دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
«زندگی با دیابت» از راه رسید/ ماجرای «دیابت قندی» به روایت آرتئوس، پزشک یونانی

انتشارات علمی سنا (مرجع تخصصی علوم‌پزشکی) کتاب «زندگی با دیابت» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «زندگی با دیابت» گرد‌آوری و تالیف مشترک آرزو بیگ‌پریخانی و سمیه محمد‌‌زاده و زیر‌نظر هیمن مرادی‌سردره از سوی انتشارات علمی سنا (مرجع تخصصی علوم‌پزشکی) به بازار کتاب عرضه شده است.
 
کتاب در 25 فصل تدوین شده است. «تاریخچه دیابت»، «تظاهرات بالینی»، «تظاهرات بر قند خون: بهینه‌سازی کنترل دیابت»،‌ «بیماری‌های پا در دیابت» و «دیابت و یائسگی» از مهم‌ترین موضوعات این کتاب است.

تاریخچه دیابت
«دیابت کلمه‌ای است با ریشه یونانی،‌ از نظر ریشه،‌ دیابت شامل دو بخش dia به معنی میان و خلال و bêtes از ریشه bainein به معنای عبور است،‌ این لفظ در پزشکی برای مجموعه‌ای از بیماری‌ها به کار می‌رود که وجه اشتراکشان در پُرادراری بیمار است. صد‌ها سال است که بیماری دیابت با دفع قند از طریق ادرار شناخته شده است.»
 
«در تاریخ پزشکی آمده است که دیابت،‌ نخستین‌بار در 1500 سال قبل از میلاد مسیح به‌عنوان یک بیماری که شخص مبتلا، ادرار زیاد می‌کند و کاهش وزن دارد توسط مصریان شناخته شده بود. بعد‌ها آرتئوس پزشک یونانی در حدود 100 سال میلادی به علت مزه شیرین ادرار بیماران دیابتی،‌ نام «دیابت قندی» را برای این بیماری برگزید و در نهایت «دابستن» در حدود سال 1776 توانست قند ادرار این بیماران را اندازه‌‌گیری نماید.»

در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «با این وجود تحول اساسی در شناسایی و درمان دیابت از حدود 200 سال پیش شروع شد. در آن زمان هنوز درمان ویژه‌ای برای دیابت شناخته نشده بود و تشخیص دیابت با مرگ حتمی در هفته‌ها یا ماه‌های آینده همراه بود.»
 
تظاهرات بالینی
«علائم هر دو نوع دیابت (نوع 1 و نوع 2) مشابه، اما دارای شدت متفاوت هستند. تظاهرات آن‌ها اغلب معمولی است. پیشرفت علایم در بیماران دیابتی نوع ‌1 سریع است. پیشرفت بیماری معمولا بیش از چند هفته طول می‌کشد. اما این دوره امکان دارد چندین روز و یا چندین ماه  ادامه پیدا کند. معمولا خستگی و کاهش وزن قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. اگر تشخیص آن مبهم باشد،‌ کتواسیدوز دیابتی رخ می‌دهد. در حدود 70 درصد موارد بیماری دیابت نوع 1 در افراد زیر 40 سال رخ می‌دهد،‌ اما می‌تواند در هر سنی و حتی در افراد مسن نیز رخ دهد.»
 
بهینه‌سازی کنترل دیابت
«دو دلیل مهم برای کنترل بهینه دیابت وجود دارد. نخست اینکه علائم آن‌را برطرف کنیم و ثانیا هدف بلندمدتی را به‌منظور متوقف کردن شیوع عوارض ناشی از دیابت در نظر بگیریم. پیش از شرح برنامه‌های پیچیده، لازم است شناخت درستی از نیاز‌های هر فرد بیمار داشته باشیم. دیابتی که به‌خوبی کنترل نشده احساس ضعف و کسالت به‌دنبال خواهد داشت و تقریبا همواره به درمان بهتر پاسخ نشان داده و بهبودی قابل ملاحظه‌ در فرد مورد معالجه ایجاد می‌کند. از این‌رو جهت رفاه حال بیمار و بهبودی او می‌بایست تدابیری اندیشیده شود. گاهی افرادی که تحت کنترل ضعیفی قرار دارند (کنترل بیماری آن‌ها مدت بسیار طولانی طول می‌کشد.) ممکن است زمانی که قند خون آن‌ها کاهش می‌یابد برای مدتی احساس خوبی نداشته باشند و در نتیجه در ابتدا نسبت به بهبود کنترل، بی‌میل باشند.»
 
بیماری‌های پا در دیابت
«زخم پا،‌ عفونت و قطع عضو به‌طورکلی در بین تمام افراد مبتلا به دیابت شناخته شده و ترسناک است. با این حال،‌ همه این عوارض به‌‌‌طور بالقوه قابل پیشگیرترین عوارض دیابت،‌ با ساده‌ترین روش‌های آموزش و مراقبت هستند و اگر ضایعات رخ دهند،‌ اکثریت را می‌توان فوری و موثر درمان کرد.»
 
دیابت و یائسگی
«برای زنانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و به مرحله یائسگی می‌رسند خطرات سلامتی دو برابر زنان طبیعی است. در دهه گذشته اطلاعات زیادی در مورد ارتباط دیابت و یائسگی و به‌دست آمده است. یائسگی پدیده‌ای طبیعی است که در زنان با کاهش میزان استروژن و پروژسترون حادث می‌شود این مرحله انتقالی، 10 سال به‌طول می‌انجامد و با علائمی نظیر گرفتگی، قاعدگی نامنظم و تغییرات شرایط روحی و حالات فرد همراه است.»
 
نخستین چاپ کتاب «زندگی با دیابت» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 246 صفحه، به بهای 15 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات علمی سنا (مرجع تخصصی علوم‌پزشکی) به بازار کتاب پزشکی عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها