چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
انعکاس بیانات مقام معظم رهبری درباره تولید دانش‌بنیان در آیینه کتاب

نخستین چاپ از ویرایش دوم کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری (انتشارات دانش بنیان فناور) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست از دومین ویرایش کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منتشر شد.
 
ویرایش نخست این کتاب در سال 1391 با محوریت بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار «شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان (8/5/1391) تدوین شده بود. این بیانات و سایر سخنرانی‌های ایشان در سال‌های اخیر در زمینه اقتصاد و تولید دانش‌بنیان و موضوعات مرتبط با آن، بازبینی و بررسی شده و مهم‌ترین و کامل‌ترین آن‌ها انتخاب و در ویرایش جدید ارائه شده است. در طی سال‌های 1391 تا 1394، تاکیدات مقام معظم رهبری درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید دانش‌بنیان افزایش یافته که لازم بود سخنان جدید ایشان نیز جمع‌بندی و به کتاب اضافه شود.
 
ویرایش دوم در پنج فصل با عنوان‌های «بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه و فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور»، «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان»، «بیانات مقام معظم رهبری پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو»، «سایر بیانات مقام معظم رهبری در موضوع تولید دانش‌بنیان» و «سخنرانی افراد در محضر مقام معظم رهبری» تدوین شده است.
 
در صفحه 8 کتاب در ذیل سرفصل «معاونت علمی و فناوری، یک اصلاح ساختاری» با بیانات مقام معظم رهبری آمده است: «بودجه تحقیقات هم حقیقتا یک از آن نقاط ضعف ماست. من گاهی که با دانشگاهی‌ها و اساتید و مسئولین بخش‌های علمی کشور مواجه می‌شوم، این مساله بودجه تحقیقات را مطرح می‌کنند. سه، چهار سال است که مرتب به ما گفته‌اند بناست به سه درصد بودجه برسد؛ اما حالا مثلا با شش دهم درصد یا هفت دهم درصد داریم پیش می‌رویم و کار می‌کنیم! واقعا خیلی کم است. همه‌اش وعده می‌دهند آقا بهتر خواهد شد و نمی‌دانم چه خواهد شد؛ اثری هم دیده نمی‌شود. بودجه تحقیقات را حقیقتا زیاد کنید؛ به جاهای دیگر فشار بیاورید، ولی این را پیش ببرید. این معاونت علمی و تحقیقی‌ای که بحمدالله اخیرا در ریاست‌جمهوری تشکیل شد، این از آن کارهای بسیار مهم است – یکی از کارهای ساختاری همین است – به آن‌ها میدان بدهید. راه را باز کنید، کمک کنید و از آنها مطالبه کنید و بخواهید؛ آنها می‌توانند این کارها را پیش ببرند. یکی هم این مساله است.» (بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت؛ 04/06/1386)
 
نخستین چاپ از ویرایش دوم کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» با شمارگان پنج هزار نسخه در 232 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها