جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
دانستنی‌هایی درباره آرتروز زانو از دریچه کتاب

انتشارات ختن کتاب «آرتروز زانو» نوشته مرتضی رجائی و رفیعه علی‌زاده را در سه فصل به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «آرتروز زانو (آنچه بیماران باید بدانند)» نوشته مشترک دکتر مرتضی رجائی، جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل و رفیعه علی‌زاده، دانشجوی دکترای آناتومی در سه فصل از سوی انتشارات «ختن» منتشر شده است.
 
در نخستین فصل کتاب با عنوان کلیات «آرتروز زانو» مباحثی مانند بیماری آرتروز چیست؟ ساختار یک مفصل چگونه است؟ و نحوه تشخیص آرتروز زانو،‌ رادیوگرافی چیست؟ مطرح شده است.
 
بیماری آرتروز چیست؟
در این فصل در تعریف بیماری آرتروز آمده است: «آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است. کلمه آرتروز از زبان یونانی برگرفته شده که به معنای التهاب مفصل است. آرتروز یا همان استئوآرتریت به معنی سائیدگی مفصل و در واقع تخریب مفصلی است که از علائم آن می‌توان به تغییر شکل مفصل،‌ درد و محدودیت در تحرک مفصل اشاره نمود.»

نویسندگان در ادامه این فصل در تشریح مشکلات عمده مبتلایان به آرتروز نوشته‌اند که غضروف مفصلی از مسائل عمده این بیماران است که بعد از مدتی استخوان آن مفصل هم دچار مشکل می‌شود.
 
علت بیماری آرتروز
درباره علت بیماری آرتروز یا سائیدگی مفصل نیز اشاره شده که به دلیل فعالیت‌های مداوم و روزانه بدن، مفاصل دائما در خطر ضربه و آسیب قرار دارند؛ این ضربه‌ها موجب ایجاد آسیب‌هایی به مفاصل به‌ویژه غضروف‌های مفصلی می‌شوند. این آسیب‌ها تا حد امکان توسط بدن ترمیم و بازسازی می‌شوند. این بدان معناست که در طول عمر یک انسان،‌ مفاصل بدن به‌طور دائم در یک پروسه آسیب‌ دیدن و ترمیم شدن قرار دارند، اما گاهی میزان شدت آسیب‌‌های مفاصل بیشتر از میزان قدرت ترمیمی بدن است و یا قدرت ترمیمی بدن به دلایلی تضعیف می‌شود.
 
شایع‌ترین علائم آرتروز از دیگر موضوعات مهم این فصل کتاب است. براساس محتوای این فصل، محدودیت در تحرک و قابلیت انعطاف مفاصل مبتلا،‌ عدم وجود تب،‌ قرمزی یا گرما در موارد درگیری مفصل، ایجاد صدای سائیده شدن همراه با تحرک مفاصل مبتلا و تغییر شکل مفصل از نشانه‌های آرتروز است.    

 آشنایی با روش‌های تسکین درد آرتروز زانو
«روش‌های تسکین درد توسط بیمار» عنوان دومین فصل کتاب است. کاهش وزن، ورزش متناسب برای زانو درد، شنا، دوچرخه سواری و حرکات نرمشی ساده از مباحث این فصل است.
 
نویسندگان در این فصل به کاهش وزن و‌ ورزش و نرمش به‌عنوان روش‌‌های اصلی درمان آرتروز اشاره کرده‌اند. در ادامه این مطلب، اهداف اصلی در نرمش برای افراد مبتلا به آرتروز معرفی شده است: هدف نخست؛ با انجام نرمش‌های کششی سعی می‌شود که دامنه حرکات زانو افزایش یابد. دومین هدف؛ با انجام نرمش‌های مخصوص سعی می‌شود که قدرت عضلات اطراف مفصل زانو، مخصوصا عضلات چهار‌سری رانی افزایش یابد، چراکه تقویت این عضلات تا حد زیادی درد زانو را کاهش می‌دهد. سومین هدف؛ در نرمش برای افراد مبتلا آمده است، با انجام سایر نرمش‌ها می‌توان میان کارکرد اجزای مختلف مفصل زانو هماهنگی بیشتری ایجاد کرد و آمادگی بیمار را برای انجام حرکات روزمره افزایش داد.

پزشکان چه روش‌هایی برای درمان آرتروز پیشنهاد می‌کنند؟     
درمان غیر جراحی،‌ درمان با دارو،‌ سلول درمانی، چگونگی راه رفتن و عبور از پله در افراد دارای مفصل مصنوعی زانو و‌ آب درمانی پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، مباحث آخرین فصل کتاب با عنوان «روش‌های درمان توسط پزشک» است.
 
در این فصل درباره درمان غیر جراحی آمده است: «درمان با دارو شامل تزریق کورتیکواستروئید درون مفصل زانو،‌ تزریق ژل اسدهیالوروتیک،‌ درون مفصل زانو،‌تزریق prp،‌ سلول درمانی و ازن‌تراپی است.»
   
نخستین چاپ کتاب «آرتوروز زانو (آنچه بیماران باید بدانند)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 96 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ختن منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    با سلام و احترام جهت خرید کتاب فوق با شماره ذیل تماس حاصل نمایید 021-77697920 09124438739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها