شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
«خوراک و تاریخ» منتشر شد/ چگونه غذا بر شکل‌گیری تمدن‌ها تاثیر گذاشت؟

کتاب «خوراک و تاریخ» نوشته «تام ستندیج» و ترجمه محسن مینوخرد از سوی نشر چشمه منتشر شد. از نظر نویسنده کتاب نقش خوراک تنها سیر کردن شکم انسان‌ها نبوده بلکه در شکل‌گیری تمدن‌ها نیز تاثیر بسیاری گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جدیدترین کتاب منتشر شده از سوی نشر چشمه «خوراک و تاریخ» نام دارد. نویسنده این کتاب «تام ستندیج» و مترجم آن محسن مینوخرد است. مبحث اصلی نویسنده در اثبات این موضوع است که نقش خوراک و غذا تنها سیر کردن شکم انسان‌ها نبوده، بلکه تاثیر غیرقابل انکاری بر شکل‌گیری تمدن‌ها داشته است.

کتاب شامل 6 بخش است که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «شالوده خوراکی تمدن»، «خوراک و ساختار اجتماعی»، «بزرگراه‌های جهانی به سوی خوراک»، «خوراک، انرژی و صنعتی شدن»، «خوراک جنگ افزار است»، «خوراک»؛ جمعیت و پیشرفت».

هرکدام از بخش‌های کتاب نیز شامل دو فصل است. بر این اساس «ابداع کشاورزی» و «ریشه‌های روزگار ما» عناوین فصل‌های بخش نخست، «خوراک و دارایی و قدرت» و «به دنبال خوراک» عناوین فصل‌های بخش دوم، «راهیان بهشت» و «دانه‌های امپراتوری» عناوین فصل‌های بخش سوم، «آناناسی برای پادشاه» و «ماشین بخار و سیب زمینی» عناوین فصل‌های بخش چهارم، «سوختِ جنگ» و «جنگِ خوراک» عناوین فصل‌های بخش پنجم و «سیر کردن جهان» و «ناسازه‌های فراوانی» عناوین فصل‌های بخش ششم کتاب است.

بخشی از مقدمه نویسنده کتاب به این شرح است: «چندین جور می‌توان به گذشته نگریست: چونان فهرستی از تاریخ‌های مهم، تسمه نقاله‌ای از شاهان و شهبانوها، زنجیره‌ای از برآمد و فروریزش امپراتوری‌ها، یا روایتی از پیشرفتِ فنی و فلسفی و سیاسی. این کتاب جور دیگری به تاریخ می‌نگرد، یعنی تاریخ را رشته دگرگونی‌هایی می‌بیند که خوراک برانگیخته یا در پدید آمدنشان تاثیر داشته است. کارِ خوراک در تاریخ تنها این نبوده که شکم‌ها را سیر کند. خوراک کاتالیزاتور دگرگونی‌ اجتماعی، رقابتِ ژئوپولیتیکی، پیشرفت صنعتی، درگیری‌های نظامی و توسعه اقتصادی بوده است.»

«خوراک و تاریخ» نوشته تام ستندیج و ترجمه محسن مینوخرد با شمارگان هزار نسخه، 231 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی نشر چشمه روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها