چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
انتشار دو کتاب جدید درباره بیماری‌های مغز و اعصاب و پرسش‌های ارتقای جراحی عمومی

انتشارات تیمور‌زاده دو کتاب جدید با عنوان‌های «درسنامه بیماری‌های مغز و اعصاب» و «مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی امتحان پره‌بورد و ارتقای جراحی عمومی 94» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «درسنامه بیماری‌های مغز و اعصاب» نوشته اعضای کمیته علمی انجمن مغز و اعصاب ایران با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با ویراستاری علمی و ادبی دکتر شکوفه علائی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب از سوی انتشارات تیمور‌زاده منتشر شده است.
 
کتاب در 23 فصل تدوین شده است. از جمله مهم‌ترین فصل‌های کتاب می‌توان به «اصول معاینه عصبی»،‌ «کما و سایر اختلالات هوشیاری»، «تومور‌های مغزی»، «سر درد و درد صورت و افزایش فشار داخل جمجمه»، «زوال عقل و سندرم‌های فراموشی»، «اختلالات حرکتی»، «اختلالات انتقالی عصبی – عضلانی» و «خواب و اختلالات وابسته» اشاره کرد.
 
در بخشی از نخستین فصل کتاب می‌خوانیم: «پزشک برای معاینه عصبی به 10 ابزار نیاز دارد؛ ابزار‌هایی مانند چکش رفلکس برای معاینه رفلکس‌های وتری عمقی و سطحی،‌ سوزن ته گرد برای معاینه حس درد، پنبه برای رفلکس قرنیه و حس لمس،‌ کارت حدت بینایی،‌ آفتالموسکوپ و اتوسکوپ، چراغ قوه، آستتوسکوپ،‌ ماده معطر مثل تکه‌ای صابون در یک جعبه مناسب و دیاپازون.
 
نویسندگان در فصل سوم نیز درباره «معیار‌های مرگ مغزی» آورده‌اند: «1- ‌کما،‌ عدم پاسخ به تحرک‌های وارده به بالای سوراخ ماگنوم، 2ـ جدا کردن بیمار از ونتیلاتور به مدت 10 تا 20 دقیقه به‌‌طوری که PCO² به 60ـ50 افزایش یابد، 3ـ در صورت وجود مرگ مغزی حتی این میزان CO² نخواهد توانست فعالیت تنفسی را تحریک کند، 4ـ فقدان رفلکس سفالیک مثل رفلکس‌های مردمک،‌ اکولوسفالیک،‌ اکولووستیبولار(کالریک)، رفلکس قرنیه،‌ رفلکس pag، مکیدن،‌ بلع و وضعیت اکستانسور رفلکس‌های خاص نخاعی ممکن است وجود داشته باشد. از جمله رفلکس‌های وتری،‌ پاسخ کف‌پایی  و فلکسیون اندام در پاسخ به تحریک دردناک، 5ـ درجه حرارت بین بالای 34 درجه سانتی‌گراد باشد. 6ـ جریان خون سیستمیک ممکن است نرمال باشد.»        
 
در بخشی از ششمین فصل کتاب در تعریف «تومور‌‌های مغزی» آمده است که تومور‌‌های مغزی به تومور‌هایی گفته می‌شوند که یا از خود بافت مغزی منشاء می‌گیرند (تومور‌های مغزی اولیه) و یا به دنبال متاستاز از سایر مناطق،‌ در مغز ایجاد می‌شوند (تومور‌های مغزی ثانویه). تومور‌های مغزی اولیه شامل،‌ تومور‌های برخاسته از پارانشیم مغز،‌ مننژ، اعصاب کرانیال و سایر ساختمان‌های داخل مغزی (غده هیپوفیز و پینه‌آل) هستند؛ لنفوم اولیه به‌شمار می‌آیند. لنفوم اولیه سیستم عصبی مرکزی به لنفوم غیر هوچکینی محدود به سیستم عصبی مرکزی گفته می‌شود. تومور‌های مغزی ثانویه، شایع‌ترین تومور‌های مغزی است.
 
نویسندگان در فصل سیزدهم درباره یکی از شایع‌ترین اختلالات حافظه نویسندگان، زوال عقل را با خِرد‌سودگی مترادف کرده‌ و نوشته بدون آنکه فرد دچار کنفوزیون یا تغییر سطح هوشیاری باشد به قدری دچار اختلال در حافظه و دیگر فعالیت‌‌های شناختی شود که فعالیت‌های اجتماعی و یا شغلی وی را مختل کند. بیشتر اوقات دمانس ناشی از بیماری دژنراتیو مغز است اما سایر بیماری‌های مغزی از جمله سکته مغزی و عفونت‌ها نیز ممکن است موجب دمانس شوند.
    ‌
نخستین چاپ کتاب «درسنامه بیماری‌های مغز و اعصاب» با شمارگان سه‌ هزار نسخه در 320 صفحه، به بهای 22 هزار تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده با همکاری نشر طبیب به بازار نشر عرضه شده است.  
 
مجموعه سوالات امتحان پره‌بورد و ارتقای جراحی عمومی
نخستین چاپ کتاب «مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی امتحان پره‌بورد و ارتقای جراحی عمومی 94» شامل 302 سوال، نوشته دکتر مهدی صبوری،‌ متخصص جراحی عمومی، از سوی انتشارات تیمور‌زاده به بازار نشر عرضه شده است.  

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «هدف از تالیف این کتاب این است تا از نگاه نکته‌سنج طراح سوال، به موارد مهم و تستی کتاب‌های مرجع اشاره کند. کتاب حاضر، زمان ارزشمند شما را با توضیحات زیاد و وقت‌گیر خود نمی‌گیرد، چون برای یادگیری کامل مطالب باید کتاب‌های رفرنس را مطالعه کرد، نه کتاب‌های تست را.»

نخستین چاپ کتاب «مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های تشریحی امتحان پره‌بورد و ارتقای جراحی عمومی 94» با شمارگان یک‌هزارنسخه در 112 صفحه، به بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمور‌زاده به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها