پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
شناخت تاثیر بازی بر شخصیت کودکان در کتاب «بازی‌های کودکانه»

انتشارات نیاسا سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه» نوشته مجید عزیزی را به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه» نوشته مجید عزیزی در هفت فصل از سوی انتشارات نیاسا منتشر شد. مؤلف در کتاب «بازی‌های کودکانه» به نکاتی درباره بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آن بر شخصیت کودکان می‌پردازد.
 
از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان از «چگونه بازی کامپیوتری بخرید»، «اثر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان»، «کودکان خشن و منزوی؛ دستاورد بازی‌های کامپیوتری» و «بازی‌های کامپیوتری کودکان را می‌توان کنترل کرد» نام برد.
 
مجید عزیزی درباره مبحث «چگونه بازی کامپیوتری بخرید» در کتابش نوشته که بهتر است اول از همه به فکر سرگرم کننده بودن بازی باشید، زیرا در سن زیر پنج سال خط مشخصی بین آموختن صرف و تفریح نمی‌توانید برای کودک بکشید.
 
خانواده‌ها بهتر است رایانه را به یک وسیله اجتماعی تبدیل کنند
براساس محتوای این اثر، به والدین توصیه شده که بازی‌هایی را انتخاب کنند که بازی بیش از یک بازیکن در آنها تشویق شده و باعث می‌شود که دو یا سه نفر با هم بازی کنند. به‌توصیه مرکز ملی رسانه‌ها و خانواده‌ها بهتر است رایانه را به یک وسیله اجتماعی تبدیل کنند.
 
در ادامه همین مبحث آمده که بنابر تحقیقات انجام شده، بازی‌هایی که محتوای خشن دارند کودک را در معرض افزایش رفتارهای پرخاشگرانه قرار می‌دهند، به‌ویژه اگر به صورت همیشگی بازی شوند و کودک زمان زیادی را به این بازی‌ها اختصاص دهد.
 
مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای
«اثر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان» عنوان فصلی از کتاب است که در آن مؤلف به مزایا و معایب بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرده و می‌نویسد: «از مزایای بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به یادگیری آسان، تنوع زیاد، تمرین مهارت‌ها و هماهنگی چشم و دست اشاره کرد. اما در کنار این مزایا، بازی‌های رایانه‌ای معایبی هم دارد از جمله آسیب‌های جسمانی و آسیب‌های روانی و تربیتی مانند تقویت حس پرخاشگری و خشونت، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، افت تحصیلی و تاثیر منفی بر روابط خانوادگی.»
 
عزیزی در فصل «کودکان خشن و منزوی؛ دستاورد بازی‌های کامپیوتری» معتقد است که اگر قرار است اجازه دهید فرزندانتان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کند، بهتر است بازی‌های تصویری خلاق راکه کودک را وادار به حل معما می‌کند بیش از بازی‌های دیگر مورد توجه قرار دهید.
 
در ادامه این مبحث آمده است که خشونت نیز یکی دیگر از مواردی است که متخصصان درباره شدت گرفتن آن هشدار می‌دهند. به گفته آنها کودکانی که به طور مداوم بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند درونگرا و منزوی می‌شوند، در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند و خشونت بیشتری در آنها به چشم می‌خورد.
 
تعیین حد و مرزی برای به‌کارگیری بازی‌های رایانه‌ای
نوسنده کتاب در تشریح مبحثی با عنوان «بازی‌های کامپیوتری کودکان را می‌توان کنترل کرد» نوشته که بسیاری از متخصصان معتقدند که بهتر است کودکان زیر سه سال اصلا با کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی آشنا نشوند و تا آن‌جا که ممکن است با اسباب بازی‌های قابل لمس و واقعی مثل لگو، خانه‌‍سازی و .. سرگرم شوند. اما اگر کودک زیر پنج سال شما قبل از این به بازی‌های رایانه‌ای دسترسی پیدا کرده است، باید هم‌اکنون به فکر شروع قانون و تعیین حد و مرزی برای به‌کارگیری این بازی‌ها باشید.
 
در ادامه همین مبحث آمده که قبل از ارائه بازی رایانه‌ای یک محدودیت زمانی مشخص را به کودک اطلاع دهید. برای کودکان در این محدوده سنی می‌توانید از ساعت‌های زمان‌دار استفاده  کرد.
 
سومین چاپ کتاب «بازی‌های کودکانه»با شمارگان سه‌هزار نسخه در 48 صفحه، به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات نیاسا به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها