چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
جوامع‌الحکایات به زبان ساده برای نوجوانان منتشر شد

نوجوانان با خواندن کتاب «سخنان شیرین(حکایت‌های ماندگار): گزیده‌ای از جوامع‌الحکایات محمد عوفی بخاری» به قلم جمشید رمضان‌زاده با حکایت‌های این کتاب قدیمی آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب جوامع‌الحکایات اثر محمد عوفی بخاری یکی از آثار ارزنده قدیم کشور ماست. از عوفی چندین اثر ارزشمند دیگر نیز به یادگار مانده است. کتاب «سخنان شیرین(حکایت‌های ماندگار): گزیده‌ای از جوامع‌الحکایات محمد عوفی بخاری» برگزیده‌ای از کتاب جوامع‌الحکایات است که جمشید رمضان‌زاده آن را به زبانی ساده بازنویسی کرده است.
 
ارتباط نزدیک با افکار دینی، وجه غالب حکایت‌هاست که در این کتاب مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد عوفی، مطالعات اسلام شناسی خوبی انجام داده و ایمان عمیقی به اسلام داشته است. بی‌شک خواندن کتاب «جوامع‌الحکایات» اثر محمد عوفی بخاری ما را با حکایت‌های عبرت‌آموز بیشتری آشنا خواهد کرد و یقینا دانستن این نکات پندآموز و عبرت‌انگیز می‌تواند در زندگی مفید باشد.
 
دزد و تونل، انوشیروان و پیرمرد، خشت و شراب، نیرنگ، اعتماد به خداف زن خردمندف فراموشکارف پیمان برادریف سرانجام درفش کاویانی، برخلاف پیامبر، خسیس، نخستین پادشاه، شهادت درناهاف امتحان شجاعت، شاعر و جاهل، کودکان و امام، وقتی بی خرد ستایش می‌کند، معجزه عیسی و خداشناسی علی(ع) از جمله 78 حکایتی است که در این کتاب روایت شده است.
 
در بخشی از «امتحان شجاعت» می‌خوانیم: «آن مرد میخ، پتک و شمشیری را برداشت و به همراه خود برد و طی مسافتی به آنجا رسید. همه جا تاریک بود. میخ را در حوض کوبید و برخاست تا بیاید. در همان هنگام بوزینه‌ای که از دست صاحبش فرار کرده بود، در آن طرف بود. او به زحمت بوزینه را گرفت. در این میان صدای مردی با زنی را شنید که می‌گفت: «عمری را در طلب تو بودم، پدرت تو را به من نداد به بیگانه‌ای داد و ازدواج کردی حالا امشب خون تو را می‌ریزم.» زن گریه و فریاد می‌کرد و می‌گفت: «آنچه بود، پدرم کرده است. من گناهی ندارم.» خدمتکار چنین وضعی را شنید، فریاد کرد و بوزینه را بر سر مرد انداخت...»
 
در بخشی از «دزد و تونل» نیز می‌خوانیم: «نگهبان ناراحت می‌شود و داد و فریاد می‌کند، اتفاقا دزد در میان جمعیت بود و داد و فریاد نگهبان دلش را به رحم می‌آورد و ناراحت می‌شود. دزد جلو می‌اید و می‌گوید: «نگهبان خیانتی نکرده بلکه مال در همین کاروانسرا است و از اینجا بیرون نرفته است.» یکی از میان جمعیت با صدای بلند می‌گوید: «پس مال کجاست. دزد: «مال داخل چاه است.» من آنجا گذاشته‌ام. طنابی بیاورید به کمرم ببندید تا ان را در بیاورم یا اینکه یکی از شما داخل چاه بروید و ان را بیاورید.» افراد آنجا به دزد می‌گویند تو برو آن را بیاور. دزد طناب بر کمر می‌بندد و داخل چاه می‌رود...»
 
جمشید رمضان‌زاده، نویسنده کتاب‌های کودک ونوجوان، در سال 1340 در گیلان متولد شد. او همچنین آثاری در حوزه بزرگسال دارد. از جمله کتاب‌های رمضان‌زاده می‌توان «نجات ایران»، «قصه معراج نبی»، «نینوا برای کودکان» و«جوان ملکوتی» را نام برد.
 
انتشارات آبارون کتاب «سخنان شیرین(حکایت‌های ماندگار): گزیده‌ای از جوامع‌الحکایات محمد عوفی بخاری» را در قالب 119 صفحه مصور با شمارگان 500 نسخه و بهای 73 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها