شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
تاریخچه ویروس‌های کامپیوتری برای سومین‌بار سر از کتابفروشی‌ها درآورد

انتشارات نیاسا سومین چاپ کتاب «تاریخچه ویروس‌های کامپیوتری» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سومین چاپ کتاب «تاریخچه ویروس‌های کامپیوتری» نوشته مجید عزیزی از سوی انتشارات نیاسا راهی بازار نشر شد. این کتاب در دو فصل «از آغاز تا 1990» و «دوران گذر» تاریخچه ویرانگرترین ویروس‌ها و کرم‌های کامپیوتری را شرح می‌دهد.

تاریخچه پیدایش نخستین ویروس کامپیوتری
 مولف در ابتدای این کتاب آورده است که ویروس «Creeper» نخستین‌بار اوایل دهه 70 میلادی در شبکه کامپیوتری آرپانت به‌وجود آمد. نشانه آلودگی هر کامپیوتر به این ویروس، نمایش پیام زیر به کاربر بود: «من خزنده هستم، اگه می‌توانی من را بگیر!»
 
وی می‌نویسد: «سال 1987 میلادی، سالی سرنوشت‌ساز در تاریخ ویروس‌نویسی بود. در ابتدای این سال ویروس مهلک «وین» در کامپیوترهای پلتفرم به‌وجود آمد اما شخصی به نام «فیکس» توانست برای نخستین بار در تاریخ برنامه‌نویسی، اثرات یک ویروس را به روش برنامه‌نویسی محض خنثی نماید.»
 
دانش ویروس‌نویسی در اختیار عده‌ای محدود
در ادامه این مبحث آمده که در این سال همچنین ویروس «Lehigh»، ویروس «بوت سکتور» مانند ویروس Yale در آمریکا، Stoned در اسپانیا و  Ping Pongدر ایتالیا منتشر شد.
 
دهه‌های 70 تا 90 میلادی به دو دلیل در تاریخ ویروس‌نویسی مورد توجه هستند. نخست این‌که دامنه جغرافیایی آلودگی نسبت به ویروس‌های درجه یک امروزی محدود بود؛ زیرا دانش ویروس‌نویسی در اختیار عده‌ محدودی از نخبه‌ترین و با استعدادترین برنامه‌نویسان جهان قرار داشت و هرکسی نمی‌توانست چنین کاری را انجام دهد. علاوه بر این درصد بسیار ناچیزی از مردم جهان به کامپیوتر دسترسی داشتند و به همین دلیل فرآیند تکثیر و انتشار بدافزارهای کامپیوتری با سرعت بسیار پایین و با استفاده از متدها و روش‌های ایستا مانند انتقال به وسیله دیسک‌های نرم صورت می‌گرفت.
 
ظهور جوامع زیرزمینی اختصاصی ویروس‌نویسان
مولف معتقد است که در این سال‌ها شانس آلودگی به ویروس‌های کامپیوتری در میان معدود کاربران کامپیوتر بسیار بالا بود، زیرا سطح اطلاعات کاربران از بدافزارهای کامپیوتری بسیار پایین بود و حتی کارشناسان برجسته صنایع کامپیوتر نیز درک درست و شفافی از این پدیده نرم‌افزاری نوین و ویرانگر را نداشتند.
 
در سال 1990 میلادی نخستین جوامع زیرزمینی اختصاصی ویروس‌نویسان شکل گرفت و به‌طور غیر رسمی وظیفه آموزش، هماهنگ‌سازی و کنترل بدافزارنویسان را به عهده گرفتند.
 
آغاز عصر ویروس‌نویسی آنلاین
مهم‌ترین تحول سال 1998 میلادی، پایان عصر ویروس‌نویسی آفلاین و آغاز همه‌جانبه ویروس‌نویسی آنلاین بود. در این سال ویروس «چرنویل» به سرعت در جهان مشهور شد.
 
مولف در بخشی از کتاب اظهار می‌کند که در سال 2000 میلادی، ویروسی با عنوان «دوستت دارم» منتشر شد که چنان فجایعی را به وجود آورد که نامش در کتاب ثبت رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. قربانی با ورود به ایمیل خود متوجه نامه‌ای به نام «دوستت دارم» می‌شد. پس از باز کردن آن و اجرای پیوست به ظاهر متنی آن، سیستم بلافاصله آلوده می شد و ویروس نسخه‌هایی از خود را به نشانی‌های ثبت شده در اوت‌لوک مایکروسافت می‌فرستاد.
 
پس از آن ویروس‌های مخرب زیادی در سیستم عامل‌های مختلف به‌وجود آمد و توزیع شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کرم‌های Stration ،‌ Storm Worm و Nyxem اشاره کرد.
 
سومین چاپ کتاب «تاریخچه ویروس‌های کامپیوتری» با شمارگان سه‌هزار نسخه در 118 صفحه، به بهای چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات نیاسا به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها