سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
​حضور «تولستوی» در بازار نشر ایران/ نگاهی به زندگی و اندیشه خالق «جنگ و صلح»

کتاب «تولستوی» نوشته علی تاجدینی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «تولستوی» نوشته علی تاجدینی طی روزهای گذشته از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.
 
در پشت جلد این کتاب آمده است: «تولستوی انسانی اخلاقی است و برای تخلق به اخلاق الهی، بیش از سی سال محاسبه نفس و ریاضت و خودداری و خودسازی داشته است. تولستوی، به معنی کامل کلمه، اهل عمل بود و توانسته بود میان تفکر و عمل جمع کند. او همواره می‌گفت: «عمل کردن به یک دستور اخلاقی دشوارتر از صدها صفحه نوشتن است.» تولستوی، حقیقتاً، جزو آن دسته از عالمان ربانی است که مهم‌ترین کارش کشف حقیقت و پیوستگی باخدا بود.»

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «متأسفانه در ایران شخصیت‌های عظیمی، همچون تولستوی و ویکتور هوگو و داستایفسکی و گوته و امثالهم، بسیار ناقص شناخته شده‌اند. مردم و حتی نویسندگان جامعه ادبی حداکثر شناختشان از این افراد خواندن داستان‌های معروف این بزرگان است و حال آنکه وقتی این افراد به صورت جامع مطالعه می‌شوند، چهره دیگری از این بزرگان رخ می‌نماید و آن تولستوی یا هوگویی است که متفکر است و دغدغه‌های فکری‌اش را در قالب رمان و داستان کوتاه و کتاب‌ها و مقالات جدی با مخاطب در میان گذاشته است. مهم‌ترین دلیل نگارش کتاب حاضر فقدان متنی تألیفی و در عین حال، توصیفی – انتقادی از شخصیت، آثار و افکار تولستوی بود.»

این کتاب تقریباً کامل‌ترین شناختنامه درباره زندگی و آثار تولستوی به زبان فارسی است که تا به حال تألیف و منتشر شده است. تاجدینی اثر خود را در چهار بخش، زندگینامه، آثار، افکار و اندیشه‌ها و نیز آثار، مقالات، و فیلم‌شناخت تولستوی تهیه و تنظیم کرده و در هر یک از بخش‌های یادشده به تفصیل درباره جزئیات موضوع توضیح داده است.

زندگی‌نامه تولستوی، شخصیت‌شناسی تولستوی، عوامل مؤثر در شخصیت تولستوی و مطالعات تولستوی مواردی است که در ۴ فصل بخش اول کتاب به آن پرداخته شده است. همچنین فهرست آثار تولستوی، معرفی و شرح آثار تولستوی، ویژگی آثار تولستوی در بخش دوم، تولستوی و دین، نقد و بررسی نظریه تولستوی درباره هنر، نقد شهوت در اندیشه تولستوی، نقد غرور، معنای زندگی و شر و نسبت آن با مالکیت، دولت و کلیسا در ۶ فصل بخش سوم و آثار، مقالات و فیلم‌شناخت تولستوی در بخش چهارم کتاب آمده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «تولستوی و دین» آمده است: «تولستوی رهرو راه عارفانی همچون غزالی، مولانا و سیدحیدر آملی بود. همه این بزرگان در یک مطلب اشتراک داشتند و آن اینکه به لحاظ احتشام و سعادت دنیوی و مقامات اجتماعی در جامعه خویش در حد عالی قرار داشتند؛ اما در «آن» ملکوتی فکری در جان آنان القا گردید که پرسش مهم فلسفی در تمام دوران‌های فلسفه بود.»
 
‌ کتاب «تولستوی» نوشته علی تاجدینی در ۶۳۶ صفحه در قطع رقعی به بهای ۲۵ هزار تومان با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها