبط با تزریق خون» پرداخته است.

در پشت جلد کتاب آمده است: «انتقال خون بخش مهمی از مراقبت‌های پزشکی پیشرفته است که اگر به‌طور صحیح از آن استفاده شود، می‌تواند نجات‌بخش حیات باشد و سطح سلامتی را ارتقاء بخشد، ولی به سبب انتقال عوامل عفونی از طریق خون و فرآورده‌های آن، خطرات بالقوه انتقال خون توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. استفاده مناسب از خون به معنای کاربرد انتقال خون تنها برای درمان مواردی است که منجر به عارضه جدی شده و از طریق سایر روش‌ها قابل پیشگیری و درمان نیست.»

در این کتاب در مورد اثرات دارو‌های شیمی‌درمانی و رادیو‌تراپی بر روی ایندکس‌های آزمایش خون و موارد تجویز فرآورده‌های خونی بحث شده است.                  
 
کتاب «کاربرد انتقال خون» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 128 صفحه، به بهای 6 هزار تومان به بازار نشر پزشکی عرضه شده است.
 
«چاقی کودکان(بحران نو‌ظهور)»
این کتاب به قلم دکتر ایوب ابراهیمی، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم کودکان و استاد‌یار علوم‌پزشکی تبریز تدوین شده است. «چاقی کودکان» در هفت فصل شامل موضوعات «کلیات»، «ارزیابی رفتار‌های مرتبط با چاقی»، «عوارض چاقی»،‌ «غربالگری به‌عنوان یک عنصر حیاتی پیشگیری»، «توصیه‌های غذایی برای شیرخواران و کودکان نو‌پا»، «پیشگیری از چاقی» و «مراحل درمان چاقی» است.

مولف در مقدمه به افزایش چاقی در گروه سنی کودک و پیشی گرفتن تعداد مبتلایان به بیماری‌های ناشی از فراوانی نعمت در برابر افراد گرسنه و دچار قحطی اشاره می‌کند.

درباره افزایش چاقی کودکان در ایران نیز می‌خوانیم: «شیوع چاقی در کشور ما پا به پای کشور‌های پیشرفته با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. با وجود این، عواقب خطیر آن،‌ به علت ضعف آموزش به بیماران سیستم درمانی ما و فقدان گروه‌های حامی و تخصصی، ملموس‌تر و مخرب‌تر است.»

مولف در ادامه به پژوهش خود درباره شیوع چاقی در بین کودکان شهر تهران اشاره می‌کند. براساس پژوهش ابراهیمی در سال 1392 شیوع اضافه وزن و چاقی در بازه سنی 7 تا 12 سال به ترتیب 14 و 18 درصد است. بنابراین عوارض و پیامد‌های منفی چاقی در سال‌های آینده بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد. مولف با اشاره به تاثیر تشخیص زودهنگام معضل چاقی توجه به این اقدام را زمینه‌ساز کاهش عوارض چاقی در دوران بزرگسالی اعلام می‌کند.

کتاب «چاقی کودکان» با شمارگان یک‌‌هزار و 100 نسخه در 120 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.      

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها