سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
آموزش نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی صحیح در قاب کاغذی

انتشارات تیمورزاده دو کتاب «راهنمای نسخه‌نویسی صحیح» و «راهنمای نسخه‌پیچی صحیح» را به چاپ دوم رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انتشارات تیمورزاده چاپ دوم کتاب‌های «راهنمای نسخه‌نویسی صحیح» و «راهنمای نسخه‌پیچی صحیح» تالیف و ترجمه دکتر افسانه اسدی، سرپرست واحد امور داروخانه‌ها و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را منتشر کرده است.
 
چگونگی بهترین استفاده از راهنمای نسخه‌نویسی صحیح
دومین چاپ کتاب «راهنمای نسخه‌نویسی صحیح» در چهار فصل از جمله مراحل درمان منطقی، انتخاب داروهای شخصی، درمان بیماران شما، چگونه اطلاعات دارویی خود را به روز نگه دارید؟ آموزش روش‌های تجویز دارو و نحوه مصرف برخی از داروها به بیان اهمیت داروها می‌پردازد.
 
به عقیده مولف، اصول عمده این کتاب در مورد مراحل نسخه‌نویسی است و به مخاطب ابزاری برای تفکر بیشتر می‌دهد. همچنین مخاطب را قادر می‌سازد تا علت تدوین راهنماهای درمان استاندارد و چگونگی بهترین استفاده از چنین راهنماهایی را دریابد.
 
در ابتدای کتاب نویسنده با به‌کار بردن یک مثال در مورد بیماری شروع می‌کند و در چند مرحله به تعریف مشکل بیمار، مشخص کردن اهداف درمان، تعیین دارو و بررسی آن پرداخته و با نام بردن جزئیات هر مرحله نسخه‌نویس را در نوشتن داروی مناسب همراهی می‌کند.
 
راه‌های به‌روز نگهداشتن اطلاعات دارویی
براساس محتوای این کتاب، علم و دانش در مورد داروها مرتب در حال تغییر است. داروهای جدید به بازار می‌آیند و تجربه‌ها در مورد داروهای موجود در حال افزایش است. عوارض جانبی داروها بیشتر شناخته می‌شوند و کاربردهای جدید دارو یا راه‌های استفاده از آن در حال توسعه است.
 
مولف برای به‌روز بودن اطلاعات دارویی، راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که از جمله مراجعه به منابعی مانند ژورنال‎، کتاب مرجع دارویی، بولتن دارویی و اینترنت است.
 
در بخشی از متن کتاب آمده که داروها در شکل‌های مختلف وجود دارند. بسته به نوع  افراد و نوع بیماری شکل‌های دارویی مختلفی از جمله خوراکی، محلول، تزریقی، پماد، شیاف، لوسیون،ژل، پودر و استنشاقی وجود دارد.
 
دومین چاپ کتاب «راهنمای نسخه‌نویسی صحیح» تالیف و ترجمه دکتر افسانه اسدی، با شمارگان دو هزار نسخه در 68 صفحه، به بهای دو هزار و 950 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.
 
راهنمای نسخه‌پیچی صحیح و 5 مرحله آن
نشر تیمورزاده کتاب «راهنمای نسخه‌پیچی صحیح» را نیز از همین مولف به چاپ دوم رسانده است. کتاب «راهنمای نسخه‌پیچی صحیح» در 9 فصل به ارائه اطلاعات کاربردی درباره شیوه نسخه‌پیچی و مراحل صحیح نسخه‌پیچی می‌پردازد.
 
نویسنده با تقسیم‌بندی مراحل نسخه‌پیچی، آن‌را در پنج مرحله از جمله دریافت نسخه معتبر، ترجمه و خواندن نسخه، فراهم کردن و آماده‌سازی اقلام مورد نیاز نسخه برای تحویل، ثبت اقلام تحویلی، تحویل دارو به بیمار با دستورالعمل‌های واضح و توصیه‌های لازم دسته‌بندی می‌کند.
 
در ابتدای کتاب مولف بیان کرده که روش‌های نسخه‌پیچی نامناسب نیز می‌تواند منتهی به فساد فرآورده دارویی، آلودگی آن و یا بروز خطاهای دارویی شود. داروسازان در داروخانه باید با حداقل نسخه اما با ارائه کار علمی و دادن اطلاعات علمی به بیمار انجام وظیفه کنند تا خدمتی را که جامعه از داروسازان انتظار دارد تحقق بخشند.
 
شرایط و محل نگهداری داروها
هدف هر داروخانه، تحویل صحیح دارو به بیماری است که نیاز به دارو دارد. نسخه‌پیچی به کلیه مراحل تهیه و تحویل دارو به یک شخص معین بر اساس نسخه مربوطه گفته می‌شود. در واقع نسخه‌پیچی شامل خواندن صحیح نسخه، فراهم کردن داروی صحیح آن و برچسب‌گذاری دارو مطابق دستور نویسنده نسخه برای مصرف توسط بیمار است.
 
در بخش دیگری از کتاب نویسنده به شرایط نگهداری داروها پرداخته و تاکید می‌کند که محل نگهداری دارو باید حداقل دارای یک دماسنج باشد و دماسنج‌ها باید روزانه در گرم‌ترین زمان روز ثبت شوند. بسته به نوع آب‌و هوا و محل نگهداری داروها در بیمارستان، باید علاوه بر دماسنج رطوبت‌سنج نیز نصب و مرتب کنترل شود.
 
چاپ دوم کتاب «راهنمای نسخه‌پیچی صحیح» تالیف و ترجمه افسانه اسدی، با شمارگان دو هزار نسخه در 62 صفحه، به بهای دو هزار و 950 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها