دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
بررسی انواع روش‌های طراحی فضاهای شهری به قلم محمود رضایی

«آنالوطیقای طراحی» تالیف محمود رضایی، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، منتشر شد. نویسنده در این کتاب ضمن معرفی و شرح انواع روش‌های طراحی فرم و فضاهای شهری، این روش‌ها را مورد همسنجی و نقد قرار داده است.

محمود رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «آنالوطیقای طراحی» به‌گونه‌ای به بازنگری انگاره‌های نظریه‌ها و روش‌های طراحی می‌پردازد که عمدتا در حوزه معماری و طراحی شهری مطرح هستند. با توجه به مباحث طرح شده، «آنالوطیقای طراحی» نخستین کتاب منتشر شده در این موضوع است.

وی افزود: کتاب سه فصل دارد. در فصل نخست نظریه‌های طراحی به طور کامل تحلیل شده و انگاره‌های فضایی و فرمیک، دسته‌بندی می‌شود. من در فصل دوم کتاب انواع روش‌های طراحی در حوزه‌ فرم و فضای معماری و شهرسازی را معرفی کردم و در فصل سوم نیز که به‌گونه‌ای تلفیق دو فصل قبلی است، روش‌های طراحی را با هم مقایسه کرده و به نقد کشیدم.

رضایی همچنین اظهار کرد: «آنالوطیقای طراحی» برای نخستین بار در دو سال گذشته به زبان انگلیسی در کشور امارات منتشر شده بود و در واقع کتاب حاضر ترجمه فارسی آن است.



این مدرس دانشگاه در ادامه درباره دلیل نامگذاری کتاب به «آنالوطیقا» گفت: در تاریخ تمدن اسلامی، اندیشمندان مسلمانی که به کار ترجمه و شرح فلسفه ارسطویی اشتغال داشتند، عنوان «آنالوطیقا» را برای برگردان رساله «قیاس و برهان» ارسطو انتخاب کردند. به دلیل آن‌که کتاب من نیز به مقایسه و تحلیل روش‌های طراحی فضاهای شهری اختصاص دارد، عنوان «آنالوطیقای طراحی» را برای آن انتخاب کردم.

محمود رضایی دارای مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی و استادیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، به تدریس اشتغال دارد.

«آنالوطیقای طراحی: بازنگری انگاره‌ها و پندارها در فرایند طراحی فرم و فضای معاصر» تالیف محمود رضایی با شمارگان دو هزار نسخه، 400 صفحه و بهای 15 هزار و 200 تومان از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهدیه ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
    با سلام پاورپونت یا نقد کتاب آنالوطیقای طراحی رو بصورت فایل ورد یا پی دی اف رو میخوام اگر دارید لطفا ب ایمیلم اطلاع دهید لطفا کمکم کنید خیلی ضرورییه با تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها