شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
ذره‌بین بر زندگی و زمانه «آقامحمدخان قاجار» در یک کتاب

ششمین کتاب از مجموعه «چهره‌های تاریخی» با عنوان «آقامحمدخان قاجار» تالیف عباس رمضانی از سوی انتشارات کتاب تارا چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «آقامحمدخان قاجار» ششمین کتاب از مجموعه «چهره‌های تاریخی» است. پیش از این شخصیت‌هایی چون امیرکبیر، میرزاکوچک‌خان جنگلی، قائم مقام فراهانی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و سیدحسن مدرس در این مجموعه کتاب‌ها بررسی شده است.

محتوای این کتاب در بردارنده مطالبی درباره زندگی آقامحمدخان قاجار، موقعیت ایران و حوادث زمان اوست که از 6 فصل با عناوین «از تولد تا پادشاهی»، «اوضاع ایران بعد از مرگ نادرشاه و سرنوشت قاجارها»،‌ «آقامحمدخان قاجار و حوادث بعد از مرگ کریم‌خان زند»، «ویژگی‌های شخصیتی آقامحمدخان»، «ایران در زمان پادشاهی آقامحمدخان قاجار» و «فرجام کار آقامحمدخان قاجار» تشکیل شده است.

عباس رمضانی، نویسنده کتاب در معرفی این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد: «حوادث زمان آقامحمدخان، ویژگی‌های زندگی او و حتی مرگ این خان قاجار که شرح هر یک با توجه به علل و عوامل آن بر آنها و همچنین تاثیرپذیری هرکدام از وقایع زمان افشاریه، زندیه و حتی صفویه در این کتاب آمده است، خواندنی و عبرت‌آموز خواهد بود.»

در بخشی از کتاب درباره اصل و نسب قاجارها می‌خوانیم: «نظر مورخان در مورد قاجارها و اصل و نسب آنها مثل بعضی از جریان‌های تاریخی دیگر متفاوت است و براساس بررسی‌های انجام شده، بین آنان اتفاق نظری وجود ندارد. عده‌ای از نویسندگان، نژاد قاجارها را ترک و برخی دیگر آن را مغولی دانسته‌اند و نظرات دیگری نیز وجود دارد که این طایفه برای مباهات‌کردن نسبت به نام چنگیزخان مغول و تیمورلنگ که به ترتیب موسس سلسله مغول و تیموری بودند، خود را به این دو تیره نسبت داده‌اند. اما آنچه مسلم است قاجارها از نژاد ترک محسوب می‌شوند که در زمان مغول‌ها و حمله تاتارها قدم به سرزمین‌های اسلامی گذاشتند و به دلیل تلاش‌های مجدانه در روی‌کار آمدن حکومت صفویه مورد توجه قرار گرفتند.»
 
چاپ نخست کتاب «آقامحمدخان قاجار» تالیف عباس رمضانی در 128 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات کتاب تارا چاپ و منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها