یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«رژیم‌درمانی در بارداری و شیر‌دهی» با مشق شب خواندنی شد

انتشارات «مشق شب» نخستین چاپ کتاب «رژیم‌درمانی در بارداری و شیر‌دهی» نوشته کارول جی لامی کیف و همکاران را در 10 فصل منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «رژیم‌درمانی در بارداری و شیر‌دهی» نوشته مشترک کارول جی لامی کیف،‌ سارا سی کوچ و الیوت اچ. فیلیپسون با ترجمه مریم مزینی و زیرنظر دکتر احمد‌رضا درستی، عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم‌‌پزشکی تهران، به همت انتشارات «مشق‌شب» منتشر شده است.
 
کتاب در 10 فصل با عنوان‌های «توصیه‌های مواد مغذی و دستور‌العمل‌های رژیمی برای زنان باردار»، «افزایش وزن مناسب»، «فعالیت بدنی و ورزش در زمان بارداری»، «غذا و عادات غذایی و انتخاب طعم‌ها»، «چاقی مفرط و بارداری»، «تغذیه در باردار‌ی‌های چند‌قلویی»، «بارداری در نوجوانی: از کجا باید شروع کنیم»، «بی‌‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی در دوران بارداری»، «دیابت و بارداری» و «پراکلامپسی» تدوین شده است.
 
در نخستین فصل کتاب و در صفحه 12 در سرفصلی با عنوان «توصیه‌های مربوط به مواد مغذی برای بارداری» آمده است: «DRES منتشر شده در سال‌های 1997 تا 2005 توسط انستیتو پزشکی آکادمی‌های ملی (IOM)‌ با توصیه‌هایی که قبلا منتشر شده بود، تفاوت می‌کند. توصیه‌ها همچنان براساس آزمایش‌های معتبر علمی با تأکید بر مطالعات (in vivo) بر انسان‌ها (بجای in vitro یا آزمایش‌های حیرانی)، اطلاعات معتبر در مورد مصرف مواد غذایی و در هر جا که امکان بوده است با اندازه‌گیری بیومارکر‌ها صورت پذیرفته است. به هرحال در تازه‌ترین توصیه‌ها بر نقش مواد مغذی در ارتقاء و حفظ سلامتی تأکید شده است.»
 
یکی از مهم‌ترین مباحث فصل سوم کتاب در صفحه 70 به «مصرف انرژی در هنگام ورزش در بارداری» اختصاص دارد. در این‌باره می‌خوانیم: «اندازه‌گیری‌های غیرمستقیم توسط کالریمتری ارجحیت استفاده از کربوهیدرات‌ها را در حین ورزش کردن در دوران بارداری آشکار ساخته است. نسبت تبادل تنفسی RER نسبت بین خروج CO2 و ورود اکسیژن VO2 را منعکس می‌سازد. RER اطلاعات راجع به نسبت ماده به‌دست‌آمده از مواد مغذی بزرگ را ارائه می‌دهد. برای این‌که کربوهیدرات به‌طور کامل اکسیده شده و به CO2 و H2O مساوی تبدیل شود، یک حجم CO2 برای هر حجم O2 مصرف شده، تولید می‌شود.»
 
نویسندگان در پنجمین فصل کتاب و در صفحه 88 کتاب درباره «چاقی مفرط» نوشته‌اند که چاقی مفرط در هنگام بارداری با بسیاری از پیچیدگی‌ها و مشکلات برای مادر و نوزاد تشخیص داده شده است از قبیل مشکل در باردار شدن، افزایش احتمال سقط،‌ نارسایی و مرگ جنین، افزایش درصد فشار خون بالا در دوران بارداری، دیابت بارداری،‌ پراکلامپسی و افزایش احتمال سزارین و افزایش پیچیدگی‌های زایمان.
 
«خطرات بارداری در نوجوانی» یکی از موضوعات مهم در هفتمین فصل کتاب است. براساس محتوای این بخش، بارداری در سنین نوجوانی (19ـ 13 سالگی) به‌عنوان وضعیتی پر‌‌خطر شناخته شده است، چرا‌که این چنین بارداری مرتبط با پیچیدگی‌های زایمانی مانند پراکلامپسی، زایمان قبل از موعد، نوزادان کم‌وزن و مرگ نوزادان به‌ویژه در نوجوانان بسیار کم سن است. این موضوع نخستین‌بار توسط الکوت در سال 1856 میلادی تشخیص داده شد و بین تمام فرهنگ‌ها و قاره‌ها مورد قبول است. بارداری در نوجوانان یک مسأله مربوط به بهداشت عمومی بسیار حائز اهمیت در ایالات متحده آمریکا و سایر ملل است.
 
در نهمین فصل کتاب نیز درباره «دیابت دوران بارداری» آمده است: «در ایالات متحده آمریکا 8/20 میلیون نفر یا هفت درصد جمعیت به دیابت مبتلا بوده که 6/14 میلیون نفر تشخیص داده شده و 2/6 میلیون نفر از ابتلا به این بیماری بی‌اطلاع هستند. این مورد رایج‌ترین پیچیدگی در بارداری بوده که برآورد می‌شود، هشت درصد از تمام بارداری‌ها یا بیش از 200 هزار مورد در سال باشد. نزدیک به 90 درصد این افراد در دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند.»
 
نخستین چاپ کتاب «رژیم‌درمانی در بارداری و شیر‌دهی» با شمارگان یک‌ هزار نسخه در 204 صفحه، به بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات «مشق‌شب» به بازار کتاب عرضه شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:          
         

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها