چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
انتشار «رفتارشناسی مدیران در نهج‌البلاغه» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

کتاب «رفتارشناسی مدیران در نهج‌البلاغه» تالیف علی‌نقی امیری از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «رفتارشناسی مدیران در نهج‌البلاغه» تالیف دکتر علی‌نقی امیری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دو بخش «رفتارهای ایجابی» و «رفتارهای سلبی» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه راهی بازار نشر شده است.
 
بخش نخست کتاب در 9 فصل با عنوان‌های «ماهیت و چگونگی رفتارها»، «برخورد مناسب با عیب‌های مردم»، «نحوه برخورد با سنت‌ها و هنجارها»، «صلح‌مداری و هوشیاری در روابط»، «محکم‌کاری و موضع‌گیری فعال»، «ارتباط مردمی و مباشرت در کار»، «مدیریت مبتنی بر ایثار»، «اعتدال در رفتار» و «تجربه‌آموزی» تدوین شده است.
 
نویسنده در صفحه 25 کتاب در سرفصل «فلسفه حاکم بر رفتار انسانی و نفی رفتار سبعانه» نوشته است: «پس از سفارش به برخورد انسانی و نهی از برخورد حیوانی با دیگران، امام (ع) ضمن توجه دادن به واقعیت‌ها و با نگرش مجموعه‌ای به روابط انسان‌ها، از یک‌سو، به بی‌منطقی و توجیه‌ناپذیری رفتار حیوانی پرداخته و از سوی دیگر، رفتار انسانی با دیگران را شایسته و متناسب با خلقت انسان‌ها بر می‌شمارد و بر آن تاکید می‌ورزد. امام علی (ع) با تقسیم انسان‌ها به دو گروه، توجه مالک و هر سرپرستی را به اشتراکاتی که با هر دو گروه دارد، جلب کرده و سپس با اشاره به واقعیت معصوم نبودن انسان‌ها و عادی بودن لغزش و خطا (چه به عمد، یا به سهو) مالک را به رفتاری هماهنگ با این واقعیت‌ها فرا می‌خواند.»
 
بخش نخست کتاب شامل 6 فصل با عنوان‌های «پرهیز از رفتارهای آمرانه»، «پرهیز از منت‌‌گذاری»، «پرهیز از تملق‌‌گویی و مبالغه کردن در کار»، «پرهیز از رفتار متکبرانه»، «پرهیز از مردم‌گریزی» و «پرهیز از ویژه‌خواری» است.
 
در صفحه 178 کتاب در فصل دوازدهم با عنوان «پرهیز از تملق‌گویی و مبالغه کردن در کار» می‌خوانیم: «یکی از عوامل موثر در اثربخشی رهبری، واقع‌گرایی و پرهیز از مبالغه‌گویی‌هاست. مبالغه‌گویی، نقش موثری در بی‌اعتبارسازی مدیریت و تشکیلات وابسته به آن دارد. مبالغه‌گویی به معنای خلاف واقع حرکت کردن و حقیقت را وارونه جلوه دادن است. اشاعه و بیان امری است که وجود ندارد و نوعی فریب و ریا و دروغ است و یکی از مهم‌ترین مصداق‌‌های آن تملق و چاپلوسی است.»
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «در این تحقیق قصد آن است که با تحلیل یکی از برجسته‌ترین، مهم‌ترین و بی‌نظیرترین متون مدیریتی تاریخ اسلام، یعنی فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر (نامه 53)، در سایه سفارش‌های بزرگ‌ترین مدیر تاریخ بشر، نشسته و از او بخواهیم نحوه اداره امور و کم و کیف آن‌را بازگو کند. نگارنده به‌رغم اقرار به توان ناچیز خود، تلاش دارد تا ضمن نگاهی جامع به نامه 53 نهج‌البلاغه و رصد آن از منظر مباحث مدیریتی، زوایایی از مدیریت در نظام خدامحور را که علی (ع) ترسیم کرده، مطرح کند و دریچه‌هایی به ساحت مدیریت دینی و به‌ویژه مدیریت اسلامی که در کلمات اعجازگونه آن حضرت به چشم می‌خورد، بگشاید.»
 
چاپ نخست کتاب «رفتارشناسی مدیران در نهج‌البلاغه» با شمارگان 500 نسخه در 290 صفحه، به بهای 11 هزار و 300 تومان از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها