یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
​نفوذ بیابان‌های بی‌آب و علف به بازار کتاب

انتشارات پیدایش در کتاب «بیابان‌های بی‌آب و علف» نوشته آنیتا گانری و ترجمه محمود مزینانی کودکان و نوجوانان را با رازها و ناگفته‌های کویر آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتشارات پیدایش جلد دیگری از مجموعه «طبیعت ترسناک» را با عنوان «بیابان‌های بی‌آب و علف» نوشته آنیتا گانری و ترجمه محمود مزینانی منتشر کرد. در این کتاب کودکان و نوجوانان با رازها و ناگفته‌های کویر آشنا می‌شوند.

سفر به تیمباکتو، خشک خشک، مثل استخوان، شن‌های روان، یک کوهان یا دو کوهان، زندگی در بیابان‌های بی‌آب و علف، مسافران بی‌باک بیابان‌ها، گنج‌های بیابانی، بیابان‌ها در خطر و آینده‌ای شنی، فهرست مطالبی است که در این کتاب نوشته شده است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «جغرافی. اصلا جغرافی یعنی چی؟ بعضی از معلم‌های جغرافی ساعت‌ها درباره مکان‌های بی‌نام و نشانی که شما اسمشان را هم نشنیده‌اید فک می‌زنند و پشت سر هم کلمات قلنبه سلنبه‌ای را به کار می‌برند که حتی خودشان هم تلفظ آنها را خوب بلد نیستند. یعنی کلاس‌های جغرافی شما هم این شکلی است؟

خوشبختانه تمام چیزهای مربوط به طبیعت و جغرافیا این‌قدر حوصله سربر نیستند. راستش بعضی از مطالب آن باعث می‌شود که از هیجان خون آدم به شکل خوشایندی جوش بیاید و آدم گر بگیرد. مثلاً بیابان‌ها را در نظر بگیرید. به پرت و پلاهای معلم جغرافی‌تان گوش نکنید. بیابان‌ها یکی از جذاب‌ترین مطالب این درس هستند. برای اینکه خوب متوجه شوید که بیابان‌ها چقدر جذاب هستند،‌ با انجام این آزمایش اتاقتان را به یک بیابان تبدیل کنید...»
 
در این کتاب‌ ناگفته‌های زیادی درباره بیابان‌ها، روستاهایی که به طور کامل زیر تپه‌های شنی دفن شده‌اند، جانواران مرگبار کویر، جای پای کاشفان پردل و جرأت بیابان‌ها و حیوانات مفید صحرا مانند شتر بیان شده است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «نمی‌توانید شترها را از یکدیگر تشخیص دهید؟ خیلی ساده است؛ فقط کوهان‌هایشان را بشمارید. شترهای یک کوهانه در عربستان،‌ آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند. شترهای دو کوهانه فقط در صحرای گوبی زندگی می‌کنند. در فصل زمستان پشم انبوه و در هم تنیده‌ای روی پوست این شترها می‌روید که از آنها در برابر سرمای منجمد کننده این فصل از سال محافظت می‌کند.


 
شترها می‌توانند روزها و روزها بدون خوردن قطره‌ای آب به زندگی و کار و بارشان ادامه دهند. اما در اثر این کار، به تشنگی هولناکی گرفتار می‌شوند و وقتی که به آب می‌رسند،‌ می‌توانند فقط در طول 15 دقیقه مقدار هراس‌انگیز 130 لیتر آب را سر بکشند!‌ مثل این می‌ماند که شما 400 قوطی نوشابه را یکجا سر بکشید. شک نکنید که بعد از نوشیدن این‌قدر آب،‌ شربت گوارای مرگ را هم سر خواهید کشید!
 
شترهای اولیه هیچ شباهتی به شترهای امروزی نداشتند. آنها پاهای کوتاه و خپلی داشتند و به اندازه خوک بودند؛ حتی کوهان هم نداشتند. این حیوانات حدود 40 میلیون سال قبل در آمریکای شمالی زندگی می‌کردند اما حالا دیگر هیچ شتری را نمی‌توانید در آنجا پیدا کنید...»
 
انتشارات پیدایش کتاب «بیابان‌های بی‌آب و علف» را در قالب 184 صفحه با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 95 هزار ریال منتشر کرده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها