شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
سیری در عرفان علوی از منظر نهج‌البلاغه/ نگاهی به اندیشه‌های عرفان عملی امام علی(ع) در یک کتاب

نخستین چاپ کتاب «سیر و سلوک یا عرفان علوی از منظر نهج‌البلاغه» به قلم علی رهبر از سوی انتشارات بنیاد بعثت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «سیر و سلوک یا عرفان علوی از منظر نهج‌البلاغه» به قلم علی رهبر در قالب 15 درس تدوین و از سوی انتشارات بنیاد بعثت با همکاری موسسه نهج‌البلاغه روانه بازار نشر شده است.
 
«معرفت معرفت»، «عرفان و توحید»، «معرفت خویشتن خویش»، «معرفت؛ استعدادهای سلوک»، «معرفت راه»، «عرفان و راهنما»، «عقل و فکر، دل و ذکر»، «یقظه (بیداری)»، «صبوری»، «توکل»، «مراقبت»، «ریاضت»، «محاسبه»، «رضا و تسلیم» و «عشق و فناء» 15 درس این کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
به بیان نویسنده، این کتاب قدمی و قلمی در معرفی بخشی از اندیشه‌های عرفان عملی امام علی (ع)، برگرفته از نهج‌البلاغه است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «گنجینه عرفان ناب و برگرفته از زلال و دانش به حق متصل نبوی؛ در قالب کلام و سیره علوی، قرن‌ها است که در اختیار ما است. اما دست حاجت به سوی این و آن دراز کرده‌ایم و گاه به غلط، تصوف و عرفان را مترادف می‌گیریم و فلان را پدر عرفان نظری می‌نامیم، در حالی که همه آن‌ها گدایان یک جمله عرفانی مولای عارفان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) هستند.»

در صفحه 42 کتاب درباره «معرفت؛ استعدادهای سلوک» می‌خوانیم: «قرآن کریم انسان را حامل «امانت» خداوند معرفی فرموده است: «... وَحَمَلَهَا الاِنسَانُ ...؛ (امانت عرضه شده بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها که استعداد قبول آن‌را نداشتند) انسان آن امانت را پذیرفت...» در این آیه اشارتی است به استعدادهای شگرف آدمی و نبودن این استعداد در کوه‌ها و آسمان‌ها و زمین. این امانت هرچه باشد (عقل، ولایت الهی، ولایت ائمه اطهار، ...) نشان توانمندی وافر انسان است.»
 
مولف در صفحه 65 نیز ذیل مبحث «عرفان و راهنما» نوشته است: «نسل نوین جویای عرفان نباید به دنبال سراب‌های فریبنده بروند که اگر عرفان را شناخت خدا از راه دل می‌دانیم، این عرفان را خداوند اولین ‌بار در اسلام، به رسول محبوبش ارائه کرد. مگر اینکه هر گروهی و هر شخصی از گوشه‌ای از این زمین از جای برمی‌خیزد و ادعای عرفان می‌کند، بخواهیم به ندای کاذب او گوش فرا دهیم. امروز، اسم عرفان را بر روی بسیاری از حالات و وجد و سماع و حرکات موزون و گاه بی‌قیدی و بی‌خدایی در عرفان‌های کاذب می‌گذارند و جوان بی‌خبر از حقیقت عرفان، پاکدامنی خود را در معرض تباهی قرار می‌دهد و حال آنکه اول قدم در عرفان ناب، طهارت روحی و تسلط عقل و دین بر نفس اماره و هوای نفس است.»
 
«رضا و تسلیم» یکی دیگر از درس‌های کتاب حاضر است که در صفحه 154 درباره آن می‌خوانیم: «صبر و رضایت و قانع بودن و ساکت بودن، تفاوت‌‌هایی دارند؛ ساکت بودن، ملاکش قلب فرد است که چرا ساکت شده است؛ صبر هم مراتبی دارد که برخی از مواردش رضایت‌آمیز است و برخی از موارد تحمیلی که اولیای ممتاز با مردم عادی ایمان‌دار، با هم متفاوتند؛ اما رضایت و قانع بودن، فریاد می‌زند که دل فرد مومن، خشنود از تقسیم مقدرات و ارزاق است و خشنودی دل به سهولت به دست نمی‌آید. ضد رضایت، غضب شدید است که فریاد ناخشنودی از غضب برمی‌خیزد.»
 
نخستین چاپ کتاب «سیر و سلوک یا عرفان علوی از منظر نهج‌البلاغه» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 169 صفحه، به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد بعثت راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها