چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
زندگینامه داستانی شهیده شهناز محمدی‌زاده در «پرواز پرستو»

کتاب زندگینامه داستانی شهیده شهناز محمدی‌زاده با نام «پرواز پرستو» به قلم گلستان جعفریان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «پرواز پرستو» نوشته گلستان جعفریان به زندگینامه داستانی شهید شهناز محمدی‌زاده می‌پردازد.

در مقدمه‌ای که مهناز احمدی، مدیر کل دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش بر این کتاب نوشته است، می‌خوانیم: «برای دخترانم، شمایی که نشانه سرسبزی، سربلندی و امید به زندگی در چهره‌های معصومتان موج می‌زند می‌نویسم. دانش‌آموزان عزیز و گران‌قدر ایران اسلامی که وقار و هوشمندی از ویژگی‌های شماست... همینطور می‌ستاییم شجاعت دختران کمی‌ دورتر، اما نزدیک به سن شما را که هجوم دشمن به خاک وطن و به خون نشستن عزیزانشان دلشان را به درد می‌آورد و تحملشان را بی‌تاب.
لازم می‌دانم از گلستان جعفریان که قبول زحمت فرمودند و قصه زندگی شهناز محمدی‌زاده را با حفظ تمام مستندات با نام پرواز پرستو به سفارش دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش تقریر نموده سپاسگزاری نمایم.»

نویسنده مقدمه‌ای بر این کتاب ننوشته و فقط با گردآوردن خاطراتی درباره شهید شهناز محمدی، خاطرات وی را در قالب هشت فصل با نام‌های تولد پرستو، کوچه گلشن، دختری کوچک با افکاری بزرگ، دوستان خوب، زود بزرگ شدیم، شهر مظلوم، دختران شجاع و پرواز پرستو به صورت داستان بازنویسی کرده است.

شهناز محمدی متولد 1339 در خرمشهر بود که وقتی در سال چهارم اقتصاد تحصیل می‌کرد، جنگ تحمیلی او را از تحصیل باز داشت. گرایش‌های مذهبی وی در نوجوانی آشکار شد شهناز محمدی همچنین از فعالان سیاسی بود که حضوری فعال در تظاهرات‌ها و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) داشت. با شروع جنگ تحمیلی به عنوان امداگر فعالیت داشت و سرانجام هشتم مهرماه 1359 در حال رساندن آذوقه به رزمندگان بر اثر ترکش خمپاره در چهار راه گل فروشی به شهادت رسید.

در صفحه 22 کتاب می‌خوانیم: «بعد از ظهر ساعت 5 شهناز اطلاعیه و پلاکارد‌های مربوط به راه‌پیمایی فردا اول مهرماه را توی ساک دستی ریخت و تند از پله‌ها پایین آمد. توی این دو سالی که از انقلاب می‌گذشت رسم بر این بود. روز اول مهر، مدارس به خاطر وحدت بین دانش‌آموزان راهپیمایی می‌کردند. شهناز قصد داشت این اطلاعیه‌ها را که از چند شب قبل آماده کرده بود، به شورای انجمن اسلامی دانش‌آموزان ببرد...»

«پرواز پرستو» را انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت در 60 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه در قطع رقعی روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها