یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
چگونه «زندگی بهتر» داشته باشیم؟/ مجید سینایی در کتابی پاسخ می‌دهد

مجید سینایی در کتاب «زندگی بهتر» تلاش کرده تا تتبعی در آثار روانشناسان داشته و دستاوردهای علمی آن‌ها را که تبدیل به قانون شده است، به دور از مقدمات و مباحثِ مُنتج به این قوانین، جمع‌آوری و ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشر نیایش به تازگی کتاب «زندگی بهتر» نوشته مجید سینایی را در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «دستیابی به علمی که بتواند «وجود انسان» را به ما بشناساند، و تحلیلی از الگوهای رفتاری آدمی را برای او ممکن سازد، همواره دغدغه‌ی دانشوران نوع بشر بوده است. نظیر بسیاری از علوم، این گروه از دانش‌ها نیز با الگوهای مختلفی تأسیس، تثبیت و نمو کردند به گونه‌ای که اکنون می‌توان ادعا کرد بالغ بر صدها گونه از مِتدهای خوشناسی و روان‌شناسی در جهان وجود درد که ما حتی از وجود برخی از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم.
 
در گذشته، مردم مراجعه به روان‌شناس را عیب و ایراد می‌دانستند، و می‌پنداشتند فقط دیوانه‌های زنجیری(!) به روان‌شناس مراجعه می‌کنند. در عصر کنونی نیز همه، روان‌شناس و مُصلح کل شده و ما مردم نیز به هر کس با هر مقدار از دانش ناقص و کم مراجعه می‌کنیم و سفره‌ی دل گشوده و حرف روان‌شناس‌نماها را مطاع می‌دانیم. پس اغلب گرفتار افراط و تفریط هستیم.
 
دست‌اندرکاران علوم روان‌کاوی در کشور خودشان، آن هم بر روی بخشی کوچک از انسان‌ها مواردی را پژوهش می‌کنند، سپس نتایج حاصل از این فرایند را در کتاب‌های روان‌شناسی به صورت قانون درآورده، و در نهایت آن کتاب‌ها را در شرق و غرب عالم آموزش می‌دهند.»
 
سینایی معتقد است، بحث پیرامون انواع روان‌شناسی بسیار گسترده است که البته در محافل آکادمیک، چه به صورت نوشتاری و چه گفتاری، بسیار کم به آن پرداخته شده است. ما نیز اکنون در صدد انجام «چنین سهل و ممتنعی» نیستیم گرچه همین چند سطر را نیز بدیع و بی‌سابقه می‌دانیم. اما با این مطالب کوتاه و مختصر، کار به سر نخواهد آمد.

در عین حال معتقدیم که می‌توان بدون درگیر کردن آحاد مردم کوچه و بازار در پیچ و خم‌های تخصصیِ علوم روان‌شناختی، آنان را یاری کرد؛ به این معنی که با جملاتی کوتاه، کاربردی و برگرفته از همه‌ی آنچه در مقدمه بیان شد، بدون بحث و مشاجره‌ی علمی، مردم را کمک کرد.

وی یادآور می‌شود که ما هیچ یک از انواع روان‌شناسی‌هایی که در این کتاب ذکر کرده را خود، انجام نداده‌، بلکه تنها تتبعی در آثار ایشان داشته و دستاوردهای علمی آن‌ها را که تبدیل به قانون شده است، به دور از مقدمات و مباحثِ مُنتج به این قوانین، جمع‌آوری و به آحاد مردم ارائه کرده است.

مولف کتاب در بخش دیگری از مقدمه می‌نویسد: «در بسیاری از کتب دیده‌ایم که عنوانی جذاب مثل «روان‌شناسی زنان» یا «مردها را بهتر بشناسیم» و یا عناوین دیگر، آدمی را به آن کتاب‌ها جذب می‌کند و پس از مطالعه، در می‌یابید که چند داستان، خاطره و چند مشاجره‌ی علمی را خوانده‌اید و در نهایت شاید یک یا دو قانون علمی در زمینه‌ی عنوان کتاب گیرتان آمده باشد؛ من این را نوعی «کم‌فروشیِ علمی» می‌دانم. برعمل به نکات این کتاب تأکید می‌کنم. گاهی عمل به یک نکته، از ما انسانی جدید می‌سازد و بسیاری از مشکلات پیش رو را حل می‌کند.»

کتاب «زندگی بهتر» با شمارگان 500 نسخه در 214 صفحه به بهای 10 هزار تومان به همت نشر نیایش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها