یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
معرفی فیلم‌های رخشان بنی اعتماد در «زیرپوست قصه‌ها»

کتاب «زیرپوست قصه‌ها» به قلم سعید عقیقی و با موضوع سینمای رخشان بنی اعتماد، از سوی انتشارات روزنه روانه بازار کتاب شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «زیرپوست قصه‌ها» در هشت فصل به قلم سعید عقیقی از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.

کتاب «زیرپوست قصه‌ها» بخشی از یک تحقیق گسترده درباره رابطه فیلم و واقعیت در سینمای ایران است که با استفاده از ترکیب نگره مؤلف، نقد جامعه‌شناختی و ملاحظات ساختارگرایانه به‌عنوان الگوی کاربردی، به بررسی فیلم‌های رخشان بنی اعتماد می‌پردازد. با این توضیح، تقسیم کتاب برمبنای جست‌وجوی لحن و فضای واقع‌گرایانه در آثار فیلم‌ساز صورت گرفته است.
 
رابطه واقعیت و مستندهای بنی اعتماد در این کتاب در فصلی جداگانه بررسی‌شده و سه فیلم بانوی اردیبهشت، زیرپوست شهر و قصه‌ها به‌عنوان کانون تمرکز جلوه‌های گوناگون واقعیت، بخش‌های پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
فصل نخست اثر به بحث «واقعیت به‌عنوان سند» اختصاص یافته، فصل دوم «واقعیت به‌عنوان داستان» را بررسی کرده و فصل سوم به «واقعیت به‌عنوان میزانسن» اشاره دارد. عنوان فصل چهارم کتاب «واقعیت و تاریخ» بوده که شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو را بررسی کرده است. «واقعیت پنهان»، «واقعیت و انتزاع»، «واقعیت و اجتماع» و «واقعیت درگذر زمان» نیز موضوعات محوری فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب حاضر هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «زیر پوست قصه‌ها» به قلم سعید عقیقی با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۱۹۲ صفحه، به بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات روزنه راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها