چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«مدار انسانیت» به بازار کتاب آمد/ حقوق بشر در گفتار و کردار پیامبر (ص) و رسالت نواندیشان دینی

کتاب «مدار انسانیت: پرتویی از اخلاق و حقوق در ساحت پیامبر اسلام (ص)» نوشته محمد فولادی می‌کوشد تا مفهوم «حقوق بشر» را در اخلاق و سیره پیامبر اسلام (ص) بررسی کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)ـ کتاب «مدار انسانیت: پرتویی از اخلاق و حقوق در ساحت پیامبر اسلام (ص)» تازه‌ترین اثر محمد فولادی است که در روزهای اخیر به همت انتشارات امید فردا به بازار کتاب راه یافته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «کتاب حاضر بیانگر گوشه‌ای از گفتار و رفتار پیامبر اسلام (ص) است و خلاصه‌ای است گزارش‌گونه از «سیره‌ی قولی و عملی» وی، که کاری است «سهل و ممتنع»؛ سهل است چرا که زندگی و سرگذشت آن حضرت (ع) برخلاف دیگر پیامبران، روشن است و تاریخ، کوچکترین رفتار و گفتارش را ثبت کرده است و می‌توان از بسیاری گفته‌ها یا کرده‌های وی آگاه شد. مهم‌تر این که «قرآن» ــ همان پیامی که حضرتش برای مردم ابلاغ کرده ــ بدون کم و زیاد شدن، امروز در دست ماست و بی‌تردید، شخصیت خود او در قرآن ظهور یافته است. اما ممتنع است که کسی بتواند شخصیت پیامبر (ص) و حقیقت به اوج رسیده و به معراج درآمده‌اش را درک کند و قلم را یارای به تصویر کشیدن او باشد.» (ص 7)

فولادی در ادامه مقدمه‌ خود به دلایل نگارش این کتاب پرداخته است. وی می‌نویسد: «اگر روزگاری سخن از «تکلیف»، نردبان رسیدن به خداوند بود و می‌شد با تعهد بدان، به رشد و کمال رسید، اکنون که سخن از «حقوق» است باید از راه دین، پای بر این نردبان نهاد و به خداوند نزدیک شد. اکنون رسالت نواندیشان و روشنفکران دینی، نگاهی دیگر به منابع کهن دینی است تا با تصفیه و استنباط‌های نوین، عطشناکی آدمیان عصر جدید را پاسخ گویند، که مبادا نگاه‌های سنتی سبب گریز نسل جدید از خدا و پیام‌های دینی شود. 

انگیزه نگارش مطالب این کتاب، چیزی جز این نیست که بگوید انسان امروز نیز می‌تواند در سایه‌سار وجود معنوی پیامبر اسلام (ص) به سعادت برسد، و در این راستا، رشد، کمال، آرامش و آسایش خویش را تجربه کند؛ و این دین، مانع انسانی زندگی کردن نیست؛ و با وجود تعلق خاطر به دنیای مدرن و امروزی بودن، می‌توان دینی و الهی بود و هنگام پا بر زمین نهادن و دوست داشتن آن، دل به آسمان سپرد و معنویت و عقل و علم را با هم پاس داشت؛ و وقتی سخن از «حقوق بشر» به میان می‌آید آن را با قول و فعل پیامبر در تضاد و تخالف ندید و دین را همچون «علم» در خدمت رشد و شکوفایی «انسان» دید؛ و می‌توان در زندگی پیامبر مشاهده کرد که او به‌راستی برای حفظ «حرمت انسان» و احیای «حقوق» او آمده است.» (صص 8 ــ 10)

فولادی کتاب حاضر را در دو بخش تدوین کرده است. «اخلاق» عنوان بخش نخست این کتاب است. خوانندگان در این بخش با الگوهای رفتاری و اخلاق نیکوی پیامبر (ص)، حریت و آزادگی پیامبر (ص) و مدارا با خلق خدا آشنا می‌شوند. تکلف، نظم و انضباط و کرامت انسان، از دیگر موضوع‌هایی است که در بخش نخست پیش‌روی مخاطبان قرار گرفته است.

بخش دوم این کتاب «حقوق» نام یافته است. در این بخش، حقوقی مانند برابری، پرستش، حیات، حیوانات و طبیعت، آزادی، آزادی بیان و حاکمیت مردم در گفتار و رفتار پیامبر اسلام (ص) بررسی شده است. قرآن به عنوان کتاب حقوق، اندیشیدن در قرآن، حفظ قرآن از تحریف و تفسیر قرآن از دیگر موضوع‌هایی است که نویسنده در این بخش به آن می‌پردازد.

«مدار انسانیت: پرتویی از اخلاق و حقوق در ساحت پیامبر اسلام (ص)» در 224 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به بهای 9 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها