سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
«درگذشتگان کتاب‌آفرین به روایت جهان کتاب» از سوی خانه کتاب منتشر شد

کتاب «درگذشتگان کتاب‌آفرین به روایت جهان کتاب» به همت حبیب بابائی از سوی خانه کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «درگذشتگان کتاب‌آفرین به روایت جهان کتاب» اثری است که به‌تازگی به همت حبیب بابائی از سوی موسسه خانه کتاب منتشرشده است.

مجله جهان کتاب با هدف نقد و معرفی کتاب‌های تازه نشر یافته و نیز بررسی مسائل نشر ایران در مهرماه ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد. امسال این مجله بیستمین سال انتشار خود را پشت سر گذاشت. به همین مناسبت موسسه خانه کتاب خواستار آن شد که گزیده‌هایی از برخی مطالب درج شده در جهان کتاب گردآوری و در دو جلد کتاب ارائه شود.

در پیشگفتار این کتاب به قلم مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب آمده است: «جهان کتاب را باید جهانی از کتاب برشمرد، دو دهه تلاش خالصانه و عاشقانه که هدفی جز عشق به کتاب و عاشقی با کتاب برای آن نمی‌توان متصور شد. در میان مجلات با موضوع کتاب بعد از انقلاب، جهان کتاب را می‌توان یگانه مجله کتاب در بخش خصوصی برشمرد که بدون وقفه و مستمر دو دهه به تلاش عاشقانه خود ادامه داده و امروز نیز خوانندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی را یاری‌رسان و مددکار است.

معرفی و نقد کتاب در کنار پرداختن به دغدغه‌های مسائل گوناگون نشر، از جمله مهماتی بود که از آغاز بکار این نشریه در دستور کار گردانندگان آن قرار گرفت. و بحق، جهان کتاب در هر سه این مقوله‌ها توانست یگانه‌ای باشد در جهان کتاب فارسی و خوانندگان جهانی‌اش!»
 
همچنین در بخشی از این کتاب که مقدمه کوششگر نام دارد، به قلم حبیب بابائی آورده شده است: «مجموعه‌ای که پیش رو دارید شرح مختصر احوال و آثار بیش از پانصد تن از کتاب‌آفرینانی است که در طول زندگانی خود خدمات قابل توجهی را در حوزه کتاب و نشر ارائه کرده و در فاصله سال‌های ۱۳۷۴-۱۳۹۴ به آغوش خاک رفتند. در صفحات مختلف ماهنامه «جهان کتاب» و در طول بیست سال به شکل مطالب مختصر و‌ گاه مفصل به زندگینامه و آثار آن‌ها پرداخته شده و ذکر خیری از آن‌ها شده است.»

این کتاب در ۲۱ فصل به درگذشتگان کتاب آفرینی که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۴ فوت کرده‌اند، پرداخته است. همچنین نمایه کاملی در پایان کتاب بر اساس درگذشتگان و عناوین کتاب در ۴۰ صفحه آورده شده است.

در فصل بیستم این کتاب که مربوط به درگذشتگان سال ۹۳ است، در توضیح محمدابراهیم باستانی پاریزی آمده است: «محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌نگار پرآوازه، صبح پنجم فروردین ماه به دلیل بیماری کبدی در بیمارستان مهر تهران درگذشت. باستانی در سال ۱۳۰۴ در روستای پاریز کرمان به دنیا آمده بود. از دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی بیش از ۶۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.»
 
کتاب «درگذشتگان کتاب‌آفرین به روایت جهان کتاب» در ۲۴۸ صفحه، شمارگان یک هزار و ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها