یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
«تنفس گفتاری» با «ترفند« رسید/ درمان لکنت‌ زبان در یک کتاب بررسی شد

کتاب «تنفس گفتاری» را انتشارات «ترفند» با موضوعاتی درباره درمان لکنت زبان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) کتاب «تنفس گفتاری» نوشته علی محمد‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی از سوی انتشارات «ترفند» به بازار نشر پزشکی عرضه شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب با اشاره به نقش تنفس در تولید صوت و آوا‌ها آورده است: «تنظیم فشار زیر تار‌های صوتی، تغییر بلندی و زیر‌وبَمی گفتار در گرو نوسانات دقیق و مداوم فشار هوای بازدمی همراه با تغییر در مقاومت چین‌های صوتی است. بنابراین می‌توان تنفس را به دو صورت تنفس حیاتی و تنفس گفتاری در نظر گرفت.»
 
در تعریف «تنفس حیاتی» در صفحه 14 می‌خوانیم: «به مجموع دو عمل فروبُردن هوا به داخل دستگاه تنفسی، دم و سپس خارج کردن هوا یعنی، بازدم که هدف آن رساندن اکسیژن به خون و خارج کردن دی‌اکسید ‌کربن از خون است عمل تنفس می‌گویند. وظیفه دستگاه تنفس تامین اکسیژن برای سلول‌های بدن و دفع دی‌اکسید کربن (گازکربنیک) حاصل از متابولیسم است.»
 
درباره فیزیولوژی «تنفس گفتاری» در صفحه 31 آمده است: «فیزیولوژی تنفس گفتاری: «سیستم تنفسی در انسان به دو شکل است: یکی تنفس نباتی یا حیاتی و دیگری تنفس گفتاری.» در ادامه این بخش از کتاب می‌خوانیم: «چهار تغییر مهم در حین تنفس گفتاری اتفاق می‌‌افتد که عبارتند از: الف ـ مدت زمان، نسبت دم به بازدم. ب ـ محلی که صِرف هوا. ج ــ میزان فعالیت عضلانی حین بازدم . د ـ حجم هوا در هر دوره.
 
الگو‌های تنفسی برای گفتار، تحت تاثیر ملاحظات زبان شناختی قرار می‌گیرد. شامل پیچیدگی عملکرد گفتاری و میزان بلندی صوتی که گوینده استفاده می‌کند.»
 
انواع الگو‌های تنفسی در صفحه 64 کتاب معرفی و تشریح شده است. سه نوع الگوی اصلی تنفسی وجود دارد. 1ـ دیافراگمی (شکمی) 2ـ سینه‌ای 3ـ  شانه‌ای.    
            
نویسنده در صفحه 85 درباره آسیب‌‌شناسی تنفس گفتاری آورده است: «تنفس، یک فرآیند اساسی در زندگی هر فرد است. الگو‌های تنفسی در عملکرد بدن،‌ حالات روانی و ذهن ناخود‌آگاه تاثیر می‌گذارند. با این‌حال اغلب اوقات از تنفس خودمان آگاهی نداریم. الگو‌های تنفسی به‌طور مشخص بر سلامتی و یا بیماری ما اثر می‌گذارد و یادگیری تنفس آرام و بدون کوشش، موجب سلامتی بدن و ایجاد خوشایند در ما می‌شود.»
 
تنفس گفتاری در افراد مبتلا به لکنت
درباره تاثیر تنفس گفتاری در درمان لکنت در صفحه 94 می‌خوانیم: «ناهنجاری‌های واضح تنفسی در افراد لکنتی نگه داشتن نفس،  نفس، نفس زدن، ناهماهنگی در تنفس سینه‌ای ــ شکمی و تقلا‌های گفتاری در محدوده پایانی بازدم  یا در طی حبس در سینه، همگی نیازمند تصحیح و درمان هستند. به همین دلیل در طول تاریخ درمان لکنت روش‌های مختلفی برای آموزش نحوه تنفس به افراد لکنتی ارائه شده است. نویسنده معتقد است که این اتفاق بیشتر به دلیل توجه فرد به تنفس خود می‌شود و به‌عنوان یک عامل حواس پرت‌کن می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

چاپ نخست کتاب «تنفس گفتاری» با شمارگان 500 نسخه در 131 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات «ترفند» به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها