سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
«بئاتریس و ویرژیل» راهنمایان مدرن زندگی/ اثر برنده بوکر 2002 به ایران رسید

رمان «بئاتریس و ویرژیل» نوشته یان مارتل برنده بوکر 2002 با برگردان کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسالی نودهی از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «بئاتریس و ویرژیل» نوشته نویسنده کانادایی یان مارتل با برگردان مشترک کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسالی نودهی از سوی نشر چشمه منتشر شد.
 
رمان «بئاتریس و ویرژیل» در سال 2010 میلادی نوشته شد. مارتل پیش‌ازاین آثار مختلفی از جمله رمان «زندگی پای» را منتشر کرده‌بود. این رمان، با دریافت جایزه ادبی بوکر در سال 2002 مارتل را به شهرت جهانی رساند و در ایران نیز با ترجمه گیتا گرگانی توسط نشر علم منتشر شد.
 
«بئاتریس» و «ویرژیل» نام‌های وام گرفته شده از «راهنمایان» دانته در اثر بزرگ «کمدی الهی»، نام دو شخصیت محوری این رمان، در قالب دو حیوان است که نویسنده با بهره‌گیری از این دو، در قالب داستانی فانتزی به روایت‌های انسانی از مقوله جنگ، سیاست و شکل‌گیری روابط انسانی تحت سیطره این عوامل می‌پردازد.
 
رمان «بئاتریس و ویرژیل» را می‌توان در دسته «فراداستان متافیکشن» جای داد که در صدد ایجاد ارتباط بین داستان و واقعیت است. فضای برزخ‌گونه، هویت‌های گنگ، معناباختگی روابط تأثیر یافته از جنگ و شرارت‌های آن، این اثر را به فضای آثار ساموئل بکت نزدیک کرده است.
 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «یان مارتل در 25 ژوئن 1963 در ایالت سالامانکا اسپانیا به دنیا آمد. پدر و مادرش «امیل مارتل» و «نیکسول پرون» از ساکنان فرانسوی‌زبان ایالت کبک کانادا بودند، اما به خاطر شغل پدرش –که دیپلمات دولت کانادا بود- سال‌های نخست زندگی او در بخش‌های مختلف غرب کانادا، ایالات متحده امریکا، امریکای مرکزی و اروپا سپری شد. مارتل در 1981، پس از پایان تحصیلات متوسطه‌اش در دبیرستانی در پورت هوپ اونتاریو کانادا، در دانشگاه ترنت در همان ایالت به تحصیل فلسفه پرداخت. پس از فراغت از تحصیل، دست به تجربه‌های عجیب و غریبی زد و چندین سال را در سفرهایی به خارج از کشور سپری کرد تا در 27 سالگی تصمیم گرفت زندگی‌اش را وقف نوشتن کند.
 
مارتل اولین کتاب خود را با نام «حقایق درباره خانواده روکاماتیوس در هلسینکی و چند داستان دیگر» سال 1993 منتشر کرد. این کتاب مجموعه‌ای است شامل چهار داستان و تا سال 2004 که مارتل به خاطر رمان دومش، «زندگی پی» شهرت جهانی پیدا کرد، در خارج از کانادا مهجور بود. درون‌مایه داستان‌های این مجموعه آمیزه‌ای از مرگ، حافظه و ماهیت داستان‌گویی است.»
 
در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «اگر من درباره دندانپزشکی که در باواریا یا ساسکاچوان داستانی بنویسم، باید با نظر خواننده‌ها درباره دندانپزشک‌ها و مردم باواریا یا ساسکاچون دست و پنجه نرم کنم؛ همان پیش‌فرض‌ها و کلیشه‌هایی که مردم و داستان‌ها را در قوطی‌های کوچک حبس می‌کنند. اما اگر درباره کرگدنی اهل باواریا یا ساسکاچوان بنویسم که دندانپزشک هم هست، موضوع به کلی متفاوت خواهد بود. خواننده توجه بیشتری به خرج می‌دهد، چون هیچ پیش‌فرضی درباره یک کرگدن دندانپزشک اهل باواریا یا هر جای دیگر ندارد. ناباوری خواننده می‌رود کنار، درست مثل پرده روی صحنه. حالا داستان به‌راحتی می‌تواند باز شود. هیچ‌چیز مثل چیزهای غیرقابل تصور مردم را به ایمان آوردن وانمی‌دارد.»
 
رمان «بئاتریس و ویرژیل» در 195 صفحه به بهای 14 هزار تومان در شمارگان هزار نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها