چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
مهم‌ترین کتاب آمارتیاکومارسن درباره اقتصاد فرهنگ و هنر به ایران رسید

«فرهنگ، هنر و توسعه» نوشته آمارتیا کومار سن با ترجمه کاظم فرهادی از سوی نشر چشمه منتشر شد. کومارسن یکی از مشهورترین اقتصاددانان حال حاضر دنیاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر چشمه مهم‌ترین کتاب آمارتیا کومار سن، اقتصاددان مشهور هندی و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا درباره اقتصاد فرهنگ و هنر را منتشر کرد. این کتاب «فرهنگ، هنر و توسعه» نام دارد و مترجم آن کاظم فرهادی، مترجم نام‌آشنای حوزه‌های فرهنگ و هنر است.

کتاب شامل سه مقاله است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «ساتیا جیت رای و هنر کُل‌باوری: فرهنگ ما، فرهنگ آنها»، «فرهنگ چقدر اهمیت دارد؟» و «فرهنگ و توسعه». نویسنده در مقاله نخست به بحث درباره فرهنگ شرقی با استفاده از فیلم‌های ساتیا جیت رای، فیلمساز مشهور هندی و خالق فیلم مشهور «پاترپانچالی» پرداخته است.

در مقاله دوم نیز مباحثی چون «جبرگرایی فرهنگی»، «وابستگی متقابل و آموختن»، «جهانی سازی فرهنگی» و «ارتباط‌ها» مطرح شده‌اند. همچنین «سرمایه‌گذاری فرهنگی و بازده‌های اقتصادی»، «شالوه‌های فرهنگی رفتار»، «فرهنگ ژاپنی و نظام‌های ارزشی»، «تعمیم‌های کلان و محدودیت‌های آن»، «ارزش‌ها، نهادها و فرهنگ»، «پیشبر اهداف فرهنگی»، «جهانی شدن و از دست رفتن فرهنگ‌های بومی» و «انتخاب اجتماعی و دموکراسی» نیز نام شماری از مباحث مطرح شده در مقاله سوم کتاب است.

در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «از نظر آمارتیاسن، فرهنگ به سه شیوه کاملا متمایز اما مرتبط به هم در توسعه نقش دارد. نقش سازنده: توسعه در مفهوم گسترده خود به ناگزیر بُعد فرهنگی را دربر می‌گیرد و توسعه فرهنگی عنصر اساسی و جدایی ناپذیر آن است. نقش ارزیابی: فرهنگ تعیین می‌کند که ما در واقع به چه چیز علاقه و تعلق داریم. نقش ابرازی: اهداف ما هرچه باشد، تاحدودی با فرهنگ و اخلاقیات ما تعیین می‌شود، اما کارکرد فرهنگ فقط به این خلاصه نمی‌شود، پارامترهای فرهنگی نیز نقش مهمی چه برای رشد اقتصادی و چه برای تحقق دیگر هدف‌ها از جمله سطح زندگی دارند.»

کومار سن در سال1998  برنده جایزه نوبل اقتصاد شد؛ با توجه به اهمیت اندیشه‌ها و نظریه‌های آمارتیا کومار سن، به نظر می‌رسد که این کتاب بتواند، نسخه‌ای شفابخش برای اقتصاد بیمار هنر ایران ارائه کند.

نشر چشمه «فرهنگ، هنر و توسعه» را با شمارگان هزار نسخه، 104 صفحه و بهای 15 هزار تومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها