دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
«مدل‌سازی عددی در رودخانه‌ها» به بازار کتاب رسید

نخستین چاپ کتاب «مدل‌سازی عددی در رودخانه‌‌ها» نوشته مشترک محمد فتحی، افشین هنربخش و یوسف مرادی، در پنج فصل از سوی انتشارات بهتا پژوهش به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مدل‌سازی عددی در رودخانه‌‌ها» نوشته مشترک محمد فتحی، افشین هنربخش و یوسف مرادی که نخستین حضورش را با انتشارات بهتاپژوهش در بازار نشر تجربه کرده، در قالب پنج فصل ضمن مرور مطالب اساسی هیدرولیک مقدماتی جریان و حمل رسوب، روش‌های مدل‌سازی عددی مسائل عملی هیدرولیک برای جریان دائمی و غیردائمی را تشریح کرده است.
 
«مقدمه و کلیات»، «مبانی مدل‌سازی عددی»، «معرفی مدل CCHE2D، بخش تولید شبکه (Mesh)»، «معرفی مدل  CCHE2D، بخش شبیه‌سازی الگوی جریان (GUI)» و « معرفی مدل  CCHE2D، بخش شبیه‌سازی الگوی حمل رسوب» عنوان‌های پنج فصل این کتاب است.
 
مورفولوژی رودخانه‌های پیچان رودی، مبانی مطالعات ریخت‌شناسی، معیارهای طبقه‌بندی رودخانه‌‌ها و کنترل سیلاب از جمله مهمترین مباحثی‌اند که در نخستین فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در این فصل در بیان ضرورت مطالعه رودخانه‌ها آمده است: «بررسی رفتار جریان در رودخانه‌ها نشان می‌دهد که رودخانه‌ فرایندی پویا بوده و رفتار آن بسته به مشخصات هندسی (ژئومتری) دائما در حال تغییر است و بدنبال این تغییرات، شرایط هیدرولیکی رودخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بنابراین لازم است که اثر توام جریان آب و رسوب را به ویژه در رودخانه‌های ناپایدار، مورد توجه قرار دهیم.»
 
نویسندگان کتاب در فصل دوم به موضوعاتی درباره روال معمول انجام شبیه‌سازی، ویژگی‌های معادلات حاکم، شرایط مرزی و روش‌های حل عددی معادلات حاکم بر میدان جریان اشاره کرده‌اند.
 
در این فصل در تبیین شرایط مرزی آمده که محاسبات عددی که در رابطه با جریان‌های سطحی آزاد و شرایط مرزی اولیه در یک بازه انجام می‌شوند، رکن اساسی شبیه‌سازی جریان هستند. بنابراین، کاربر باید شرایط مرزی را تا جایی که ممکن است با هندسه واقعی منطقه تطبیق دهد.
 
کانال تک بلوکی (مانعی)، کانال تک بلوکی (مانعی) با جزیره و کانال چند بلوکی (مانعی) با انشعاب‌های مختلف در سومین فصل کتاب معرفی شده‌اند. در این فصل دستورالعمل کار با مدل همراه با مثال‌های کاربردی مرحله به مرحله توضیح داده شده تا به کاربران جدید امکان آشنایی و استفاده از نرم‌افزار CCHE-MESH را بدهد.
 
چهارمین فصل کتاب به معرفی و تشریح مواردی مانندمدل‌سازی عددی، اجرای شبیه‌سازی، تفهیم پروژه، نتایج تصویری، تخمین یا برآورد تغییرات بستر رودخانه و ابزارهای تصویرسازی و دستورالعمل‌های نمایش اختصاص دارد.
 
«مقدمه‌ای بر قابلیت‌های مدل CCHE» سرآغاز مباحث این فصل از کتاب است که در تشریح آن اشاره شده است: «سیستم مدل‌سازی در واقع یک سیستم آنالیز پیشرفته برای ارزیابی جریان رودخانه‌ای آشفته، ناپایدار و دوبعدی و حمل رسوب و کیفیت آب است. این مدل برای پیش‌بینی فرسایش کناره‌ها و بستر رودخانه برای هر دو حالت رسوبات یکپارچه و غیر یکپارچه، جابجایی پیچان رودها و کیفیت آب می‌باشد.»

 
نخستین چاپ کتاب «مدل‌سازی عددی در رودخانه‌‌ها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 207 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات بهتاپژوهش روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها