پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
آموزش «اصول ارگونومیک و استفاده کارا از کامپیوتر» در قاب کتاب

چاپ نخست کتاب «اصول ارگونومیک و استفاده کارا از کامپیوتر» در هفت فصل از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین ویرایش چاپ نخست کتاب «اصول ارگونومیک و استفاده کارا از کامپیوتر» نوشته مشترک رضا امیری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی،‌ احسان خسروی مشیزی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سیرجان و مهندس حسین سیلانی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«آرگونومی»، «صفحه‌کلید»، «ماوس»، «کلید‌های میانبر برنامه‌های مخفی»، «کلید‌های میانبر سیستم‌عامل»، «صفحه‌ کلید‌های مجازی»، «نکته‌‌ها و ترفند‌ها» و «ضمیمه‌ها» هفت فصل کتاب حاضر را شامل می‌شوند.
 
در نخستین فصل کتاب در صفحه 21 نویسندگان در تعریف آرگونومی آورده‌اند: «واژه «آرگونومی» از دو واژه یونانی «آرگو» یعنی (کار)‌ و نوماوس یعنی (قانون) تشکیل شده است. هدف اصلی آن طراحی است. آرگونومی رشته‌ای از علوم است که هدف آن ارائه راه‌حل عالی و ایجاد بهترین ارتباط میان انسان و محیط کار است. آرگونومی با موارد زیر در ارتباط است: 1ـ قابلیت‌ها و محدودیت‌های انسان در محیط کار و وسایل مختلف 2ـ استرس ناشی از کار و فشار کاری زیاد در محیط‌های مختلف 3ـ نیرو‌های ایستا و پویا روی بدن انسان 4ـ خستگی و فرسودگی بدن 5ـ طراحی محیط‌های کاری و ابزار‌های مورد استفاده 6ـ نظارت بر سلامت بدن 7ـ نظارت بر سلامت 8ـ ایجاد کیفیت و افزایش بهره‌وری 9ـ کاهش آسیب‌ها و کاهش هزینه‌ها.»
 
در دومین فصل کتاب نیز در معرفی تاریخچه ساخت صفحه کلید می‌خوانیم: «در سال 1930 صفحه‌ کلید اختراع شد که نام آن‌را به افتخار مخترع آن دکتر دوراک قرار دادند. این صفحه‌ کلید پس از تست عملکرد بهتری را نسبت به صفحه‌ کلید qwerty از خود نشان داد، به‌گونه‌ای که میزان حرکت انگشتان روزانه بر روی صفحه‌ کلید کوئرتی 32 کیلومتر بود و این در حالی است که این میزان بر روی صفحه کلید دوراک یک و نیم کیلومتر است.»
 
روند اختراع «ماوس» موضوع محوری سومین فصل کتاب است. در تکنولوژی‌های قدیمی از این نوع وسیله ورودی زیاد استفاده نمی‌شد و سیستم‌‌های نرم‌افزار‌های دارای GUI یا همان محیط واسط گرافیکی نبودند. به مرور که حالت GUI در سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها ایجاد شد، روند شکل‌گیری ماوس نیز پدید آمد و کلید‌های اشاره‌گر پیکانی جای خود را به نشانه‌گر ماوس دادند.  
          
درباره «کلید‌های میانبر برنامه‌های مخفی» در چهارمین فصل کتاب آمده که این کلید‌های میانبر که همانند یک دستور است، کاربر را قادر می‌سازد، برنامه موردنظر خود را از مکان‌های مختلف با مسیر کوتاه‌تر و زمان کمتر اجرا کند. اکثر این برنامه‌ها از دید کاربران سیستم مخفی هستند. برای اجرای این برنامه‌ها باید آن‌ها را با یک دستور فراخوانی کنید. محلی را که باید این دستور را تایپ کنید،‌ جایی جز کادر RUN واقع در منوی START نیست.
 
«کار با کلید میانبر‌های ویندوز 7» در پنجمین فصل کتاب تشریح شده است. براساس محتوای کتاب، سیستم عامل ویندوز 7 یا سِون نسخه ارتقاء یافته و بهبود یافته ویندوز ویستاست. این نسخه نیز دارای همان کلید میانبر‌های سیستم عامل اولیه مثل XP و سِون است. در مواردی تغییراتی در نمای پنجره‌ها و ساختار گرافیکی صورت داده شده که به اصطلاح آن‌ را UI می‌گویند. آئرو ویندوز، یک واسط گرافیکی کاربر است که به‌عنوان پوسته پیش‌فرض ویندوز 7 و به‌صورت غیر پیش‌فرض در سیستم‌عامل ویندوز سرور نیز موجود است.
 
در ششمین فصل کتاب انواع مراحل اجرای برنامه‌ معرفی شده که شامل منوی START با استفاده از  کلید میانبر است. برای ساخت یک کلید میانبر از برنامه DESKTAP (صفحه نمایش) روی صفحه نمایش خود راست کلیک کرده و از منوی NEW گزینه Shortcut (کلید میانبر) را انتخاب کنید.
 
صفحه کلید استاندارد فارسی یکی از مباحث هفتمین فصل کتاب است که در این‌باره می‌خوانیم: «استاندارد و طرز قرار گرفتن حروف و علائم زبان فارسی بر روی صفحه کلید رایانه ابتدا در سال 1367 ارائه شد. استاندارد تعیین شده برای حروف فارسی دارای اصول زیر است: 1ـ جایگاه همه حروف الفبای فارسی در همه صفحه کلید‌ها یکسان و ثابت هستند، مانند کلید s برای حرف سین فارسی و A برای حرف «شین» 2ـ اختصاص دادن ردیف اول کلید‌‌های صفحه کلید،‌ برای اعداد و نشانه‌ها.»
 
نخستین ویرایش چاپ نخست چاپ کتاب «اصول ارگونومیک و استفاده کارا از کامپیوتر» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 196 صفحه، به بهای هشت هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار کتاب عرضه شده است.
 
‌برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها