شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
روایتی نو از «سبک زندگی در صحیفه سجادیه» در بوستان کتاب

کتاب «سبک زندگی در صحیفه سجادیه» تالیف علی رضایی بیرجندی از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «سبک زندگی در صحیفه سجادیه» در چهار بخش با عنوان‌های «مبانی سبک زندگی»، «سبک زندگی و رفتارهای فردی»، «سبک زندگی و اجتماع» و «سبک زندگی و اقتصاد» به قلم دکتر علی رضایی بیرجندی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.
 
بخش نخست کتاب در چهار فصل «انسان و زندگی»، «خداشناسی»، «الگوپذیری» و «آخرت‌گرایی» تدوین شده است.
 
در این بخش و در صفحه 60 می‌خوانیم: «امام سجاد (ع) ممتاز بودن انسان از دیگر موجودات و داشتن عقل و عشق و حرکت در مسیر حق را با محوریت محبت، ساختار وجودی او می‌داند. البته همه موجودات تحت اراده الهی می‌باشند و در مسیر محبت پروردگار حرکت می‌کنند. بنابراین عشق به خدا و پاکی‌ها در وجود انسان به امانت گذاشته شده و این آدمی است که با عقل و اراده خویش یا به این کشش فطری خود پاسخ مثبت می‌دهد یا راه دوم را براساس بعد حیوانی خود برخواهد گزید، همان راهی که امام سجاد (ع) از شر آن به خداوند پناه می‌برد: خدایا به تو پناه می‌برم از شر نفسم،  به راستی که نفس، همواره به بدی فرمان می‌دهد، مگر پروردگارم رحم نماید.»
 
نویسنده در بخش دوم کتاب در قالب هفت فصل به مباحث «اخلاق»، «زندگی و سلامتی»، «بیماری‌ها و بلایا»، «سحرخیزی»، «عاقبت‌به‌خیری»، «سبک زندگی و مسکن» و «ارتباط با حیوانات» پرداخته و سومین بخش کتاب شامل سه فصل با عنوان‌های «مسئولیت اجتماعی»، «خانواده» و «رفتار با گروه‌های اجتماعی» است.
 
بخش پایانی کتاب نیز در سه فصل به «رفتار اقتصادی»، «فقر و محرومیت» و «قرض و وام» اشاره دارد.
 
در صفحه 494 درباره «احترام به نیازمندان» از دیدگاه امام سجاد (ع) آمده است: «امام سجاد (ع) از خداوند درخواست می‌کند هیچگاه نیازمندی را کوچک نشمارد: «خداوندا! به تو پناه می‌برم از خوار شمردن نیازمندان.» یکی از انواع تحقیر، منت گذاردن است. کسی که به نیازمندی کمک می‌کند و بخواهد بر او منت بگذارد، این کمک کردن او، کرامت انسانی فقیر و ثواب صدقه را از بین می‌برد. امام سجاد (ع) به مردم گوشزد می‌کند در انجام هر کار خیری از جمله صدقه دادن به مستمندان،  نباید بر آنان منت نهاد.»
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «صحیفه سجادیه دایرة‌المعارف علوم اسلامی شامل تمامی معارف والای توحیدی و عرفانی و اخلاقیات می‌باشد. صحیفه، مشحون است از حقایق ناب آسمانی و حکمت‌هایی از عالی‌ترین فضایل انسانی که زمینه‌ساز تحول اساسی فرد و جامعه می‌باشد. امام سجاد (ع) نفیس‌ترین معارف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و معنوی را در اختیار انسان‌ها قرار داد. شکوفا شدن استعدادهای انسانی و رسیدن آنان به کمال و متخلق شدن به اخلاق الهی، از اهداف این صحیفه نورانی می‌باشد. صحیفه روزنه‌های امید به رحمت بی‌انتهای الهی را می‌گشاید.»
 
چاپ نخست کتاب «سبک زندگی در صحیفه سجادیه» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 548 صفحه،  به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات بوستان کتاب به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها