دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
بررسی روند تحول طرح‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه در یک کتاب

تحول طرح‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد موضوعی است که در کتاب «تحول طرح‌های خاورمیانه‌ای آمریکا» با پژوهش ابراهیم متقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تحول طرح‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه موضوع محوری این کتاب را تشکیل می‌دهد که پژوهشی گسترده از سوی ابراهیم متقی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

در این کتاب تلاش شده است تا روند‌های تحول طرح‌های منطقه‌ای خاورمیانه براساس دگرگونی‌های ساختاری در محیط منطقه‌ای و بین‌الملل و نشانه‌های بحران در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تبیین شود. به همین دلیل تحلیل تاریخی- ساختاری برای تبیین این اثر استفاده شده است.

این کتاب در 9 بخش به ترتیب با عناوین «بررسی شکل‌بندی‌های ژئوپلیتیکی و امنیتی خاورمیانه»، «ماهیت، اهداف و فرایند سازماندهی طرح خاورمیانه بزرگ»، «شاخص‌های اجتماعی-هویتی خاورمیانه»، «قالب‌های گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، «قالب‌های گفتمانی و کنش سیاسی در خاورمیانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»، «اهداف سیاسی آمریکا در خاورمیانه پس از جنگ دوم جهانی»، «واکنش بازیگران منطقه‌ای در مقابله با طرح خاورمیانه بزرگ»،‌ «مکانیسم تاثیرگذاری کشورهای رقیب بر طرح خاورمیانه بزرگ»، «چالش‌های طرح خاورمیانه بزرگ برای آمریکا» تنظیم شده است.

 در پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که روند مداخله‌گرایی آمریکا در سال‌های 1990-1945 با ماهیت تحرک خاورمیانه‌ای، براساس چگونگی واکنش اتحاد شوروی بوده است. این روند در دوران بعد از جنگ سرد دگرگون شد. آمریکا درصدد برآمد تا حوزه کنترل و مداخله‌گرایی منطقه‌ای خود در خاورمیانه را افزایش دهد. این امر با واکنش گروه‌های اجتماعی و مجموعه‌های هویت‌گرا در خاورمیانه روبه رو شد. نشانه‌های این امر را می‌توان در ارتباط با طرح خاورمیانه جدید، خاورمیانه بزرگ، خاورمیانه بزرگ‌تر و تخریب سازنده در خاورمیانه مورد توجه قرار داد. در هریک از موارد یادشده می‌توان جلوه‌هایی از مقاومت اجتماعی را مورد ملاحظه قرار داد؛ بنابراین فرضیه پژوهش بر ارتقاء نشانه‌های مقاومت خاورمیانه در برابر تهدیدهای آمریکا تاکید دارد. در نتیجه در شرایط فقدان توازن ساختاری نظام بین‌الملل، شاهد ظهور و گسترش نیروهای اجتماعی مقاومت می‌باشیم.»

چاپ نخست کتاب «تحول طرح‌های خاورمیانه‌ای آمریکا» تالیف ابراهیم متقی در 567 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 25 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها