جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
​«ردِ گُم» کارپانتیه منتشر شد/ رمانی از نابغه ادبیات آمریکای لاتین

رمان «ردِ گُم» اثر «آله‌خو کارپانتیه»، رمان‌نویسان کوبایی و آمریکای لاتین، با ترجمه ونداد جلیلی از سوی نشر چشمه روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «ردِ گُم» که به قلم «آله‌خو کارپانتیه»، مقاله‌نویس، موسیقی‌شناس و یکی از مشهورترین رمان‌نویسان کوبا و آمریکای لاتین نوشته شده است، طی روزهای گذشته با ترجمه ونداد جلیلی از سوی نشر چشمه منتشر شد.

«ردِ گُم» که به ۲۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۱۴ نسخه مختلف آن به زبان اسپانیایی چاپ شده، ستایش‌شده‌ترین رمان کارپانتیه است. این کتاب در سال ۱۹۵۶ جایزه بهترین کتاب خارجی فرانسه را برد.

کارپانتیه در رمان‌های «مجموعه آمریکایی»اش قلمرو این عالم و قرن روشنایی‌ها، به موشکافی مفصل تاریخ می‌پردازد، اما «رد گم» تحلیل خود زمان است. راوی آهنگساز با مترونوم (ابزار غایی معیار پیش‌روی زمان) زندگی می‌کند. راوی بی‌تردید نسخه‌ای از خود کارپانتیه است، یا دست‌کم همزادی که کارپانتیه در خیال می‌ترسید روزی به او تبدیل شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «موش یادداشتی بر پیانو گذاشته بود و خواهش کرده بود منتظرش بمانم. محض وقت‌کشی شستی‌های پیانو را با انگشت به بازی گرفتم. گیلاسم را بالای آخرین اکتاو گذاشتم و چند آکورد بی‌معنا زدم. خانه بوی رنگ می‌داد. کم‌کم طرح تصاویر هیدرا، کشتی آرگو، صورت فلکی قوس و صورت فلکی گیئسو بالای پیانو بر دیوار پشتی پدیدار می‌شد و به استودیو آشنای من حالتی خاص می‌داد، حالتی که مایه‌ رونق کسب و کارش می‌شد.»

آله‌خو کارپانتیه (۱۹۸۰ - ۱۹۰۴) در شهر لوزان سوییس به دنیا آمد. پدرش معماری فرانسوی و مادرش معلم زبان روسی بود. وقتی هشت ساله بود پدرومادرش به کوبا رفتند. کارپانتیه در دانشگاه هاوانا مشغول تحصیل معماری شد اما وقتی پدرومادرش از هم جدا شدند تحصیل را کنار گذاشت و وارد کار نقد سیاسی و فرهنگی شد. کارپانتیه انقلابی در رمان «آمریکای لاتین» به پا کرد. او ناتورالیسم را به اوج رساند و خالق رئالیسم جادویی بود. «گام‌های گمشده»، «نیایش بهار»، «استفاده از روش»، «انفجار در کلیسای جامع»، «شکار انسان»، «کنسرت باروک» و «قلمرو این عالم» اسامی آثار منتشر شده از اوست.

«ردِ گُم» اثر «آله‌خو کارپانتیه»، با ترجمه ونداد جلیلی در ۳۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۳ هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها