چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
بررسی «سیاست‌گذاری انرژی» در دنیای کتاب

نخستین چاپ کتاب «سیاست‌گذاری انرژی»به قلم عباس ملکی، از سوی نشر نی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «سیاست‌گذاری انرژی» نوشته عباس ملکی، نخستین‌بار در 13 فصل از سوی نشر نی منتشر شده است. از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «ژئوپلیتیک، روابط بین‌الملل، سیاست خارجی و سیاست‌گذاری انرژی»، «سیاست‌گذاری انرژی در ایران»، «سیاست‌گذاری انرژی، محیط زیست و توسعه پایدار»، «مسائل حقوقی نفت» و «آینده‌نگری و سیاست‌گذاری انرژی» اشاره کرد.
 
در بخشی از مقدمه درباره این کتاب آمده است: «این کتاب که در ابتدا به‌عنوان بخش‌های درس «سیاست‌گذاری انرژی» در رشته سیستم‌های انرژی در دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، می‌تواند برای دانشجویان سایر رشته‌های مرتبط و علاقه‌مندان به این موضوع مفید باشد.»
 
ژئوپلیتیک شاخه‌ای از علم جغرافیا
مولف در فصلی از کتاب با عنوان «ژئوپلیتیک، روابط بین‌الملل، سیاست خارجی و سیاست‌گذاری انرژی» به تعریف ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی پرداخته و نوشته است: «ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی، شاخه‌ای از علم جغرافیاست که تاثیرپذیری و تاثیرگذاری سیاست و قدرت در محیط جغرافیایی و تاثیر تصمیمات سیاسی بر محیط جغرافیایی را مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد. موقعیت جغرافیایی از جمله عوامل ثابت ژئوپولیتیک است و اثر چشمگیری بر توانایی و قدرت یک دولت در اقناع کردن، پاداش دادن، تنبیه کردن، چانه‌زنی و جنگ با سایر کشورها دارد.»
 
«سیاست‌گذاری انرژی در ایران» عنوان فصل دیگری از کتاب است که با شرح دیدگاه بین‌المللی به سیاست‌گذاری انرژی در ایران و با بیان اهداف ایران از سیاست‌گذاری انرژی، به بررسی وضعیت جهانی انرژی و ایران می‌پردازد.
 
نویسنده در این فصل معتقد است که یکی از عناصر و عوامل مهم تاثیرگذار بر امنیت ملی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی، نفت و گاز است. بعد از پیدایش نفت در ایران، به‌مرور این ماده خام به‌عنوان مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار بر اقتصاد، سیاست و امنیت ایران ایفای نقش کرده است.
 
ملکی، مولف کتاب در فصلی دیگر با عنوان «سیاست‌گذاری انرژی، محیط زیست و توسعه پایدار» به برخی از اقدامات جهانی صورت گرفته در حوزه محیط‌ زیست پرداخته است: «در حوزه هریک از معضلات خاص زیست محیطی، کشورهایی وجود دارند که از امتیاز وتو بهره‌مندند و بدون توافق و مشارکت این دسته از کشورها، نمی‌توان به یک رژیم زیست محیطی پایدار و تزلزل‌ناپذیر در زمینه آن معضل خاص دست یافت.»
 
ریسک و بازده، دو مبحث مهم در سرمایه‌گذاری انرژی
«مسائل حقوقی نفت» از دیگر فصل‌های مهم کتاب است که نویسنده در قالب سه بخش به بررسی موانع سرمایه‌گذاری، مشکلات قراردادها و قرارداد مشارکت در تولید می‌پردازد.
 
در ادامه همین فصل مولف با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری مبتنی بر دو پایه است، آن را در قالب دو مبحث ریسک و بازده بیان و اشاره کرده است: «یک سرمایه‌گذار هنگامی مبادرت به سرمایه‌گذاری می‌کند که حد مطلوبی از ریسک و بازدهی برای او تامین شده باشد. به عبارت دیگر، بازدهی و امنیت عامل اصلی تصمیم‌گیری است.»

اهمیت آینده‌نگری در سیاست‌گذاری انرژی
آینده‌نگری یکی از مباحث مهم در سیاست‌گذاری است، به‌گونه‌ای که مولف یک فصل از کتاب را به این مبحث اختصاص داده است.
در «آینده‌نگری و سیاست‌گذاری انرژی» نویسنده در چهار بخش پیش‌بینی روند تغییرات قیمت نفت، پیش‌بینی قیمت نفت براساس سناریوهای مختلف، روند تحولات تقاضای اولیه جهانی نفت براساس سناریوهای مختلف و روند تحولات عرضه جهانی نفت بر اساس سناریوهای مختلف، به تعریف اهمیت آینده‌نگری در حوزه سیاست‌گذاری انرژی می‌پردازد.
 
عباس ملکی معتقد است که در حوزه بررسی تغییرات قیمت نفت، سه سناریو  شامل «سناریو روند فعلی که در آن فرض بر این است که هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های دولت‌ها به‌وجود نمی‌آید»، «سناریو تغییر روند و سیاست‌های جدید که بر پایه توافقات و برنامه‌های مدون و با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای در سطح جهان» و «سناریو 450» مطرح است.
 
نخستین چاپ کتاب «سیاست‌گذاری انرژی» نوشته عباس ملکی، به شمارگان یک‌هزار نسخه در 448 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی نشر نی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها