پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
ورزش‌های ویژه مادران در کتاب «ورزش در دوران بارداری و بعد از آن ورزش پیلاتس در دوران بارداری»

کتاب «ورزش در دوران بارداری و بعد از آن ورزش پیلاتس در دوران بارداری» از سوی انتشارات «شاملو» به بازار آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «ورزش در دوران بارداری و بعد از آن؛ ورزش پیلاتس در دوران بارداری» با ترجمه و گردآوری مشترک غلامرضا خرم‌‌آبادی، فواد بحر‌پیما و نجمه تشکری‌صباغ، در چهار فصل با عنوان‌های «سه ماهه اول»، «سه ماهه دوم»، «سه‌ ماهه سوم» و «سه‌ ماهه چهارم» از سوی انتشارات «شاملو» منتشر شده است.

در مقدمه کتاب درباره ورزش «پیلاتس» آمده است: «پیلاتس (کنتر‌لوژی) عبارت است از ایجاد هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح. «پیلاتس» ورزشی است که تمام تمرکز خود را روی پیشرفت براساس توازن معطوف می‌کند و این توازن از طریق استحکام ماهیچه‌ها،‌ انعطاف‌پذیری و آگاهی لازم به‌منظور پشتیبانی از حرکات مؤثر و دلپذیر انجام می‌شود. «پیلاتس» یکی از معروف‌ترین سیستم‌های ورزشی در کشور است. به‌نظر می‌رسد که همه افراد یا در حال انجام «پیلاتس» هستند و یا علاقه دارند که برنامه ورزشی پیلاتس را شروع کنند.»
             
در بخشی دیگر از این مقدمه مهم‌ترین فواید این ورزش قوی‌تر شدن،‌ بلند‌تر شدن،‌ لاغر شدن و توانایی بالاتر برای هر کاری به آسانی، معرفی شده است.
 
در نخستین فصل کتاب، نویسندگان درباره انجام حرکات ورزشی پیلاتس در سه ماهه نخست آورده‌‌‌اند: «شما می‌توانید این برنامه تمرینی را تا انتهای ماه چهارم بارداری نیز اجرا کنید، ولی این بستگی به راحتی شما در زمان دراز کشیدن به پشت دارد. این زمانی است که عضلات دیواره شکم را هدف تمرین خود قرار داده و از این تمرین بیشترین سود را ببرید.» 

دومین فصل کتاب به تمرینات سه ماهه دوم اشاره دارد: «بعد از ماه چهارم وزن رحم فشار زیادی به روی شاهرگ بزرگ‌(رگی که خون را به بدن شما و جنین می‌رساند) هنگامی که به پشت دراز کشیده‌اند، وارد می‌کند. تمامی تمرینات برای حالتی که در آن خم شده‌اید اصلاح شده‌اند. هرگاه احساس تهوع کردید به سمت چپ‌تان برگردید،‌ این حالت بهترین وضعیت برای رهایی جریان از فشار را به‌وجود می‌آورد.»

حرکت کشویی پا‌ها، خم ‌کردن زانو (زانوی برابر)، صد،‌ پل،‌ غلتیدن، چرخش پا(حرکت دایره‌ای پا)،‌ تمرینات عضلات شکم،‌ کشش دو پا، ‌حرکت کشش گربه و شنا نیز در این فصل تشریح شده است.
 
سومین فصل کتاب نیز به تمرینات سه ماهه سوم اختصاص دارد. در این‌باره می‌خوانیم: «هنگامی‌که در ماه هفتم دوران بارداری به‌سر می‌برید و به پشت می‌خوابید، حتی اگر مدت کوتاهی تکیه دهید، ممکن است احساس ناراحتی داشته باشد و این‌کار اصلا توصیه نمی‌شود. تمامی تمرینات سه ماهه سوم بر‌اساس نشستن،‌ زانو‌ زدن،‌ ایستادن و خوابیدن به پهلو تعدیل یافته‌اند.

در ادامه این فصل بعد از تمرین نفس کشیدن، تمرینات لغزاندن پا‌ها، خم ‌کردن زانو‌ها،‌ چرخش‌پا، سری تمرینات شکم، ‌کشش دو پا، ‌کشش در ستون فقرات، حرکات گردشی، مجموعه تمرینات پا،  طرفین و پهلو،‌ سری تمرینات حرکت پا به طرفین و پهلو، مشت‌زنی با کمر صف، چرخش به پایین همراه با شنا، حلقه زدن و اسکات تشریح شده‌ است.
 
فصل چهارم کتاب به تمرینات ورزشی بعد از بارداری پرداخته است. تمرینات در این کتاب به گونه‌ای بهبود می‌یابد و پیشرفته می‌شود که بچه را تا دوران کودکستان می‌تواند در تمرینات دخیل کند. زمانی که کودکتان بزرگ‌تر است، می‌تواند روی سینه و شکمتان بخوابد و صدای گرم و زیبای قلبتان را بشنود. این‌کار برای او خوشایند است، زیرا این همان صدایی است که در درون رحم می‌شنیده است. شما می‌توانید هنگامی‌که کودک را روی شکمتان می‌خوابانید، از آن پشتیبانی کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند که به یاد داشته باشید ماهیچه‌های شکمی را به داخل کشیده و به کودک اجازه می‌دهید، نمای دیگر اتاق را هنگام لذت بردن از تماس با شما تجربه کند. پل‌زدن، تمرین صد، دراز و نشست، چرخش پا، غلتیدن مانند توپ، سری تمرینات شکمی، حرکات کششی در ستون فقرات، حرکت قو، ضربه با یک پا و شنا نیز دیگر موارد معرفی شده در این فصل است.
 
نخستین چاپ کتاب «ورزش در دوران بارداری و بعد از آن؛ ورزش پیلاتس در دوران بارداری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 256 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات شاملو به بازار نشر عرضه شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبوبه فردوسی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    سلام من یه ماماهستم ودنبال یه کتاب خوب برای ورزشهای بارداری هستم کتاب شما هنوز چاپ میشه؟کجا به فروش میرسه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها