شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
«آزمون‌های فرافکنی شخصیت» بر قفسه کتابفروشی‌ها نشست

انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی دومین ویرایش از پنجمین چاپ کتاب «آزمون‌های فرافکنی شخصیت» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین ویرایش از پنجمین چاپ کتاب «آزمون‌های فرافکنی شخصیت» نوشته هادی بهرامی در هشت فصل از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است.
 
نویسنده کتاب در آغاز هر فصل هدف‌های یادگیری و در پایان آن سوالاتی را برای خودآزمایی مطالب آموخته شده، مطرح می‌کند. «مفهوم فرافکنی»، «آزمون T.A.T»، «تکمیل گفت‌وگو در موقعیت‌های ناکام‌ساز» و «سایر روش‌های فرافکنی» از جمله مهم‌ترین فصل‌های کتاب هستند.
 
در هر آزمون مطرح شده در کتاب، ابتدا مبانی نظری ارائه شده، سپس مواد آزمون، روش اجرا، استخراج نتایج اجرا و تفسیر آن‌ها معرفی شده است. تکیه بر این نکات کاربردی، از ویژگی‌های مهم کتاب «آزمون‌های فرافکنی شخصیت» است.
 
تاریخچه پیدایش فرافکنی در جهان
نویسنده در فصلی از کتاب با عنوان «مفهوم فرافکنی» ضمن اشاره به تاریخچه پیدایش فرافکنی به تعریف «مفهوم فرافکنی به‌هنجار» می‌پردازد و می‌نویسد: «مفهوم فرافکنی به‌هنجار، چیزی جز تظاهر ساده ولی ماسک زده در ویژگی‌های شخصیتی نیست.» در ادامه همین فصل، فرافکنی در انواع آزمون‌های روانی، به هفت دسته تقسیم شده است.
 
«آزمون T.A.T» یکی دیگر از فصل‌های مهم کتاب است که نویسنده در آن تاکید دارد که T.A.T را در زبان فارسی با نام «آزمون اندریافت موضوع» ترجمه کرده‌اند. در ادامه همین مبحث وجوه تفسیری از نظر «موری» تعریف شده است که در آن قهرمان و صفات او، نیازهای قهرمان و طرز رفتار قهرمان بیان شده است.
 
مروری بر آزمون‌‌های کاربردی در حوزه فرافکنی
مولف در فصل دیگری از کتاب با عنوان «تکمیل گفت‌وگو در موقعیت‌های ناکام‌ساز» با اشاره به آزمون ناکامی «روزن زوایگ» فرضیه‌ها و ساختار زیربنایی این آزمون، روش اجرای آن و رابطه نمرات آزمون «روزن زوایگ» با برخی متغیرها را بیان می‌کند.
 
براساس محتوای کتاب «تکمیل گفت‌‌وگو در موقعیت‌های ناکام‌ساز» نوع سوم فرافکنی‌های تکمیلی را تشکیل می‌دهد. تحیقات نشان می‌دهند بین ناکامی و پرخاشگری همبستگی مثبت وجود دارد، به‌گونه‌ای که در هر رفتار یا تفکر پرخاشگرانه می‌توان ردپای ناکامی را جست‌وجو کرد. اهمیت مطالعه علمی پرخاشگری، از جنگ جهانی دوم که انواع بزهکاری‌ها افزایش یافته، آشکارتر شده است.
 
نگاهی به سایر روش‌های فرافکنی
نویسنده در آخرین فصل از کتاب با عنوان «سایر روش‌های فرافکنی» اشاره می‌کند که علاوه بر آزمون‌های فرافکنی که در کتاب شرح داده شده، آزمون‌های دیگری از جمله «آزمون جملات ناتمام»، «تکمیل داستان ناتمام» و «ساختن دهکده خیالی» نیز وجود دارد که کم و بیش موفق هستند.
 
در ادامه همین مبحث وی معتقد است که «آزمون جملات ناتمام» در ردیف آزمون‌های «مداد کاغذی» طبقه‌بندی می‌شوند و استفاده از آن در کشور آمریکا بسیار متداول است. این آزمون‌ها متعدد هستند، ولی اساس نظری آنها یکی است.
 
در این فصل از کتاب،  مولف با اشاره به «آزمون جملات ناتمام استین» به تعریف این آزمون پرداخته و آورده است: «آزمون جملات ناتمام استین، 50 جمله ناتمام فرافکنی را شامل می‌شود و برای نوجوانان و بزرگسالان ساخته شده است. استخراج نتایج آزمون استین مانند آزمون T.A.T در دو وجه صوری و محتوایی انجام می‌شود.»
 
بهرامی در مقدمه کتاب نوشته است: «هدف از کاربرد آزمون‌های فرافکنی شخصیت، دستیابی به لایه‌های زیرین عوامل شخصیتی است. در این کتاب شما با این آزمون‌ها آشنا خواهید شد.»
 
دومین ویرایش از پنجمین چاپ کتاب «آزمون‌های فرافکنی شخصیت» به شمارگان سه‌ هزار نسخه در 421 صفحه، به‌ بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها