سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
مدیر نشر بوتیمار: مرحوم هاشمی‌نژاد تا روزهای پایانی عمر پیگیر انتشار کتابش بود/ «باز خرید دیاران گمشده» پس از مرگ شاعر منتشر شد

حسین فاضلی، مدیر نشر بوتیمار با اشاره به انتشار مجموعه اشعار مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد اظهار کرد: کتاب «بازخرید دیاران گمشده» قرار بود مدت‌ها پیش منتشر شود اما فرایند انتشار آن کمی طول کشید. با این حال مرحوم هاشمی‌نژاد تا روزهای پایانی عمرش پیگیر کارهای کتابش بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ مجموعه اشعار مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد با عنوان «بازخرید دیاران گمشده» طی روزهای گذشته از سوی انتشارات بوتیمار روانه بازار نشر شد.

فاضلی، مدیر نشر بوتیمار در توضیح انتشار این کتاب گفت:‌ کتاب «باز خرید دیاران گمشده» مجموع سه دفتر شعر هاشمی‌نژاد است که ۲ بخش آن پیش از این چاپ شده بود. «پریخوانی» و «گواهی عاشق اگر بپذیرند»، به ترتیب در سال‌های ۵۸ و ۷۳ به چاپ رسیده‌اند.

وی ادامه داد: این کتاب قرار بود مدت‌ها پیش منتشر شود اما طبق نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به اصلاحیه داشت و فرایند انتشار آن کمی طول کشید. با این حال مرحوم هاشمی‌نژاد تا روزهای پایانی عمرش پیگیر کارهای کتابش بود.

کتاب «بازخرید دیاران گمشده» از سه بخش اصلی تشکیل شده است که «کتاب اول: پریخوانی»، «کتاب دوم: تکچهره در دو قاب» و «کتاب سوم: گواهی عاشق اگر بپذیرند» نام دارد. بخش اول این کتاب از ۴۵ شعر، بخش دوم، ۳۸ شعر و بخش آخر از ۵۳ شعر تشکیل شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «زیرا تو همان لحظه‌ی قبولی که جهان را گرد می‌کند
آنجا که تو دست گذاشتی یا روشنایی
گذر کرد از دهانت»

در یکی از شعرهای این کتاب با عنوان «قصه قدیمی» آمده است:

«هرچه بود بازی بود،
تنها تو می‌دانستی و بس؛
آه! ستاره‌ئی ورپرید،
افتاد یکی از نفس.

قصه‌ی قدیمی شده دیگر
قصه دل سپردن،
مثل قصه‌ی زادن،
مثل قصه‌ی مردن.

 
نگاه! ستاره‌ئی ورپرید،
افتاد یکی از نفس؛
آنکه دل به دریا زد،
آنکه ندانست و بس.»

قاسم هاشمی‌نژاد متولد ۱۳۱۹، نویسنده، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار مطرح کشورمان بود که در روز ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، درگذشت. وی  از دهه ۴۰ در مطبوعات نقد می‌نوشت و در سال ۱۳۵۸ رمان پلیسی خود را که باور بسیاری، از بهترین رمان‌های پلیسی ایران است با نام  «فیل در تاریکی» خلق کرد.

کتاب «بازخرید دیاران گمشده»، مجموعه اشعار مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۳۰۷ صفحه و به بهای ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان از سوی انتشارات بوتیمار  روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها