دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
بررسی قوای نرم آمریکا در برابر ایران در یک کتاب

زهرا عابدینی و ابوالفضل مالی در کتاب «قوای نرم آمریکا در برابر ایران» تحولات شیوه استفاده آمریکا از قدرت علیه جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده‌اند. در این کتاب مفهوم قدرت، متغیر مستقل است و استراتژی‌ها و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران به عنوان متغیر وابسته واکاوی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مطالب این کتاب در سه فصل به ترتیب با عناوین «مبانی نظری»، «یافته‌ها و مصادیق» و «تجزیه و تحلیل و ارزیابی مجدد فرضیه‌ها» تنظیم شده است.

در کتاب «قوای نرم آمریکا در برابر ایران» سعی بر آن است که در راستای تحول مفهوم قدرت از قدرت سخت به قدرت نرم، تحولات شیوه استفاده آمریکا از قدرت علیه جمهوری اسلامی ایران بررسی شود. از این‌رو متغیر مستقل، مفهوم قدرت است که با تغییرات خود در طول زمان بر اثر تحولات سیاسی و پیشرفت تکنولوژی، متغیر وابسته خود یعنی استراتژی‌ها و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را سمت و سو بخشیده است.

 مطالب این کتاب در سه فصل به ترتیب با عناوین «مبانی نظری»، «یافته‌ها و مصادیق»  و «تجزیه و تحلیل و ارزیابی مجدد فرضیه‌ها» تنظیم شده است.

در فصل نخست با عنوان «مبانی نظری» به سه موضوع «قدرت»، «استراتژی» و «دیپلماسی» اختصاص داده شده است. در بخش قدرت ضمن مفهوم‌شناسی این واژه به مبانی و سرچشمه‌های قدرت، سرشت در حال تغییر قدرت، وجوه و اشکال قدرت و جایگاه قدرت در مناسبات بین‌المللی اشاره شده است. در بخش استراتژی به مفهوم‌شناسی این واژه، گونه‌شناسی استراتژی و طبقه‌بندی آن، استراتژی ملی و ساختار و عناصر تعیین‌کننده آن و در نهایت رویکردها، رهیافت‌ها و ابعاد استراتژی ملی پرداخته شده است. بخش سوم این فصل به دیپلماسی سنتی و دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به قدرت نرم و افزایش و تقویت آن و در نهایت به ارتباط و نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی اختصاص داده شده است.
 
همچنین فصل دوم این کتاب با عنوان «یافته‌ها و مصادیق» از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش نخست به مقوله ژئوپلتیک و تاثیر آن در سیاست خارجی آمریکا، بخش دوم به پتانسیل‌های قدرت سخت آمریکا و توانایی‌ها و کاربرد قدرت اقتصادی و نظامی این کشور به عنوان قدرت سخت علیه کشورهای دیگر و در بخش سوم نیز شاخص‌های سیاست نرم‌افزاری آمریکا بررسی شده است.

در ادامه در بخش چهارم به بررسی جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد و بعد از واقعه 11 سپتامبر پرداخته شده است. در بخش آخر این فصل نیز با عنوان قدرت و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران سعی شده در خلال بررسی روابط ایالات متحده با ایران، خواننده با نحوه کاربرد، اعمال قدرت و نوع قدرت به کار گرفته شده آشنا ‌شود.

در فصل سوم با عنوان «تجزیه و تحلیل»، پس از تجزیه و تحلیل چیستی و سرشت در حال تغییر قدرت، به تجزیه و تحلیل کاربرد قدرت (سخت و نرم) از سوی دولت‌های متعدد آمریکا در قبال ایران پرداخته شده و پس از تجزیه و تحلیل، فرضیه غالب ارزیابی شده و در نهایت جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ارائه شده است.

در بخشی از کتاب درباره کاربرد قدرت نرم در سیاست خارجی دولت اوباما در قبال ایران چنین می‌خوانیم: «قدرت هژمونیک آمریکا در عصر نومحافظه‌کاران و جرج دبلیو بوش، بیشتر بر قدرت نظامی به عنوان رکن مادی هژمونی تاکید و تمرکز اساسی داشت و ارکان غیر مادی را که به عنوان شرط تداوم و پایداری و همچنین عامل مشروعیت قدرت محسوب می‌شوند، از یاد برده بود. در دیدگاه نومحافظه‌کاران، عنصر رضایت و مشروعیت در قدرت کنار گذاشته بود و تنها به قدرت عریان نظامی اتکا شده بود. وضعیت مزبور موجب تثبیت هژمونی سلطه‌گر برای آمریکا و بروز چالش‌های مختلف برای آن شد. اوباما با ارائه دکترین نوین امنیت ملی خود، به نحوی درصدد دوری از هژمونی سلطه‌گر و ایفای نقش رهبری برای ابرقدرت آمریکا می‌باشد.» (صفحه 252)

چاپ نخست کتاب «قوای نرم آمریکا در برابر ایران» تالیف زهرا عابدینی و  ابوالفضل مالی در 293 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات منتشران اندیشه چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها