چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
قلعه الموت؛ دژی تاریخی بر تارک قزوین/ سفر نوروزی به دیاری در سر راه جاده ابریشم

قلعه الموت یکی از منحصر به فردترین دژهای تاریخی ایران است که در منطقه رودبار الموت از توابع قزوین واقع شده است؛ قلعه‌ای که بسیار مورد توجه گروه‌های گردشگری است و هرساله مورد بازدید گردشگران ایرانی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- «قدمت قزوین به هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. اروپاییان در نوشته‌های قدیم، قزوین را که بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت، آرساس یا آرساسیا و در تاریخ یونان راژیا نامیده‌اند. پس از ورود اسلام، روند شهرسازی در قزوین شتاب گرفت و این منطقه به باب‌الجنه یا دروازه بهشت معروف شد. اسماعیلیان با انتخاب الموت به عنوان مرکز خود، منطقه قزوین را حدود 200 سال پیش به کانون اصلی رویدادهای مهم کشور تبدیل کردند. در دوره ایلخانی پس از رکودی نسبی دوباره رونق قزوین بازگشت و صفویان در قرن دهم هجری قمری قزوین را به عنوان پایتخت انتخاب کردند و چهره‌ای درخشان به این شهر بخشیدند.

مورخان غربی نام قزوین را برگرفته از کاسپین می‌دانند ولی قزوین به فارسی کشوین خوانده می‌شد که وین به معنی درخت، باغ و به ویژه انگور سیاه است. نظر دیگر آن است که قزوین در اصل کزوین (مرکب از کزو به معنای پسته ون به معنای شهر) یعنی شهر پسته بوده که بعدها معرب شده و به قزوین تبدیل گشته است.» (صفحه 2-3)




استان قزوین، شماره 17 از سری «کتاب‌های گردشگری استان‌های کشور» است که به معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی  و طبیعی آن و شهرستان‌هایش پرداخته شده است.

شهرستان قزوین، که مرکز استان قزوین و مهم‌ترین شهرستان این استان است، دارای آثار باستانی و طبیعت زیبایی‌ است که براساس اطلاعات این کتاب، «منطقه نمونه گردشگری دریاچه آوان (بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه در منطقه قزوین)»، «منطقه نمونه گردشگری زرشک و کامان»، «منطقه نمونه گردشگری حفاظت‌شده طارم سفلی»، «منطقه قله خشچال»، «منطقه ایوان سنگی نیاق و منطقه ییلاقی پیچ‌بن»، «قلعه و طبیعت الموت (در ادامه کوه‌های البرز در شمال قزوین)»، «قلعه‌های منطقه رودبار الموت مانند لمبسر، شیرکوه، شهرک حسن صباح، نویزرشاه، قسطین لار، میمون‌دژ، ایلان و بیدلان»، «کلیساهای رفیع، کانتور، ارامنه و آسوریان» و «کاروانسراهای سعدالسلطنه و خزران» برخی از آنها هستند.



در این کتاب آمده است: «مردم استان قزوین برای آیین‌های سنتی و جشن‌های خود اهمیت فراوانی قائل هستند و بسیاری از آنها را هنوز هم اجرا می‌کنند. مثلا مردم بخش طارم برای برگزاری جشن انار در اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به طور دسته‌جمعی به باغ‌های انار می‌روند و با نواختن دایره، سرنا و دهل شروع به چیدن انار می‌کنند و تا قبل از این روز کسی حق ندارد اناری بچیند. همچنین در بسیاری از روستاهای ناحیه رودبار شهرستان در اواسط مردادماه جشن فندق بر پا می‌شود؛ مردم به باغ‌های فندق می‌روند، شخصی اشعاری به صورت بداهه می‌خواند و سپس شروع به چیدن فندق می‌کنند. در این روز دوشیزدگانی که نامزد شده‌اند برای همسران خود از فندق‌هایی که هنوز خشک نشده‌اند گردنبندی به نام گلوانه درست می‌کنند و در فصل زمستان به شوهران خود هدیه می‌دهند.»



مردم استان در روز سیزدهم تیرماه جشن تیرگان دارند که مراسم شال‌اندازی و آب‌پاشیدن به یکدیگر از بخش‌های آن است. همچنین در بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت‌ماه، مصادف با پنجاهمین روز سال که به پنجاه به در مشهور است، مردم به مصلای شهر می‌روند و برای طلب باران، نماز باران می‌خوانند.» (صفحه 9)

اسامی هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و نقشه‌راه‌های قزوین از دیگر اطلاعاتی است که این کتاب برای سهولت گردشگران آورده است.

کتاب «قزوین» نوشته مژگان سبزیان در 14 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات کامل چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها