سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
​«تاریخ باغ‌سازی» تام ترنر به ایران رسید

کتاب «تاریخ باغ‌سازی»، به قلم تام ترنر با ترجمه حمیدرضا عظمتی و محسن فیضی از سوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی روانه بازار شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «تاریخ باغ‌سازی»، تاریخچه شکل‌گیری باغ‌ها در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده است. تام ترنر، نویسنده کتاب پس از دیباچه در ۹ فصل به توضیح درباره فلسفه طراحی، باغ‌های دوران باستان، باغ‌های کلاسیک، باغ‌های اسلامی و آسیای غربی، باغ‌های قرون‌وسطی، باغ‌های رنسانس، باغ‌های باروک، باغ‌های نئوکلاسیک و رمانتیک، باغ‌های التقاطی و باغ‌های انتزاعی و پسا انتزاعی می‌پردازد. نکته‌ای که برای ما ایرانیان می‌تواند درباره این کتاب جالب باشد همکاری پروفسور مهرداد شکوهی در تصحیح فصل چهارم کتاب یعنی باغ‌های اسلامی و آسیای غربی است.
 
نگارنده کتاب تاریخ باغ سازی در دیباچه می‌نویسد که اتمام این کتاب حدود ۳۰ سال زمان برده است. بر این اساس  و با توجه به عنوان‌بندی فصول مختلف کتاب می‌توان دریافت که با کتابی دقیق و جامع روبه‌رو هستیم که می‌تواند برای علاقه‌مندان به باغ سازی و دانشجویان رشته معماری مفید واقع شود.
 
ترنر در این اثر با اشاره به آغاز کشاورزی، یک جانشینی و باغ سازی در آسیای غربی خواستگاه نخستین شهرها را این منطقه معرفی می‌کند و معتقد است بعدها این المان‌های تمدنی به سمت شرق حرکت می‌کند. دانش معماری پس‌ازآن به جزیره کرت و یونان راه می‌یابد و از آنجا راهی ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هلند، اسکاندیناوی، بریتانیا و کشورهای آمریکایی می‌رود.
 
شکل زمین، آب، سازه‌های عمودی مانند ساختمان‌ها، سازه‌ها افقی مانند پیاده‌روها، پوشش گیاهی و آب‌وهوا مواردی است که در این کتاب به‌عنوان عوامل مطرح در باغ سازی و ایجاد منظر معرفی شده است.
 
این کتاب درباره باغ‌هایی صحبت می‌کند که متأثر از فلسفه غربی شکل گرفته‌اند با این توضیح تمرکز چندانی بر ویژگی‌های ملی ندارد چون از یک سو باغ سازی هنری جهانی است و از سوی دیگر ملت‌ها و دولت‌های امروزی اخیراً ایجاد شده‌اند و قدمت چندانی ندارند.

تاریخ باغ سازی ۹ فصل تاریخی دارد که هرکدام از آن‌ها از دو قسمت و چند زیر بخش تشکیل شده است. قسمت اول هر فصل توضیحاتی کلی درباره نحوه تعامل ایده‌های اجتماعی، جغرافیایی، فلسفی و هنری برای خلق باغ‌ها ارائه می‌دهد. قسمت دوم هر فصل به تحلیل نقشه باغ‌ها، بیان توضیحاتی درباره آن و رسم کردارهای سبک‌شناختی  مرتبط با هرکدام و بررسی مثال‌هایی اختصاص داده شده است.
 
در فصل چهارم این کتاب که باغ‌های اسلامی و آسیای غربی نام دارد، درباره پاسارگاد نوشته شده است:
«به نظر دیوید استروناک که پاسارگاد را حفاری کرده است، طرح آن یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های برجای‌مانده از چهارباغ‌های کلاسیک را نشان می‌دهد. طرح نشان داده شده در اینجا بر اساس اثر وی است. هنوز بقایای آبراه‌های سنگی و کم‌عمقی که بخش‌های مختلف این مجموعه را از هم جدا می‌کنند، باقی است. مسیرهای رفت‌وآمد را با خاک کوبیده شده یا سنگریزه می‌پوشانند. احتمالاً این مکان در کنار درختان سرو، انار، گیلاس و درختان شکوفه داری که امروز اثری از آن‌ها بر جای نمانده، ساخته شده بود.»
 
چاپ نخست «تاریخ باغ سازی» به قلم تام ترنر و با ترجمه حمیدرضا عظمتی و محسن فیضی در ۵۲۳ صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای ۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ از سوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها